Ви є тут

Органи самоорганізації населення в системі місцевого самоврядування

Автор: 
Кольцова Діана Вікторівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
0407U001770
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ВИЗНАЧЕННЯ РОЛІ ОРГАНІВ САМООРГАНІЗАЦІЇ НАСЕЛЕННЯ У ВИРІШЕННІ ОСНОВНИХ ПРОБЛЕМ РОЗВИТКУ ТЕРИТОРІАЛЬНОГО УТВОРЕННЯ

2.1. Аналіз основних проблем розвитку територіального утворення

Дослідження ролі і міста органів самоорганізації населення в вирішенні проблем територіальних утворень здійснювалося в місті Макіївка - великому промисловому центрі України, який займає одне з провідних місць у виробничому потенціалі країни.
Місто Макіївка є самостійною адміністративно-територіальною одиницею в складі Донецької області, містом обласного підпорядкування (постанова ВЦІК від 02.07.1932). 27 жовтня 1938 р. був прийнятий Указ Президії Верховної Ради УРСР про поширення міської межі м. Макіївки й утворення в м. Макіївка районних рад. Історично склалося так, що місто Макіївка у своєму розвитку пройшло шлях спочатку як території гірничозаводського району, потім селища і надалі міста обласного підпорядкування з наступним приєднанням або включенням в його адміністративну межу ряду селищ та навіть сіл. Нині в адміністративній межі міста проживають 430 тисяч мешканців, 40 тисяч з яких проживають в межах 32 селищ та сіл, об'єднаних у 5 селищних та 1 сільську раду. У травні 2001 року за ініціативою районних у місті рад Макіївська міська рада у відповідності до ст. 140 Конституції України вирішила змінити схему управління міста з районним поділом і, по закінченні повноважень діючих на той час п'яти районних рад, створила територіальні виконавчі органи міської ради - районні адміністрації [131].
У місті Макіївка існує п'ять адміністративних районів: Гірницький, Кіровський, Совєтський, Центрально-Міський, Червоногвардійський; 32 селища і села, об'єднаних у 5 селищних (Грузько-Зорянський, Криничанський, Нижньо-Кринський, Пролетарський, Ясинівський) і одну сільську раду (Верхньо-Кринський).
Слід зазначити що при адміністративному розподілі міста на райони були враховані інтереси вже сформованих стійких міських утворень. Взаємини міста й районів обумовлені розходженням функцій і масштабів задач. Однією з особливостей таких міст, як Макіївка, є ще і те, що деяким районам адміністративно підлеглі невеликі міста й селища міського типу. Крім того слід зазначити, що у кожному районі складаються більш локальні утворення - органи самоорганізації населення. В наслідок цього виникає необхідність визначення кола задач, які потрібно розв'язувати на різних рівнях внутрішньорайонних утворень. При цьому соціальна, економічна політика міського району і його структурних підрозділів повинна бути невід'ємною частиною політики міста. В такому ракурсі орган самоорганізації населення повинний розглядатися насамперед як елемент єдиного комплексу міста [131].
Характер виробництва на території міста майже не змінився - він залишається гірничо-металургійним з досить значною часткою сільськогосподарського сектора, але з суттєвими змінами відносин власності. Суб'єкти виробництва, які розташовані в місті, у свою чергу можна поділити на такі основні групи: підприємства та установи міської комунальної власності; підприємства та установи всіх інших форм власності [131].
Для визначення місця міста Маківки в регіоні було використане комплексне вивчення даних рейтингового порівняння міст і районів області. Такий рейтинг розраховується щокварталу. Розрахунок зведеного рейтингу заснований на побудові рейтингів по визначених напрямках економічного і соціального розвитку. У загальному рейтингу було враховано 32 показника як економічного, так і соціального характеру. Слід зазначити, що рейтинг Макіївки протягом останнього часу значно покращився. За результатами роботи за I квартал 2004 р. Макіївка по загальному рейтингу займала 14 місце серед 26 міст області, а в 2005 році посіла 7 місце. Про загальне місце Макіївки серед міст області свідчать такі цифри (табл. 2.1.) [46; 144].

Таблиця 2.1
Показники місця м. Макіївки серед міст Донецької області
ПоказникиМісце у рейтингу в Донецькій області за 2005 р.Зведений рейтинг8по напрямках:промислове виробництво9будівництво9роздрібна торгівля7послуги3фінансовий стан підприємств20стан місцевого бюджету9-10стан розрахунків з Пенсійним фондом17-18заборгованість по заробітній платі7-8зайнятість12заборгованість по житлово-комунальним послугам16
Промисловість міста багатогалузева з перевагою важкої індустрії. Основними промисловими галузями міста є: вугільна промисловість; електроенергетика; металургія; машинобудування; харчова промисловість. На видобувну і металургійну галузі приходиться 86 % загального обсягу промислового виробництва. У місті працюють 3943 підприємства, організації й установи різних форм власності. Промисловий обсяг виробництва міста в масштабах області складає 8,8 % вугілля, що добувається в Донецькій області, 18,7 % вироблюваного коксу, 7 % чавуна, сталі, більш 6 % прокату чорних металів і 4,8 % виробленого взуття приходиться на підприємства м. Макіївка.
Матеріальною стороною управління містом є можливість фінансового забезпечення його бюджету. Загально відомо, що головними факторами, що визначають масштабність державного регулювання на будь-якій території, є система влади і ресурсне забезпечення. Вони і визначають пріоритети, результативність діяльності органів влади і місцевого самоврядування.
Про розвиток міста свідчать цифри міського бюджету на 2005 рік. Відповідно до документу "Про міський бюджет на 2005 рік" загальний обсяг доходів міського бюджету на 2005 рік затверджено у грудні 2004 р. у сумі 197732,1 тис. грн., у т.ч. за рахунок субвенції з державного бюджету на соціальний захист населення в сумі 33878,3 тис. грн., бюджетів міст обласного значення на виконання загальних заходів у сумі 58,0 тис. грн., коштів, що надходять у міський бюджет із селищних бюджетів у сумі 273,4 тис. грн. У квітні 2005 р. обсяг витрат доведено до 215989,7 тис. грн. Основні витрати бюджету в 2005 р. представлено в табл. 2.2.

Таблиця 2.2
Основні витрати міського бюджету в