РОЗДІЛ 2. ПРАГМАТИКО-СЕМАНТИЧНА ОРГАНІЗАЦІЯ ДИСКУРСУ
Будь-який дискурсивний акт, як відомо, здійснюється на двох рівнях:
семантичному й прагматичному, до того ж здійснення дискурсиву на семантичному
рівні є необхідною передумовою здійснення дискурсиву на прагматичному рівні.
Йдучи за Т. ван Дейком, який намагався створити чітку теоретичну основу для
подолання однобічності підходів до структурного аналізу дискурсу [76], ми
розглядатимемо архітектоніку дискурсу як своєрідну макроструктуру. Вона, з
одного боку, є семантичною, бо вміщує в собі основну тему, що постає у вигляді
ієрархії семантичних пропозицій, а з іншого – прагматичною, що задає
прагматичну спрямованість мовлення (макроствердження, макропрохання, макроосуд
тощо) і водночас об’єднує дискурс як послідовність мовленнєвих актів в єдине
ціле.
Зрозуміло, що такий поділ є певною мірою умовним: не завжди можливо чітко
розмежувати семантику й прагматику, бо, скажімо, прагматичний аспект вивчення
структури дискурсу передбачає, насамперед, розгляд прагматичної семантики. У
нашій роботі до сфери компетенції прагматики ми, як і дослідниця Є. Падучева,
будемо відносити “мовні елементи, орієнтовані на мовну взаємодію”
(Е. Бенвеніст [31]). Сутність такого підходу добре передають слова А. Кибрика:
“Звичайно, – пише вчений, – лінгвіст “уміщує себе” у текст і, виходячи з його
елементів і відношень, які зв’язують ці елементи, будує систему функцій, котрі
він обслуговує. Лінгвістична ж модель мовної взаємодії, навпаки, “включає”
лінгвіста безпосередньо у мовленнєвий акт, структура та цілі якого повинні
пролити світло на те, як побудований текст” [113: 117].
Періодичні видання, агітаційні листівки нав’язують читачам свої заздалегідь
визначені позиції. Для такого “нав’язування” адресанти використовують цілий
арсенал спеціальних засобів, прийомів та принципів, вивчення яких дозволить
керувати процесом вироблення й сприйняття дискурсу. Це, власне, і становить
науковий інтерес для прагматики.
2.1. Прагматика дискурсу
2.1.1. Сутність концепції прагматики дискурсу
Утвердження прагматики як самостійної лінгвістичної дисципліни відбулося у
60-х – на початку 70-х років XX століття під впливом логіко-філософських теорій
мовленнєвих актів (Дж. Л. Остін, Дж.-Р. Серль, 3. Вендлер) [339], прагматичних
теорій значення (Г. Грайс) [293], а також прагматичних теорій референції
(Л. Линський, Дж.-Р. Серль, П. Строусон) [349] і стимулювалося, насамперед,
перенесенням досліджень з проблем структури мови на сферу її функціонування.
Перш ніж переходити до конкретного аналізу поставленого питання, з’ясуймо, що
таке прагматика. Загалом прагматику можна визначити як науку, що вивчає
відношення впливу комуніканта (того, хто виступає ініціатором процесу
спілкування) на комуніката (того, на кого спрямоване це спілкування),
адресанта на адресата. Отже, як бачимо, галузь дослідження прагматики
дискурсу надзвичайно широка, оскільки відношення впливу між комунікаторами
мають багатоаспектний характер.
Автори різних концепцій по-своєму подають розуміння прагматики. На думку Т. ван
Дейка, прагматика вивчає ті засоби, за допомогою яких адресант може впливати
на інформаційну та світоглядну системи адресата (це досить суттєво для
дослідження обраної проблеми) [76].
Для X. Вайнріха предмет прагматики – це насамперед вивчення інструкції, яку
адресант дає адресатові.
Послідовники диференційної лінгвістики вважають, що предметом дослідження
прагматики є спроба створення моделі опису та виміру прагматико-семантичної
мовної варіації.
Для дослідників, котрі працюють у галузі психо- та соціолінгвістики, предмет
дослідження прагматики обмежується лише вивченням соціального та психологічного
аспекту функціонування дискурсів.
Таке розмаїття поглядів на предмет прагматики помітно вплинуло і на визначення
її основних завдань. Для В. Дрессела завдання прагматики – це визначення
функції дискурсу в екстралінгвістичному контексті. Тобто прагматика повинна
відповісти на запитання, яка мета автора, на кого спрямований текст, яка форма
його подачі, які імпліцитні пресупозиції.
Для Р. Сталнакера завданнями прагматики є визначення типів мовленнєвих актів та
характеристика тих ознак мовленнєвого контексту, що дозволяють визначити, які
пропозиції виражені дискурсом.
Т. ван Дейк визначає завдання сучасної прагматики дискурсу як вивчення
стосунків між автором та реальними особами чи подіями, що про них
розповідається у дискурсі.
Прагматична теорія дискурсу має певні принципи. Чи дотримуються автори сучасних
ЗМК цих принципів і як це впливає на позиції реципієнтів? Спробуємо відповісти
на це запитання.
Тож, Т. ван Дейк уважає, що в основі будь-якої прагматичної теорії дискурсу є
чотири основних принципи:
• принцип якості, за яким комунікант передає за допомогою тексту лише ту
інформацію, котра, на його переконання, є достовірною;
• принцип кількості, за яким текст не повинен передавати інформації більше, ніж
необхідно за даним контекстом;
• принцип відносності (будь-яка інформація, що передається через текст, має
релятивний характер, тобто оцінюється або відносно інших текстів, або ж
відносно контексту ситуації);
• принцип способів викладу, який вимагає, щоб текст був позбавлений
двозначності, був упорядкованим.
Т. ван Дейк виділяє також логічну та лінгвістичну (граматичну) прагматики.
Логічна стосується соціопсихологічних досліджень вербальних взаємовідношень.
Лінгвістична прагматика – це формальне створення певної загальної системи
правил, що дозволяють мовцеві співвідносити той чи інший текст, створений
звичайною мовою, з одним чи кількома контекстами.
На думку Т
- Київ+380960830922