РОЗДІЛ 2
СУТНІСТЬ ТА ЗМІСТ ОРГАНІЗАЦІЇ ДІЯЛЬНОСТІ ОВС УКРАЇНИ З ПИТАНЬ ЗАХИСТУ
КУЛЬТУРНОЇ СПАДЩИНИ
2.1. Напрямки діяльності ОВС України у сфері захисту культурної спадщини
Оновлення соціальної та культурної політики держави потребує приведення
організаційних та структурних засад функціонування органів державної влади у
відповідність згідно з новими обставинами їхньої діяльності та розвитку.
Зокрема євроінтеграційний розвиток України поряд з іншими умовами інтеграції
вимагає створення належної системи охорони культурного надбання нації. ОВС
України є одним із суб’єктів державної охорони культурної спадщини, тому
актуальним є удосконалення їх напрямків діяльності і функціональної структури у
відповідності зі станом європейського рівня охорони культурних цінностей. На
жаль, у складі функціональної структури МВС України немає єдиної служби,
діяльність якої була б пов’язана із боротьбою зі злочинами, що посягають на
культурне надбання. Отже, у даному параграфі буде розглянуто питання про
необхідність створення спеціальних підрозділів боротьби зі злочинами проти
культурної спадщини у структурі МВС України.
Конституція України у ст.11, 54 [124] закріплює культурну (духовну) функцію
держави [250, c. 52], яка забезпечує внутрішню політику держави, а саме:
держава сприяє консолідації та розвиткові української нації, її історичної
свідомості, традицій і культури, а також розвиткові етнічної, культурної,
мовної та релігійної самобутності всіх корінних народів і національних меншин
України; культурна спадщина охороняється законом; держава забезпечує збереження
історичних пам’яток та інших об’єктів, що становлять культурну цінність, вживає
заходів для повернення в Україну культурних цінностей народу, які знаходяться
за її межами.
Культурна функція держави деталізується у функціях, тобто напрямках діяльності
її органів. Міністерству внутрішніх справ України у системі центральних органів
виконавчої влади відводиться важлива роль в питаннях реалізації державної
політики у сфері захисту прав і свобод громадян, інтересів суспільства і
держави, ведення боротьби зі злочинністю, охорони громадського порядку,
забезпечення правопорядку. Перед нормативно - правовими актами ОВС України
поставлені конкретні завдання захищати культурні права громадян, культурні
цінності, незалежно від їх форм власності, вести боротьбу із правопорушеннями,
які посягають на культурну спадщину. Як вірно відмічає І.Л. Бачило, «у процесі
переходу від функцій держави до функцій певних органів управління лежить один
головний критерій – орієнтування на об’єкт управління» [22, с.46]. Об’єктом
управління у функціональному аспекті є діяльність підрозділів ОВС України,
робота яких пов’язана із захистом культурної спадщини.
Положення про Міністерство внутрішніх справ України, затверджене Указом
Президента України від 17.10.2000 р. №1138/2000, визначає основні завдання та
функції МВС України. Згідно з Положенням МВС України організовує органи
внутрішніх справ щодо захисту прав і свобод громадян, інтересів суспільства і
держави від протиправних посягань, охорони громадського порядку, бере участь у
розробленні та реалізації державної політики щодо боротьби зі злочинністю,
забезпечує запобігання злочинам, їх припинення, розкриття і розслідування,
розшук осіб, які вчинили злочини, вжиття заходів до усунення причин і умов, що
сприяють вчиненню правопорушень, організовує охорону особливо важливих
державних об’єктів, забезпечує реалізацію державної політики з питань
громадянства, забезпечує проведення паспортної, реєстраційної та міграційної
роботи, організовує роботу, пов’язану із забезпеченням безпеки дорожнього руху,
здійснює на договірних засадах охорону майна усіх форм власності, визначає
основні напрямки удосконалення роботи органів внутрішніх справ, надання їм
організаційно-методичної та практичної допомоги та ін. [214].
Але перш ніж перейти до детального висвітлення напрямків діяльності та
структури ОВС України у сфері захисту культурної спадщини, розглянемо погляди
вчених - управлінців на питання визначення функцій та структури, їх
обумовленості, а також визначення функцій та структури ОВС.
Проблеми визначення функцій та структури досліджувались у працях з державного
управління радянських науковців, а саме В.В. Цвєткова [281], Г.Х.Попова [277],
В.Г. Вишнякова [37], І.Л. Бачило [21, 22], В.Б. Авер’янова [1,2,3], а також
сучасного російського спеціаліста у цій галузі Г.В. Атаманчука [13]. Щодо
визначення організаційної структури представляють науковий інтерес погляди Б.Л.
Овсеєвича [184]. Визначення структури органів внутрішніх справ було об’єктом
наукового інтересу Г.А. Туманова [286], В.Ф.Сухорєва [262], А.Ф. Майдикова
[150], О.М. Клюєва [110], функції та структура фундаментально досліджені у
роботах О.М.Бандурки [20], В.М.Плішкіна [203], Ю.Ф. Кравченка [128]. Питань
структури органу внутрішніх справ також торкається С.В. Пєтков [202]. Праці у
сфері державного управління, які розглядали функції та структуру органу
державного управління [21, 281, 277, 37, 3, 13, 184], є науковим підґрунтям для
подальших наукових розробок, у тому числі щодо визначення функцій та структури
органу внутрішніх справ. Для цих досліджень характерним є те, що функції органу
обумовлюють його структуру.
Дослідження правників у сфері управління органами внутрішніх справ визначають
структуру як сукупність взаємопов’язаних елементів, усталених зв’язків об’єкта,
які забезпечують його цілісність. В.Ф. Сухорєв зауважує, що “структура є
умоглядною конструкцією, не має матеріального змісту. Зовні вона виявляється в
різних організаційних схемах, нормативних доку
- Київ+380960830922