РОЗДІЛ 2
МЕТОДОЛОГІЯ ТА ОРГАНІЗАЦІЯ ВЛАСНОГО ДОСЛІДЖЕННЯ
Накопичений на сьогодні в галузі фізичного виховання, фізичної культури та
спорту людей з психофізичними вадами емпіричний матеріал потребує критичного і
відповідного сучасним науковим уявленням осмислення, аналізу та систематизації,
що в підсумку дасть змогу працюючим у галузі фахівцям володіти цим матеріалом
на рівні програмування. Систематизація науково-практичної інформації певної
галузі діяльності людини, наразі фізичного виховання неповносправних дітей, і є
власне формуванням навчальної дисципліни.
З метою вирішення означених вище завдань у процесі нашого дослідження ми
звернулись до методів аналізу: дедуктивного, індуктивного, хронологічного та
методу систематизації.
Аналіз документальних та науково-літературних джерел проводився по темі:
дослідження прямих та побічних даних щодо понять та проблемних питань фізичного
виховання дітей з психофізичними вадами, а саме хронологічний та індуктивний
методи аналізу нормативно-правових (закони України про соціальний захист
інвалідів, про фізичну культуру і спорт, про освіту), нормативно-програмних
(державні програми “Фізичне виховання - здоров'я нації”, “Діти України”,
постанови міністерств та відомств, концепції та програми розвитку спеціальної
(корекційної) педагогіки, учбові програми тощо), методичних (окремі методики з
фізичного виховання для дітей з різними нозологіями), статистичних
(інформаційні видання) та ін. документів. Розглядались, як друковані матеріали,
також і дані з інформаційної мережі Internet.
Відбір джерел (документів) для аналізу проводився комплексно: фронтальним та
вибірковим методами.
Аналізуючи стан проблеми, проведено порівняльний і хронологічний аналіз
літературних джерел з метою визначення основної термінології, комплексного
аналізу нормативно-правової бази соціального захисту, галузі фізичної культури
і спорту людей з психофізичними вадами в Україні та закордоном (вибрані країни
із всесвітньо визнаним авторитетом у цій галузі: США, Росія), проведено
порівняльний аналіз концепцій розвитку галузей (підсистем) вітчизняної
спеціальної (корекційної) педагогіки, аналіз напрямків наукових досліджень та
розробок в галузі фізичного виховання дітей з психофізичними вадами, системний
аналіз науково-методичного забезпечення галузі та розроблених зарубіжних
моделей підготовки фахівців адаптивного фізичного виховання (на прикладі США та
Росії).
Проведено аналіз стану наукових досліджень в галузі медицини, психології та
педагогіки, пов'язаних з проблемами АФВ. Так, розглянуті сучасні положення
фізичної реабілітації та лікувальної фізкультури (по матеріалах підручників,
довідників, учбових програм, наукових публікацій), наукові публікації з
теоретико-методологічних проблем комплексної реабілітації і спеціальної
(корекційної) педагогіки (періодичні видання “Дефектологія”, “Дефектология”,
“Психология и педагогика”, автореферати та дисертації за науковим напрямком
“Теоретичні та методичні основи розвитку дефектології в Україні”).
Проведено аналіз відомих на сьогодні методик, інструментарію,
психолого-педагогічних технологій в аспекті АФВ (відповідно до різних
нозологій).
Проведено аналіз стану галузевих розробок стосовно структури та змісту
підготовки фахівців виховання дітей з психофізичними вадами –фахівців з
фізичної реабілітації та дефектологів.
Відомо, що функцію поєднання різних елементів науки виконує теорія. В нашому
дослідженні ми не знайшли певної теорії, яка б забезпечувала узагальнення
проблем процесу фізичного виховання неповносправних, здійснювала б творчу
переробку цієї інформації та здійснювала б прогнозування та програмування як
складових, так і всього процесу вцілому.
Не знайшовши загальної теорії та певної концепції адаптивного фізичного
виховання, які б відповідали сучасним вітчизняним науковим уявленням про процес
фізичного виховання неповносправних, ми постали перед проблемою розробки
навчальної дисципліни за відсутності загальної теорії наукової галузі.
Для вирішення цього питання ми провели дослідження проблемного поля фізичного
виховання неповносправних із визначенням його структури та змісту. На першому
етапі дослідження проблемного поля АФВ ми розробили проект його структури, в
якому визначили: 1) суб'єкт навчального процесу АФВ; 2) сутність процесу АФВ;
3) суттєві ознаки характеристики процесу АФВ у часі; 4) умови здійснення
процесу АФВ.
За наведеним алгоритмом ми розглянули проблематику процесу АФВ і розробили
структуру його проблемного поля. В результаті цього дослідження ми сформулювали
загальні завдання адаптивного фізичного виховання, які визначають спрямування
підготовки фахівців галузі та головні питання навчальної дисципліни.
За відсутності загальної теорії адаптивного фізичного виховання, яка б стала
теоретичною базою для навчальної дисципліни, особливого значення в нашому
дослідженні набуло питання методології цієї навчальної дисципліни. Проблему
розробки методології “Адаптивного фізичного виховання” ми вирішили
ідентифікувавши навчальну дисципліну з процесом пізнання явища адаптивного
фізичного виховання. Виходячи з цього припущення, ми розбудували методологію
основних положень навчальної дисципліни “Адаптивне фізичне виховання” по
аналогії до методології пізнання.
Відповідно до цієї методології розробка структури та змісту навчальної
дисципліни “Адаптивне фізичне виховання” стала завданням багатокрітеріального
упорядкування накопиченого теоретичного та практичного матеріалу галузі
фізичного виховання неповносправних, тобто набула значення систематизації. Отже
результатом розро
- Київ+380960830922