Ви є тут

Особистісно орієнтована система навчання основ інформаційних технологій в процесі підготовки майбутніх вчителів іноземних мов

Автор: 
Карташова Любов Андріївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2004
Артикул:
0404U003531
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ОСНОВИ ОСОБИСТІСНО ОРІЄНТОВАНОЇ СИСТЕМИ НАВЧАННЯ ОСНОВ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ СТУДЕНТІВ ЛІНГВІСТИЧНИХ ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ
В нашому дослідженні пропонується особистісно орієнтована система навчання основ ІТ студентів лінгвістичних ВНЗ, що ґрунтується на використанні форм та методів навчання, які дозволяють ефективно використовувати індивідуальні особливості кожного суб'єкту навчання [155]. Розроблена система відрізняється від систем і технологій, розроблених раніше і описаних у [187,45,14,17], тим, що передбачає:
* інтенсивне застосування засобів і методів ІТ як у якості об'єктів вивчення, так і у якості елементів технологій навчання;
* органічне поєднання індивідуальних і групових форм навчальної діяльності студентів;
* використання елементів ІТ для забезпечення підтримки діяльності викладача.
Як уже вказувалось (стор.5), метою навчання основ ІТ студентів - майбутніх вчителів ІМ є отримання ними знань, умінь та формування навичок, які дозволяють свідомо використовувати ПК для вирішення різноманітних професійних задач. По-перше, застосування набутих знань, умінь і навичок можливе при використанні сучасних засобів діяльності та прогресивних технологій в науковій та творчій діяльності, роботі з документами, підготовці методичних матеріалів та засобів унаочнення, з метою пошуку та опрацювання інформації. Таким чином, навчання основ ІТ має сприяти підвищенню рівня інформаційної культури вчителя, його компетентності. По-друге, навчання майбутніх вчителів ІМ основ ІТ з метою надання їм знань умінь та формування навичок використання ефективних сучасних засобів навчання. У поєднанні з традиційними це забезпечить суттєве підвищення ефективності навчального процесу.
2.1 Наукові засади особистісно орієнтованої системи навчання основ інформаційних технологій майбутнього вчителя іноземних мов
Створення системи підготовки фахівців, яка відповідно до здібностей кожної особи має задовольняти її потреби у здобутті відповідного рівня освіти - основна задача, яка стоїть перед вищою школою.
Перед викладачем у процесі навчання основ ІТ майбутніх вчителів ІМ стоїть завдання - організувати процес навчання таким чином, щоб він являв собою систему функцій, адекватних структурі особистості і, одночасно із засвоєнням знань і умінь, впливав на формування особистості в цілому.
Застосування особистісно орієнтованої системи підготовки майбутніх вчителів ІМ передбачає використання сучасних педагогічних технологій навчання, які мають на меті (на всіх етапах навчання) не безпосереднє накопичування знань та умінь, а постійне збагачування досвідом творчості; формування механізмів самоорганізації та самореалізації особистості. Прогресивні системи методів, засобів і форм навчання, які розроблено останнім часом, в цілому орієнтовані на розвиток особистості [87].
Поняття "технологія навчання" Л.Г. Сємушіна пропонує відрізняти від термінів "педагогічна технологія", "освітня технологія", "технологія виховання" [239]. Фахівець робить визначення, що "технологія навчання - це спосіб реалізації змісту навчання, передбаченого навчальними програмами, яка представляє собою цілісну систему форм, методів і засобів навчання, що забезпечує найбільш ефективне досягнення поставлених цілей". За твердженням відомих педагогів В.М. Галузинського та М.Б. Євтуха " у найближчому майбутньому, поряд з традиційною педагогікою, технологічний процес у цій науці допоможе вдосконалювати підготовку спеціалістів...., що робиться і зараз, але не з тією ефективністю ніж потрібно" [36]. З огляду на визначення методологічних аспектів даного дослідження можна виділити концепцію гнучких технологій навчання, принципові положення яких обґрунтовані у роботах А.М. Алексюка [4], М.Б. Євтуха [36], О.С. Гохберг [42], О.В Євдокимова [60], В.І. Клочко [92], В.А. Михайловського [127],
Ю.І. Машбиця [143], М.В. Буланової-Топоркової [147]. Технологію навчання можна розглядати як систему "засобів, використовуються у навчанні, і способів їх застосування" [39], що технологія навчання як певна галузь знань є "проміжна ланка між теорією і практикою навчання, має бути гнучкою та динамічною" [138], і, як стверджують науковці, має "забезпечувати режим найбільшого сприяння для реалізації індивідуальних інтересів, можливостей і здібностей студентів" [143].
Л.В. Леонтьєв дає поняття системі: "Поняття система передбачає наявність множини елементів із відношеннями і зв'язками між ними, що утворюють певну цілісність [111]:
* система є цілісною сукупністю взаємопов'язаних і взаємозумовлених елементів;
* характерна властивість системи - її ієрархічна будова, пов'язана з потенційною подільністю на множини, об'єднання тощо;
* цілком визначене місце системи певних елементів щодо інших системних угрупувань у межах загального масиву елементів певного типу та ін. [111,109,178].
Таким чином, розглядаючи технологію навчання як систему, враховуємо, що при розробці будь-якої системи навчання в її основу повинні бути покладені вимоги, які б враховували специфічну мету функціонування даної системи, цілі навчального процесу та цілі виховного процесу. Тільки за такої умови певна система не є самоціллю, а виступає дидактичним засобом, що органічно входить в процес навчання. Можна стверджувати, що вибір чи розробка технології навчання основ ІТ здійснюється викладачем та ґрунтується на основі його особистих педагогічних переконань з урахуванням індивідуального стилю педагогічної діяльності. Однак технології навчання, як деякі дидактичні системи, що віддають перевагу тим чи іншим формам, методам і засобам, можуть виступати і як самостійні педагогічні категорії, зв'язані з реалізацією тих чи інших пріоритетних цілей освітнього процесу.
Одним із найважливіших завдань у навчально-виховному процесі ВНЗ є забезпечення умов для розвитку особистості кожного студента з врахуванням його індивідуальних особливостей. У різних студентів, як у різних особистостей є різні природні задатки, але вони є тільки можливістю, і тіл