Ви є тут

Наративні особливості художньо-біографічної прози: автор і читач

Автор: 
Черкашина Тетяна Юріївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
0407U001321
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ПАРАТЕКСТУАЛЬНІ ОСОБЛИВОСТІ ХУДОЖНЬО-БІОГРАФІЧНОЇ ПРОЗИ

2. 1. Класифікація художньо-біографічної прози

Існує кілька класифікацій художньо-біографічної прози. Зокрема, з історичного погляду зарубіжна біографіка розподіляється на античну, середньовічну, ренесансну, новоєвропейську, вікторіанську та "нову", або сучасну. У свою чергу, кожний тип складається з підтипів. Антична біографіка, за М. Бахтіним, представлена "енергетичними", в основі яких "лежить аристотелівське поняття енергії, дії, дієвої сили, що проявляється у вчинках і ви-словлюваннях людини" [Цит. за: 63, 14]; та "аналітичних" художніх життєписів, коли "життя людське будується за схемою, а біографічний матеріал розноситься за рубриками: суспільне життя, сімейне життя ..." [Цит. за: 63, 14]. С. Аверінцев [1] говорить про гіпомнематичну (що поставала у вигляді короткої біографічної довідки про походження героя, про його тілобудову, здоров'я, позитивні й негативні риси характеру, симпатії та антипатії, осо-бисті смаки й звички, при цьому дуже коротко про події життя, більш до-кладно - про рід смерті; до всього цього додався переклік анекдотів і крилатих висловів), риторичну (що характеризувалася емоційністю та піднесеною інтонацією) й морально-психологічну біографії. У цей час, на думку українського дослідника В. Чишка, "біографія розглядалася як життєпис очима біографа, базувалася на описовому методі й відображала лише зовнішню канву життя, хоча іноді дуже детально, відрізнялася яскравістю та увагою до зовнішності героя" [209, 19]. Звертаючись до середньовічних життєписів, ми маємо справу з релігійними, які, у свою чергу, розподілялися на канонічні (дозволені церквою) й апокрифічні (заборонені церквою); та світськими біографіями. При цьому, на думку В. Чишка, біографіка "опинилася у винятковій владі релігійного канону й характеризувалася повним світським знеличуванням індивідуальності об'єкта опису та власної творчості і яскраво вираженим морально-дидактичним призначенням" [209, 21]. Поділ біографіки на світську та релігійну яскраво простежується аж до ХІХ століття. Так, у біографіці епохи Ренесансу, який "відновив людську особистість як самоцінність історії" [209, 26], світські життєписи органічно співіснували із релігійними, які розкололися на два підтипи - католицькі та протестантські. У XV столітті беруть свій початок гуманістичні біографії, що "відмовляються від схоластичного світогляду й спираються на античні традиції" [209, 26]. XVІ століття знаменує собою появу так званої професійної біографії, в якій, на думку В. Чишка, "чітко простежується лінія аналітичного осмислення та використання творчої спадщини великих майстрів й історичних джерел на професійній основі, що цілком суперечить провіденційним релігійним концепціям" [209, 26]. У XVІІІ столітті з'являються історіографічні життєписи, в яких "на перший план виходять історичні методи в складанні та написанні біографій, а теологічний образ мислення остаточно замінюється позитивістським" [209, 29]. ХІХ століття відзначилося появою вікторіанських життєписів, які, на думку А. Моруа, "мали зберігати таємниці й воздавати хвалу" [126, 402]. При цьому на перший план виходило дотримання пристойності, а отже, "особисте життя людини, її повсякдені заняття, її слабкості, її захоплення, її помилки треба було обходити мовчанням. У тих же випадках, коли пригоди були надто скандальними, треба було обмежуватися туманними натяками" [126, 402]. Як наслідок - створювалися величні біографії, які зображували головного героя в суто позитивному руслі. З перших детятиліть ХХ століття, бере свій початок сучасна, або нова, біографіка, основними рисами якої стали правдивість у зображенні життєпису видатної особистості, безпристрасність біографа, сміливий пошук істини, опора на справжні документи та факти тощо.
Схожі тенденції спостерігаються й в українській біографіці. Так, доба Київської Русі була представлена релігійними та світськими життєписами. Релігійні, у свою чергу, розподілялися на правовірні, "тобто офіційно визнані християнською церквою" [53, 11]; й апокрифічні, "не прийняті до канонів Святого Письма" [53, 11]. При цьому як зазначає І. Данильченко: "На відміну від правовірних, в апокрифічних житіях значення змісту переважало над значенням форми" [53, 11]. Біографіка XIII-XVII продовжила цю тенденцію. У цей час на перший план вийшли релігійні твори, підпорядковані церковним канонам. Як відзначає І. Данильченко: "Великий крок у своєму розвитку українська художня біографія зробила в XVII-XVIIІ століттях" [53, 11]. На цей час припадає поява барокових життєписів, провідними рисами яких стали "динамізм - потреба руху, пересування в часі й просторі, гострих колізій, катастроф, авантюри; зображення життя та природи в реалістичних, не завжди естетично забарвлених формах" [53, 12]. Протягом ХІХ століття, так само як й у світовій біографіці, на перший план вийшли вікторіанські життєписи, з їх тяжінням до безмежного захоплення величчю видатної особистості. І вже з початку ХХ століття бере свій початок сучасна українська біографіка, для якої характерним стало "творче відтворення життєвого шляху конкретно-історичної особистості на основі справжніх подій й документів свого часу, з глибоким зануренням художника в її духовність, внутрішній світ, соціальну та психологічну природу її історичних діянь" [41, 4].
З теоретичної точки зору всі художні життєписи розподіляються на кілька підтипів у залежності від основного предмету зображення, повноти охоплення життєвого шляху видатної особистості, ступеня зверненості до творчої спадщини головного героя, правдивості відтворення образу видатної особи та інше. Так, залежно від основного предмету зображення, художні життєписи, на думку О. Галича, розподіляються на "традиційні, або сюжетно-подієві" [34, 10], в яких "роль авторського домислу мінімальна, а голов-ний упор робиться на художній аналіз документально засвідчених подій життя та вчинків героя" [34, 10]; й "асоціативно-психологічні" [34, 10], в яких "домін