Ви є тут

Правове регулювання атестації педагогічних та науково-педагогічних працівників в Україні

Автор: 
Купіна Людмила Францівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2008
Артикул:
0408U003877
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
Порядок проведення атестації працівників, які займаються педагогічною та
науково-педагогічною діяльністю
2.1. Порядок проведення атестації працівників, які займаються педагогічною
діяльністю.
Статтею 27 Закону України «Про загальну середню освіту» визначено, що атестація
педагогічних працівників загальноосвітніх навчальних закладів здійснюється
незалежно від підпорядкування, типів і форм власності, є обов’язковою і
проводиться, як правило, один раз на п’ять років відповідно до Типового
положення про атестацію педагогічних працівників.
За результатами атестації педагогічних працівників загальноосвітніх навчальних
закладів визначається відповідність педагогічного працівника займаній посаді,
присвоюється кваліфікаційна категорія (спеціаліст, спеціаліст другої категорії,
спеціаліст першої категорії і спеціаліст вищої категорії) та може бути
присвоєно педагогічне звання (старший учитель, учитель-методист,
вихователь-методист тощо) [129]. В процесі проведеного нами дослідження в
першому розділі дисертації нами було доведено, що атестація відіграє
констатуючу та оціночну роль в трудових відносинах працівника. Саме цих дві
ролі атестації зазначаються у визначенні, даному в Законі України «Про загальну
середню освіту».
Досягнення результатів атестації відбувається через застосування норм
галузевого нормативного акту – Типового положення про атестацію педагогічних
працівників України, яким визначається порядок проведення атестації
педагогічних працівників.
Сам порядок проведення атестації напряму залежить від суб’єктів атестації,
перелік яких ми вже аналізували вище. Нами було запропоновано на законодавчому
рівні віднести до переліку суб’єктів атестації поряд із працівниками, які
проходять атестацію, осіб, які її проводять. Такими особами, зокрема, є члени
атестаційних комісій. Зазначимо, що атестаційні комісії відіграють важливу роль
при проведенні атестації педагогічних працівників. З юридичної точки зору
діяльність атестаційних комісій має багатоцільову орієнтацію. По-перше, вона
сприяє здійсненню права на працю, адже прийняття участі у процесі атестації є
реалізацією певних прав та виконанням відповідних обов’язків як членами
атестаційної комісії, так і працівниками, які проходять атестацію. Зазначимо,
що ця функція атестаційних комісій недостатньо врегульована законодавством, що
може негативно впливати на результати атестації, сферу її застосування.
По-друге, діяльність атестаційних комісій є правовою формою перевірки якості
виконання працівниками трудових обов’язків, включаючи і такі з них як обов’язок
раціонального використання робочого часу, обов’язок підвищення своєї
кваліфікації. Так, у випадку визнання особи такою, що не відповідає займаній
посаді, працівника може бути звільнено при дотриманні відповідних умов,
передбачених законодавством. По-третє, результати діяльності атестаційних
комісій служать передумовою зміни в організації праці працівника. По-четверте,
результат роботи атестаційних комісій справляє значний вплив на зміст трудових
правовідносин, права, обов’язки, гарантії працівників, механізм їх здійснення.
Соціально-економічне значення діяльності атестаційних комісій проявляється в
тому, що вона активізує людський фактор, посилює стимулюючу дію багатьох норм
трудового права, підвищує рівень трудової дисципліни, професійності та
кваліфікації педагогічних працівників, що атестуються.
Як ми вже зазначали, діяльність та завдання атестаційних комісій по атестації
педагогічних працівників в Україні регулюється Типовим положенням про атестацію
педагогічних працівників України. Так, атестаційні комісії по атестації
педагогічних працівників створюються при:
навчально-виховних закладах, незалежно від відомчої підпорядкованості та форми
власності;
місцевих органах державного управління освітою;
міністерствах та відомствах України, що мають навчально-виховні заклади;
Міністерстві освіти Республіки Крим, управліннях освіти обласних Київської,
Севастопольської міських адміністрацій.
Особливу увагу законодавець звертає на якісний склад атестаційних комісій. Так,
відповідно до розділу VІ Типового положення про атестацію педагогічних
працівників України кількість і персональний склад атестаційної комісії при
навчально-виховному закладі, органі державного управління освітою визначається
і затверджується наказом їх керівника за погодженням з виборним органом
первинної профспілкової організації навчально-виховного закладу, органу
державного управління освітою.
Атестаційна комісія створюється у складі: голови (керівника навчально-виховного
закладу, органі державного управління освітою), його заступника, секретаря,
членів комісії (заступника керівника навчально-виховного закладу, представника
органу управління освітою, методичної служби, члена профспілкового комітету
навчального закладу або члена виборного профспілкового органу відповідного
рівня в районній, міській або обласній атестаційних комісіях, фахових
асоціацій, голів методичних об’єднань, найбільш кваліфікованих і авторитетних
педагогів, членів органів громадського самоврядування в системі освіти).
Норми Типового положення приводять нас до думки, що при формуванні складу
атестаційної комісії застосовується більш формальний підхід в частині
визначення її якісного складу. Адже нормами Типового положення не визначено,
яким вимогам повинна відповідати особа для набуття статусу члена атестаційної
комісії, окрім посадової приналежності (наприклад, член виборного
профспілкового органу, представник органу управління освітою тощо). Є
незрозумілими для нас і положення проекту Трудов