Ви є тут

Вдосконалення операційного менеджменту на підприємствах роздрібної торгівлі

Автор: 
Микитенко Неля Володимирівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2002
Артикул:
0402U001910
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
СУЧАСНА ПРАКТИКА ОПЕРАЦІЙНОГО МЕНЕДЖМЕНТУ
РОЗДРІБНИХ ТОРГОВЕЛЬНИХ ПІДПРИЄМСТВ
2.1. Методичні основи дослідження операційного менеджменту підприємств
роздрібної торгівлі
Сьогодні управлінська діяльність є вкрай непередбачуваною і складною.
Невизначеність зовнішнього середовища та стохастичність внутрішніх змінних
заважає підприємству виробити єдину стратегію поведінки на ринку і робить
управління несумісним з шаблонами та штампами. Однак з іншого боку, відсутність
теоретичних положень, методик прийняття управлінських рішень в операційному
менеджменті загострює проблеми, з якими стикаються менеджери під час виконання
своїх обов’язків. В зв’язку з цим, вважаємо конче потрібною створення методики
аналізу практики операційного менеджменту на роздрібних підприємствах з метою
формування інформаційного підґрунтя для вдосконалення управлінської діяльності
в сучасних умовах.
Першою віхою при розробці комплексної та ґрунтовної системи заходів стосовно
вдосконалення операційного менеджменту в роздрібній торгівлі повинен стати
повний, всебічний аналіз практики операційного менеджменту.
Критичний огляд переліку дослідницьких методик, які на практиці довели свою
дієвість, свідчить про те, що вітчизняна наукова думка торкалась лише окремих
аспектів дослідження такого комплексного наукового напряму, як операційний
менеджмент на підприємствах роздрібної торгівлі, зокрема, питання оціночних
показників у роздрібній торгівлі, управління товарними запасами, дебіторською
заборгованістю й операційним циклом, а також оцінки впливу фактора сезонності
на діяльність роздрібних торговельних підприємств.
Проблема оціночних показників у роздрібній торгівлі вивчалась багатьма
науковцями, але серед них лише деякі визнали вимірювання показника ефективності
праці в якості основного. До таких дослідників належать В.Архіпов, Білий О.Б.,
Бланк І.О., Виноградський М.Д., Губерна Г.К., Данілов Є.І., Жигалов В.Т.,
Іваницький В.І., Кожевнікова В.Д., Лернер М.Г., Матлін О.М., Порядков М.С.,
Смотріна Н.О., Ушакова Н.М. [11,14,21,34,35,49,53,54,61,86,93,
100,124,125,138,150]. Особисто дисертант також дотримується зазначеної
позиції.
Аналізу й управлінню товарними запасами, дебіторською заборгованістю та
операційним циклом присвячено значну кількість наукових робіт, серед авторів
яких особливо слід виділити Білого Б.М., Бланка І.О., Дербенцева Д.О.,
П.Зерматі, Кравченко Г.О., Кравченка Л.І., Лігоненко Л.О., Митрофанова Г.В.,
Наговіцину Л.П., Порядкова М.С., Унковську Т.Є., Ушакову Н.М., Юхименка А.І.
тощо [18,20,59,77,91,93,109,112,124,145,150]. Ми зробили спробу узагальнити
основні положення даних методик.
Проблема торговельного обслуговування та вимірювання його якості стала
предметом дослідження Банька В.Г., Білого О.Б., Бланка І.О., Голошубової Н.О.,
Гуренка І.П., Королькова І.І., Лернера М.Г., Памбухчиянца В.К., Порядкова М.С.,
Смотріної Н.А., Ушакової Н.М., Фесюка В.А., Чижевської О.А.
[15,16,19,22,43,86,93,117,118,119,124,138,150].
Вимірювання впливу на роботу роздрібних підприємств фактора сезонності
відображено в працях таких дослідників, як Дружинін М.К., Порядков М.С.,
В.Савицький, С.Скобельцев, Швирков В.В., Швиркова Т.С. тощо
[124,133,135,136,163].
Внаслідок того, що нині в практиці функціонування українських роздрібних
торговельних підприємств відчувається недостатність методик, які можуть бути
використані у процесі розробки операційної стратегії й тактики, вважаємо
доцільним запропонувати свій підхід до проблеми створення методики дослідження
операційного менеджменту роздрібних торговельних підприємств.
Для забезпечення результативності реалізації методики аналізу операційного
менеджменту на роздрібних підприємствах пропонується низка вимог. В якості
орієнтовних автором обрано вимоги, запропоновані відомими науковцями Ушаковою
Н.М. та Білим О.Б. для оцінки діяльності торговельних підприємств [150, c.15],
та поточнено їх перелік стосовно власне нашої методики дослідження. В
результаті цього сформульовано наступні вимоги, які можуть слугувати критеріями
перспективного використання запропонованої методики:
1. Простота, що означає створення доступної для розрахунку окремих показників
методики, яку можна застосовувати на підприємствах роздрібної торгівлі без
будь-яких обмежень.
2. Послідовність, яка виражається у поступовості аналізу.
3. Комплексність, що передбачає найбільш повне та різнобічне відображення
досягнутих на торговельних підприємствах результатів операційної діяльності.
4. Конкретність, яка характеризується оперуванням в ході аналізу кількісно
вимірюваними результатами діяльності.
5. Достатність інформаційного забезпечення, або використання необхідної для
реалізації методики інформаційної бази.
6. Формалізованість, що припускає можливість автоматизації даної методики.
Автор схиляється до думки, що дослідження будь-якого економічного питання слід
проводити у двох площинах:
* на макрорівні розвитку проблеми (так званий фоновий аналіз);
* на мікрорівні, або на прикладі конкретних представників галузі, що підлягає
дослідженню.
З огляду на дане зауваження, найбільш показовий і повний аналіз операційного
менеджменту можливий лише за умов макро- та мікродослідження даної економічної
категорії.
Результати наших роздумів та екскурсу у наукову вітчизняно-закордонну спадщину
представлені у вигляді комплексу послідовних дій стосовно дослідження
операційного менеджменту роздрібних торговельних підприємств (рис. 2.1).
Так званий макрорівень операційного менеджменту формують умови розвитку
операційного менеджменту. В контексті сфери роздрібної торгівлі важли