РОЗДІЛ 2
НАУКОВО-МЕТОДИЧНІ ЗАСАДИ ПОБУДОВИ
СИСТЕМИ СЕРТИФІКАЦІЇ ПЕРСОНАЛУ, ЩО ЗАБЕЗПЕЧУЄ ОБ’ЄКТИВНІСТЬ ОЦІНКИ
КОМПЕТЕНТНОСТІ
При проведенні дослідження використовувалися: методологія TQM, процесний і
системний підходи, методи регресійного і дискримінантного аналізу, методи
експертних оцінок, елементи матричного аналізу.
Розв’язання завдання побудови системи сертифікації персоналу було здійснено
завдяки розробці процесно-орієнтованої моделі системи сертифікації персоналу,
інтегрованої з СУЯ, яка адекватно відображає перебіг процесів, що в ній
відбуваються.
При побудові системи сертифікації персоналу, інтегрованої з СУЯ,
використовувались терміни, визначення та тлумачення яких наведено в [7, 133] та
додатково введений термін системи сертифікації персоналу.
Система сертифікації – сукупність процедур та ресурсів для проведення процесу
сертифікації згідно зі схемою сертифікації, що веде до надання та підтримки
сертифіката компетентності [7].
Система управління якістю – система управління для спрямовування та
контролювання діяльності організації стосовно якості [133].
Схема сертифікації – відповідні сертифікаційні вимоги, що стосуються певних
категорій осіб, на яких розповсюджуються однакові стандарти і правила, та
застосовуються однакові процедури [7].
Процес сертифікації - уся діяльність, за допомогою якої орган сертифікації
встановлює, що особа задовольняє певним вимогам щодо компетентності, включаючи
заявку, оцінку, прийняття рішення щодо сертифікації, нагляд та повторну
сертифікацію, використання сертифікатів та логотипів/знаків [7].
Система сертифікації персоналу - система управління, яка базується на підставі
сукупності процедур та ресурсів, спрямовує та контролює діяльність ОСП щодо
якості проведення процесу сертифікації згідно зі схемою сертифікації, що веде
до надання та підтримки сертифіката компетентності. Таким чином, визначення
цього терміну свідчить, що система сертифікації персоналу – це інтегрована на
засадах вимог ISO/ІЕС 17024:2003 та ДСТУ ISO 9001-2001 система управління ОСП.
2.1. Розробка принципів і інструментів побудови системи сертифікації
персоналу
Інструментами, що забезпечують розробку процесно-орієнтованої моделі системи
сертифікації персоналу, інтегрованої з СУЯ, були обрані методологія інтеграції
вимог стандартів ДСТУ ISO 9001 та ISO/ІЕС 17024, застосування процесного
підходу та цикла Шухарта-Демінга.
Інтеграція вимог стандартів ISO/ІЕС 17024:2003 та ДСТУ ISO 9001-2001
Наявність принаймні двох стандартів, що регламентують діяльність ОСП, головним
з яких є ISO/ІЕС 17024, обумовлює необхідність інтеграції їх вимог для
створення результативної та ефективної системи управління. Універсальний
характер ДСТУ ISO 9001 дає змогу будь-якій організації узгодити або інтегрувати
свою загальну систему управління з СУЯ, використовуючи спільні елементи.
Інтеграція (узгодження) систем управління за [7] та [21] забезпечує єдиний
підхід до їх розробки, функціонування та перевірок, що надає ОСП певні
економічні переваги – зниження усіх видів видатків, перш за все виробничих,
людських.
Для побудови процесно-орієнтованої моделі системи сертифікації персоналу,
інтегрованої з СУЯ, автором було зроблено порівняння вимог ДСТУ ISO 9001 і
ISO/ІЕС 17024, та зворотне порівняння вимог ISO/ІЕС 17024 і ДСТУ ISO 9001.
Результати порівнянь наведено в Додатку Б (табл. Б.1.1 та табл. Б.1.2).
В якості критерію для визначення ступеню відповідності один одному стандартів
[21] та [7] обрано результати оцінки відповідності цих стандартів принципам
TQM, які, як відомо, складають основу усіх процесно-орієнтованих стандартів, і
перш за все - стандартів ISO серії 9000 версії 2000 року.
Результати дослідження реалізації принципів TQM в вимогах структурних складових
стандарту [7] наведено в Додатку Б (табл. Б.2.1). Для оцінки відповідності
вимог ISO/ІЕС 17024 принципам TQM було застосовано метод експертних оцінок.
Дослідження проводилось за загальноприйнятою методикою [136], з використанням
шкали від 0 до 1,0. Повністю відповідним принципам TQM було обрано стандарт
ДСТУ ISO 9004 (експертна оцінка дорівнює 1,0), як найбільш близький до ідеалу
їх реалізації. Отримані результати порівняно з даними роботи [137], в якій
продемонстровано як принципи TQM реалізуються в ДСТУ ISO 9001, та роботи [138],
де також методом експертних оцінок було кількісно визначено наскільки цим
принципам відповідають вимоги міжнародного стандарту ДСТУ ISO 9001. Експертна
оцінка відповідності вимог ISO/ІЕС 17024 принципам TQM, отримана в ході
дослідження, коливається в більш широкому діапазоні від 0,4 до 0,9 ніж в роботі
[138], за даними якої вимоги ДСТУ ISO 9001 містять усі вісім принципів та їх
експертна оцінка – 0,7 - 0,9.
Для візуалізації кількісних результатів дослідження було побудовано спеціальні
діаграми-павутини, де по довжині кола було відкладено принципи TQM, а по
радіусу – їх середню експертну оцінку в долях одиниці (рис. 2.1). Як видно з
рис. 2.1 ступінь відповідності вимог ДСТУ ISO 9001 та ISO/ІЕС 17024 таким
принципам TQM, як лідерство, залучення персоналу, системний підхід до
менеджменту, прийняття рішень на основі фактів, була рівновисоко оцінена
експертами. Вимоги ISO/ІЕС 17024 більш слабо пов’язані з такими принципам TQM,
як процесний підхід, орієнтація на споживача, постійне поліпшення,
взаємовигідні стосунки з постачальниками.
Порівняння вимог [21] з вимогами [7] було проведене за методикою експертних
оцінок [136], з використанням шкали від 0 до 1,0. На рис. 2.2 представлено
візуалізацію результатів дослідження, з якого видно, що при порівнянні вимог
ДСТУ ISO 9001 з в
- Киев+380960830922