Ви є тут

Захист від неправомірного використання ділової репутації суб'єктів господарювання у конкуренції

Автор: 
Кулішенко Валерія Сергіївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2003
Артикул:
0403U002879
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ВИДИ НЕПРАВОМІРНОГО ВИКОРИСТАННЯ ДІЛОВОЇ РЕПУТАЦІЇ СУБ'ЄКТІВ ГОСПОДАРЮВАННЯ У КОНКУРЕНЦІЇ

2.1.Неправомірне використання чужих позначень, рекламних матеріалів і упаковки

Відповідно до ст.4 Закону України "Про захист від недобросовісної конкуренції" неправомірним є використання без дозволу уповноваженої на те особи чужого імені, фірмового найменування, знаків для товарів і послуг, інших позначень, а також рекламних матеріалів, упаковки товарів, назв літературних, художніх творів, періодичних видань, назв місць походження товарів, що може призвести до змішування з діяльністю іншого суб'єкта господарювання, який має пріоритет на їх використання.
Як справедливо відзначає В. Хрустальова, існує досить широке коло проблем, пов'язаних з недобросовісною конкуренцією на ринку інтелектуальних продуктів [185, с.3]. За даними зарубіжних фахівців рівень недобросовісної конкуренції в сфері інтелектуальної власності в країнах СНД складає зараз 94 % [45, с.84].
Не викликає сумнівів, що охорона прав промислової власності, які забезпечують добросовісність у конкурентній боротьбі, відповідає інтересам не тільки власників цих прав, але і суспільства в цілому та споживачів зокрема [32, с.168].
Використання фірмового найменування, знака для товарів і послуг іншого підприємця, самовільне використання його імені є одним з найбільш поширених категорій порушень недобросовісної конкуренції. Так, у 1995 р. вони складали 17 відсотків розглянутих органами Антимонопольного комітету справ [201, с.43]. У 1997 році дії, пов'язані з неправомірним використанням знаків для товарів і послуг і інших найменувань, фірмових найменувань складали 40,3 відсотки припинених порушень [203, с.22]. У 2001 році основна частка порушень у вигляді неправомірного використання ділової репутації суб'єктів господарювання (28 із 30 порушень) була вчинена шляхом неправомірного використання чужих позначень, рекламних матеріалів, упаковки [207, с.36].
В умовах ринкової економіки істотно зростає значення знаків для розрізнення тих самих товарів, що виробляються різними підприємствами, а також послуг, що надаються різними організаціями. В юридичній літературі відзначається, що основним призначенням знаків для товарів і послуг є індивідуалізація продукції підприємців з метою відокремлення їх від товарів і послуг інших осіб [140, с.24]. Будучи продуктом конкуренції в підприємницькій діяльності, знаки сприяють формуванню попиту на певну продукцію чи послуги і, відповідно, їх використання приносить чималий прибуток для підприємця.
Практика показує, що неправомірне використання чужих позначень, рекламних матеріалів і упаковки є одним із найпоширеніших порушень законодавства про захист від недобросовісної конкуренції.
Недобросовісна конкуренція часто пов'язана з неправомірним використанням об'єктів права інтелектуальної власності. Тому при захисті від недобросовісної конкуренції слід враховувати вимоги законодавства України про інтелектуальну власність і засоби індивідуалізації суб'єкта господарювання і його товарів.
Цей склад правопорушення тісно пов'язаний із порушеннями законодавства про інтелектуальну власність, оскільки безпосередній об'єкт обох правопорушень той самий - виключне право суб'єкта господарювання на результати інтелектуальної діяльності і засоби його індивідуалізації на ринку. Хоча виключність прав інтелектуальної власності розуміється у літературі по-різному [67, с.8; 152, с.3-5; 141, с.651; 129, с.16-18], однак звичайно вона не заперечується.
У літературі розмежовують застосування законодавства про інтелектуальну власність і законодавства про захист від недобросовісної конкуренції.
Власник інтелектуальних продуктів може звертатися за захистом прав на цей продукт, використовуючи норми кількох законів, які мають різний характер регулювання та різні підстави для застосування. Охорона об'єктів промислової власності, зареєстрованих відповідно до спеціальних законів, при одночасному застосуванні законодавства про захист від недобросовісної конкуренції має кумулятивний характер, тобто комерційний інтелектуальний продукт охороняється одночасно кількома законами. У випадку, коли власник інтелектуального продукту не може отримати охорону цього продукту відповідно до спеціальних законів внаслідок їх неохороноздатності, він може отримати захист відповідно до законодавства про захист від недобросовісної конкуренції [29, с.7].
Аналізований вид правопорушень пов'язаний із недобросовісною експлуатацією результатів роботи або ринкових зусиль конкурентів.
Результати роботи або спотворюючі зусилля підприємця можуть бути захищені відповідно до застосовуваного права про інтелектуальну власність, зокрема, патентом, найменуванням або законами про авторське право. Якщо такого захисту ні, то кожний, у принципі, вільний відтворювати, копіювати товари конкурента. Відповідно до законодавства про недобросовісну конкуренцію, така поведінка суб'єкта господарювання підпадає під дію цього законодавства, тільки якщо його потенційний результат стосовно конкурента, а також його дії і наміри охоплюються поняттям "недобросовісна конкуренція".
У цьому складі правопорушення недобросовісна конкуренція збігається з порушенням виключного права на об'єкти інтелектуальної власності (у тому числі винаходи, корисні моделі, знаки для товарів і послуг, назви місць походження товарів, фірмові найменування).
Департамент інтелектуальної власності України зазначив, що позначення, що вводять в оману - це позначення, що породжують у свідомості споживача асоціації, пов'язані з певною якістю, географічним походженням товарів і послуг, або з певним виробником, і які у дійсності не відповідають цьому [22].
Під час аналізу ст. 4 Закону термін "використання" слід розуміти широко як виготовлення, застосування, ввіз, пропозицію до продажу, продаж, інше введення в господарський обіг або зберігання з цією метою товару. Не слід тлумачити цей термін обмежено, як, наприклад, у російському зак