Ви є тут

Диференційований підхід до фізіопсихопрофілактичної підготовки вагітних до пологів в залежності від типологічних характеристик жінок.

Автор: 
Бєляєва Тетяна Миколаївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2004
Артикул:
0404U004762
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
МАТЕРІАЛИ ТА МЕТОДИ ДОСЛІДЖЕННЯ
2.1. Загальна характеристика та методика проведення диференційованої ФППП
вагітних до пологів з урахуванням типологічних характеристик жінок
Диференційована ФППП вагітних до пологів – це система заходів, спрямованих на
підвищення адаптивних можливостей здоров`я вагітних, створення в них свідомого
відношення до пологів та позитивної пологової домінанти, що передбачає
диференційоване використання різних методик ФППП в залежності від типологічних
характеристик жінок, які визначають за допомогою тесту Айзенка (Додаток А)
[наводиться з 103].
В основу занять з диференційованої ФППП вагітних до пологів були покладені ті ж
принципи, що й при проведені загальноприйнятої ФППП (Додаток Б) [104]. Нашим
завданням було:
1. надання жінці знань, що є основою свідомого відношення вагітної до тих
процесів, що відбуваються у неї в організмі та в організмі плода;
2. знайомство жінки з навичками, сприяючими знеболюванню пологів;
3. фізична підготовка жінки до пологів.
Проте, на відміну від загальноприйнятої методики групи було сформовано з
урахуванням типологічних характеристик жінок, а саме екстра- та інтроверсії, що
визначалися ще до початку занять (Додаток А) [103].
Запропонований нами метод диференційованої ФППП (Деклараційний патент України,
№ 63497 А, МПК 7 А61В5/16, А61В17/42, А61Н1/00. Спосіб фізіопсихопрофілактичної
підготовки вагітних до пологів / Т.М.Бєляєва (Україна). - № 2003043806; Заявл.
24.04.03; Опубл. 15.01.04, Бюл. № 1. – С.4.21.) – це активний
індивідуально-груповий метод підготовки вагітних до пологів, що підвищує
можливості саморегуляції жінкою вегетативних функцій організму.
Індивідуально-груповою ця методика є тому, що засвоюється вона головним чином у
групі, а її лікувальний ефект досягається індивідуальним повторенням вправ.
Однією з особливостей методу, як і інших групових методик, є те, що не тільки
лікар впливає на вагітних, але й самі вагітні, що складають групу, впливають
одне на одного [63, 103]. Цей взаємний вплив може бути як позитивним, так й
негативним [63, 162], тому дуже важливо, щоб учасники групи якомога краще
розуміли одне одного, щоб їх настрій, їх біологічні ритми були схожими. Це й
було однією з причин необхідності формування груп для занять з урахуванням
типологічних характеристик жінок.
Враховуючи те, що для інтровертів години максимальної активності біологічних
процесів припадають на ранок, а для екстравертів, відповідно, на день [5],
заняття з першими рекомендовано проводити о 9-00, з другими – о 16-00.
Зважаючи на те, що екстраверти є особами товариськими, схильними до
спілкування, залежними певною мірою від зовнішнього середовища, а інтроверти,
навпаки, переважно схильні до самотності [5, 66], групи екстравертів доцільно
формувати з 7-9 вагітних, причому присутність компаньйону (чоловіка) є чи не
найважливішою умовою; у інтровертів кількість жінок у групах була від 2 до 4, а
присутність компаньйону (чоловіка) є бажаною, але зовсім не обов`язковою.
До 30 тижнів вагітності ми рекомендували відвідувати заняття з ФППП 1 раз на
місяць. На наш погляд така частота занять у першому та другому триместрах
вагітності є оптимальною: вона достатня для знайомства з особливостями перебігу
гестації за триместрами, обговорення можливих в цьому терміні
психофізіологічних проблем; у той же час проведення занять 1 раз на місяць
зазвичай не викликає труднощів у жінок, які продовжують працювати протягом
вагітності. У третьому триместрі гестації кількість занять збільшено до 1-2 на
тиждень Таким чином, загалом можна відвідати 20 занять. У разі необхідності
кількість занять може бути зменшена чи збільшена, але з самого початку вагітну
потрібно попередити про те, що для досягнення бажаного ефекту ФППП необхідно
відвідати як найменше 10 занять, адже саме така їх кількість забезпечує появу
та достатнє закріплення навичок поведінки [8].
Принципова структура занять з обома групами не відрізняється, проте складові
кожної з частин були дещо іншими.
Кожне заняття складено з лекційної та практичної частини. Тривалість кожної
лекції 25-30 хвилин. Тематики лекцій в обох групах однакова. Лекції підготовано
згідно з тематичним планом В.В.Абрамченко (Додаток В) [4], але для інтровертів
більший акцент зроблено на внутрішніх відчуттях жінки та можливості їх
саморегуляції, а для екстравертів – на знайомстві жінки з майбутнім оточенням у
пологовому будинку, значенням різних маніпуляцій та ін.
Після лекцій вагітні під керівництвом лікаря займаються гімнастикою згідно
методичних рекомендацій (Додаток Д) [158]. Загальна тривалість фізичних вправ
близько 20 хвилин. Жінкам рекомендоване щоденне виконання цієї гімнастики
вдома.
Далі, після невеликої перерви (5-10 хвилин), проводять психологічну роботу з
жінками, спрямовану на зниження психоемоційної напруги протягом вагітності,
підвищення внутрішнього потенціалу жінки та зменшення відчуття болю у пологах.
На цьому треба зупинитися більш детально, адже в залежності від рівня
інтро-екстраверсії було використано різні методики.
Обираючи оптимальну тактику психологічного впливу на жінок з різними
типологічними характеристиками, ми виходили з наступного.
1. У стані спокою у екстравертів в ЦНС переважають процеси гальмування, а у
інтровертів – збудження [5].
2. Стрес, біль (а пологи, безперечно є стресовою ситуацією) викликають
активацію, збудження нервової системи [160].
3. Створення у корі головного мозку нової домінанти, нової ділянки збудження
здатне послабити або згасити больові імпульси з периферії [136]. В той же час
при наявності початково високого рівня активації нервової системи додаткове
збудження са