Ви є тут

Формування логістичних систем підприємств

Автор: 
Окландер Михайло Анатолійович
Тип роботи: 
Дис. докт. наук
Рік: 
2003
Артикул:
0503U000550
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ЛОГІСТИЧНА СИСТЕМА ПІДПРИЄМСТВА ТА ЇЇ КАТЕГОРІЇ
2.1.Концепція та методологія логістики
Концепція логістики підприємства — це образ мислення, філософія діяльності,
згідно з якою слід уникати часткової оптимізації зведених разом логістичних
функцій через виявлення реальних можливостей для їх балансу і забезпечення
поставки товарів «точно вчасно». Зусилля повинні бути спрямовані на оптимізацію
логістики як інтегрованої функції управління матеріальним потоком підприємства.
Концепція вимагає координації всіх систем руху та зберігання матеріалів і
товарів. У результаті створюється логістична система підприємства — єдино
можлива форма існування логістики як інтегрованої функції управління
матеріальним потоком. Комбінація людино-машинних факторів породжує ефективні
логістичні системи підприємств, що забезпечують диференціацію конкурентів і, в
ідеалі, перемогу у конкурентній боротьбі. Сутність концепції полягає у розробці
і впровадженні логістичної системи підприємства.
Метою логістики є сервіс — поставка товарів «точно вчасно» (just in time),
тобто «…ensuring the availability of the right product, in the right quantity
and the right condition, at the right place, at the right time, for the right
customer, at the right cost» [235]. Що переводиться як забезпечення необхідними
товарами в необхідній кількості в потрібний час в потрібне місце з мінімальними
витратами, що обумовлені рухом та зберіганням матеріалів і товарів
(матеріальним потоком), при потрібній якості обслуговування певних споживачів.
Доцільно виділити «сім правил логістики» чи «комплекс логістики» (комплекс
«7R»): Right product — вантаж; Right quantity — кількість; Right time — час;
Right place — місце; Right cost — витрати; Right condition — якість; Right
customer — споживач.
Для досягнення вказаної мети слід вирішити п’ять завдань.
Забезпечити мінімум протиріч. Протиріччям слід ввжати кожний факт, результатом
якого є дисбаланс між елементами комплекса логістики. Потенційні джерела таких
протиріч повинні постійно знаходитись під контролем.
Забезпечити мінімум запасів. Він досягається при асортиментній відповідності
між обсягом наявних ресурсів і обсягом їх споживання. Запаси доцільно
зменшувати до того мінімально можливого рівня, при якому виконання договірних
зобов’язань не підлягає сумніву. Той рівень запасів, при якому логістичні
витрати зводяться до мінімуму, при умові забезпечення потрібної якості сервісу,
є мінімальним. Для досягнення мінімуму запасів необхідно в комплексі вирішувати
питання місцезнаходження і розпланування, комунікації, транспорту, складування
і упаковки. Зростаючою популярністю користується концепція «0 запасу»
(нульового запасу). При мінімумі запасів потенційні джерела протиріч
виявляються достатньо швидко. У решті випадків це відбувається повільніше.
Проте, приймаючи рішення про скорочення кількості товарно-матеріальних
цінностей, що знаходяться на збереженні, слід мати на увазі, що запаси можуть
бути раціональним вкладенням капіталу і приносити відчутну фінансову віддачу.
Забезпечити максимум транспортної консолідації. Транспортні витрати відносяться
до найбільш значних статей логістичних витрат. Вони напряму пов’язані з
обсягами переміщуваних вантажів, дальністю перевезень, видом транспорту.
Реалізація концепції логістики забезпечує поставку «точно вчасно» для всіх
вантажів незалежно від габаритів. При цьому досягнення її мети неможливо без
інкорпорування кожної транспортно-переміщюючої дії у єдиний синхронізований у
просторі і часі «логістичний конвейєр продуктопостачання» від постачальника до
споживача, що функціонує «точно вчасно».
Забезпечити контроль якості поступаючих ресурсів. Концепція «0 дефекта»
(нульового дефекта) передбачає, що товарно-матеріальні цінності, які не
відповідають прийнятим стандартам, негайно видаляються з матеріального потоку.
Як наслідок логістичний процес нерідко переривається і це наносить збитки.
Проте ретельний контроль якості матеріалів і товарів є попередньою умовою
досягнення мети логістики.
Забезпечити підтримку життєвого циклу товару. Вона здійснюється за рахунок
сервісу, який, виник і розвивався як реакція конкурентів на необхідність
задоволення попиту. Концепція обслуговування є проявом феномену глобалізації,
сутність якого передає вислів: «Ви кажете нам про свою проблему, а ми робимо
все інше». Сервіс, з одного боку, можна вважати стимулом для споживача, а з
другого — підтримкою життєвого циклу товару. Levitt T. писав: «Пропонуючи
клієнту послугу, фірма майже завжди діє у своїх власних інтересах. Її надання є
умовою укладання та успішного виконання угоди так, як і виробництво товару»
[245]. Надання сервісу, з великою ймовірністю, означає продовження із
споживачем зв’язку до наступної покупки.
На думку здобувача, концепція логістики грунтується на принципі комплексності і
синхронності, який проявляється в трьох теоретичних положеннях:
— розгляд руху і зберігання матеріалів, товарів, інформації від первинного
джерела до кінцевого споживача як єдиного матеріального і інформаційного
потоків підприємства;
— впровадження логістичної системи підприємства — організаційно-управлінського
механізму координації дій фахівців різних служб, що управляють матеріальним
потоком;
— використання агрегованого показника ефективності функціонування логістичної
системи підприємства, який окрім витрат, пов’язаних з матеріальним потоком,
враховує втрати прибутку внаслідок невикористаних (втрачених) можливостей,
обумовлених існуванням матеріальних запасів.
Розгляд руху і зберігання матеріалів, товарів, інформації від первинного
джерела до кінцевого споживача як єдин