Ви є тут

Підвищення експлуатаційної надійності локомотивів шляхом впровадження раціональної системи утримування

Автор: 
Боднар Євген Борисович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2004
Артикул:
3404U001609
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ХАРАКТЕРИСТИКА ТЕХНІЧНОГО СТАНУ ТЯГОВОГО
РУХОМОГО СКЛАДУ УКРЗАЛІЗНИЦІ
За даними Укрзалізниці технічний стан ТРС залізниць України набув критичного стану через падіння обсягів капітального ремонту, дефіциту запасних частин та фактичну відсутність оновлення в період за 1992-2000 роки при високій ступіні зношення, яка в середньому по локомотивам складає 73 %.
Для забезпечення в 2000-2005 роках перевезень на електрифікованих ділянках потрібно щорічно закуповувати електровозів - 141 од., електропоїздів - 15 секцій. Для цього потрібні відповідні кошти. Крім того, до 2010 необхідно постійно забезпечувати в повному обсязі ремонт і модернізацію ТРС з подальшим подовженням строку їх експлуатації.
Невиконання на протязі останніх років заводами планів капітального ремонту, відсутність потрібного оновлення парку ТРС та імпортозамінюючих запасних частин і агрегатів, загострюють питання щодо покращення технічного стану тягового рухомого складу.
2.1 Аналіз технічного стану рухомого складу

Залізниці України мають 197000 одиниць інвентарного парку рухомого складу в тому числі - 1848 електровозів, 2947 магістральних і маневрових тепловозів, 1472 секції електропоїздів (2986 вагонів), 202 дизель-поїзда (939 вагонів), 9025 пасажирських, 179120 вантажних і 7254 рефрижераторних вагонів. Вартість рухомого складу складає близько 24 млрд. грн. - майже 60 % вартості всіх основних виробничих фондів (ОВФ) Укрзалізниці.
Слід зазначити, що щорічне відновлення рухомого складу залізниць у 1991-2000 р. у порівнянні з попередніми роками (1987-1990) зменшилося в десятки разів (таблиця 2.1): електровозів і електропоїздів - у 8, дизель-поїздів -
Таблиця 2.1- Наявність і стан рухомого складу залізниць України
Найменування
Рухомого складуНаявність, од.Термін експлуатаціїФактичне середньорічне відновлення*, од.Середньорічна потреба у відновленні в 1999 - 2005 рр.На 01.01.90На 01.01.99Нормативний, р.Ступінь зносу, %1987 - 90 рр.1992 - 96 рр.Од.Млн. грн.ВсьогоВ т.ч. цілком амортизованихВсьогоВ т.ч. цілком амортизованихНа 01.01.90На 01.01.99Фактично% від всьогоФактично% від всьогоЕлектровози191031216,31848104756,73059,382,8704,3156793Тепловози421081719,4294953118,02058,372,01620,3120204Секції електропоїздів151231520,8147258439,72866,472,0709,1294144Дизель-поїзди2874716,42029446,42062,082,090,67340Пасажирські вагони104953853,79025112612,52847,169,33609,17451341Грузові вагони27059993003,4179120124657,02660,054,6-22868490873Всього :3359
у 28, пасажирських вагонів - у 40 разів, тобто практично рухомий склад не обновлявся.
Збільшилися загальний знос усіх типів рухомого складу й доля його одиниць, що відпрацювали нормативний термін.
Рівень зносу рухомого складу всіх типів досяг у середньому більш 57%, тобто граничний знос (50 %), із погляду економічної безпеки транспорту, істотно перевищений [2].
Ступінь зносу електровозів і дизель-поїздів досяг 82 %, тепловозів і електропоїздів - 72 %, пасажирських вагонів - близько 60 %. Старіння прискорюється у зв'язку з непомірно обмеженою (у період 1991-2000 р.) щорічною закупівлею рухомого складу. У середньому за рік залізницями в зазначений період закуповувалося електровозів - 4,3 одиниці, тепловозів - 0,3, електро- і дизель-поїздів - відповідно 9,1 і 0,6, пасажирських вагонів - 9,1 одиниці.
У зв'язку з надзвичайно малим відновленням рухомого складу щорічно зростала доля цілком замортизованих транспортних засобів (таблиця 2.1).
Укрзалізниця, змушена нести не оправдано великі додаткові витрати на утримування застарілої техніки, здійснювати дорогий капітально-відновлювальний ремонт.
Доля цілком з амортизованих електровозів у 2000 р. у порівнянні з 1990 р. збільшилася від 16,3 % до 61,3 %, або в 3,8 рази, електропоїздів - від 20,8 % до 41 %, дизель-поїздів - від 16,4 % до 52 %, пасажирських вагонів - від 3,7 % до 16,2 %, вантажних вагонів - від 3,4 % до 7,0 % (таблиця 2.2). До теперішнього часу відпрацювали нормативний термін служби і підлягають списанню 778 електровозів (73 %) постійного струму і 354 (46 %) - змінного струму. Понад нормативний термін експлуатуються 757 вантажних електровозів (57%) і 373 (73 %) - пасажирських.
Для придбання такої кількості транспортних засобів, для їх заміни, щорічно необхідно близько 3,4 млрд. грн. (таблиця 2.1).
Погіршення технічного стану рухомого складу пояснюється не тільки несвоєчасним відновленням, воно змінювалося також у зв'язку зі зростаючими витратами на ремонт старої техніки. Витрати на підтримку в працездатному
Таблиця 2.2 - Динаміка амортизації рухомого складу залізниць України
за 1990 - 1999 р., %
Рухомий складРокиЗріст за 10 років, разів1990199119921993199419951996199719981999Електровози16,320,023,830,241,050,051,054,156,761,33,76Тепловози19,425,030,032,033,135,026,022,018,024,01,24Електропоїзди20,825,430,035,140,045,041,040,539,741,11,98Дизель-поїзди16,425,133,737,839,542,048,047,046,452,03,17Пасажирські вагони3,79,014,614,815,015,615,113,312,516,24,38Вантажні вагони3,48,012,210,28,06,46,46,77,07,02,06
Таблиця 2.3 - Стан парку рухомого складу Укрзалізниці на початок 1999 р.
Тип інвентарного складуІнвентарний парк на 01.01.99, од.Потреба, од.Парк, придатний до експлуатації за терміном службиОд.% від потрібногоЕлектровози1848146592563Тепловози294919952572129Електропоїзди29863174178856Дизель-поїзди93978259576Пасажирські вагони902510000789979Вантажні вагони179120165100166655101
стані рухомого складу в останню третину терміну його служби в 2,2 рази вище, ніж у першу третину. До того ж недостатнє фінансування дозволяє щорічно ремонтувати не більш 45 % рухомого складу, що вимагає ремонту.
Несвоєчасне відновлення рухомого складу призвело його до незадовільного техн