РОЗДІЛ 2
АНАЛІЗ ТА ОБГРУНТУВАННЯ ЗБАЛАНСОВАНОЇ СИСТЕМИ ПОКАЗНИКІВ СТРАТЕГІЧНОГО КОНТРОЛЮ
ДІЯЛЬНОСТІ
ПІДПРИЄМСТВ
2.1. Збалансована система показників як основа інформаційно-аналітичного
забезпечення стратегічного контролю
Інформаційно-аналітичне забезпечення стратегічного контролю діяльності
підприємств, базоване на описаних у розд.1 підходах, охоплює широке коло
показників, які дають оцінку діяльності в загальних рисах, але ігнорують
аспекти, що не можуть бути виражені фінансово. І хоча один з перших
масштабних проектів з побудови багатоаспектної системи контролю був
реалізований ще на початку 50-х рр. у компанії General Electric [126] – де для
оцінки діяльності було виділено вісім основних сфер: прибутковість, ринкова
позиція, продуктивність, лідерство продукції, розвиток персоналу, клімат в
колективі, публічна відповідальність, збалансованість коротко- і
довготермінових цілей діяльності, – проте тоді такий підхід не набув
поширення.
Останнім часом більшість фахівців погоджуються, що фінансові показники є
недостатніми для комплексного управління сучасним підприємством. З огляду на
це, особливої уваги заслуговує новітня концепція оцінки діяльності підприємств
– система Balanced Scorecard (збалансована карта оцінки, далі в тексті – BSC),
яка вперше була описана в науковій публікації в 1992 р. американськими вченими
Робертом С. Капланом, професором Гарвардської бізнес-школи, та Дейвідом Р.
Нортоном, співробітником науково-дослідного інституту Nolan Norton у складі
KPMG Consulting, зараз – співвласником консалтингової фірми Renaissance
Worldwide [149, 150, 152]. Перші дослідження, що призвели до появи концепції,
проводилися в компанії по виробництву напівпровідників Analog Devices у
співробітництві з А.Шнайдерманом [172]. Концепція BSC отримала високу оцінку
експертів авторитетного часопису “Harvard Business Review”: її визнали
найвпливовішою управлінською ідеєю за останні 75 років.
У вітчизняній науковій літературі ця методика поки-що не отримала належного
висвітлення (за винятком схематичного викладу у декількох статтях і виданнях).
Представники Великої четвірки консалтингових компаній в Україні декларують
використання цього інструменту. Проте з огляду пріоритетів українського
менеджменту, що склалися, при розв’язанні тактичних завдань, а також з інших
причин, наявні форми і звітності відстежують лише фінансові показники.
Використовувана в Україні система показників діяльності орієнтована
здебільшого на принципи тактичного контролінгу – побудову системи управління
фінансами підприємств. За даними Н.Козак з Українського Центру
післяприватизаційної підтримки підприємств, на даний час в Україні практично ще
не реалізований жоден повноцінний проект впровадження і використання BSC як
інструмента стратегічного управління [47].
BSC має на меті узгодження коротко- і довготермінових видів діяльності з
баченням (перспективними планами), місією та стратегією підприємства шляхом
встановлення узгоджених, кількісно виражених цілей. Ця система забезпечує
гармонізацію локальних оперативних цілей (на рівні окремих центрів
відповідальності – підрозділів, робочих груп чи навіть окремих працівників) із
глобальними стратегічними цілями підприємства. Для цього показники
групуються у чотири сфери (перспективи, проекції): фінансову сферу, сферу
споживачів, сферу бізнес-процесів, сферу потенціалу зростання і організаційного
навчання (рис.2.1).
Усі показники, які входять до BSC, прийнято класифікувати як результативні та
факторні [146, 176]. Результативні показники характеризують як вихідні
параметри системи, реактивні, статичні, ретроспективні; факторні – як вхідні
параметри, проактивні, динамічні, перспективні. Результативні показники є
наслідками певних дій і в системі кореляційних зв’язків виступають залежними
змінними; факторні описують причини певних явищ і, зрозуміло, виступають
незалежними змінними. Саме за допомогою факторних показників можна побудувати
стратегічну модель підприємства, вони є ключовими у програмах
бізнес-реінжинірингу та інших заходах, спрямованих на підвищення ефективності
процесів. Результативні показники, які відображають повноту, точність,
вчасність результатів, їх перебування в межах допустимого інтервалу, найбільш
придатні для загальної оцінки діяльності, але для регулювання їх значень слід
відштовхуватися від факторних показників.
Рис.2.1. Схема збалансованої карти оцінки BSC [151]
BSC урівноважує (збалансовує) фінансові та нефінансові показники діяльності,
показники результативні (вторинні, запізнілі) і факторні (первинні,
прогностичні), показники, що надаються чи не надаються до безпосереднього
регулювання (наприклад, частка ринку як нерегульований параметр на противагу
регульованим параметрам маркетингових процесів), внутрішньоорієнтовані
(виробничі процеси, інновації, інформаційні системи, персонал), і
зовнішньоорієнтовані показники (фінанси, ринки, споживачі), показники довго- і
короткострокового значення. Такий підхід дозволяє отримати інформацію не лише
про результати діяльності підприємств, а й про причини, що призвели до них,
причому інформація подається у формі конкретних, кількісно виміряних
показників. Наприклад, показник задоволення споживачів безпосередньо не
піддається регулюванню, якщо йому не поставити у відповідність вимірники
основних факторів невдоволення споживачів (слабке реагування на потребу,
якість, постачання чи характеристики продукції), а їх, у свою чергу, не
прив’язати до безпосередніх виробничих
- Київ+380960830922