РОЗДІЛ 2
ПЕДАГОГІЧНІ ТЕХНОЛОГІЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПЕДАГОГІВ ДО
ПРЕВЕНТИВНОГО ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ ІЗ НЕБЛАГОПОЛУЧНИХ СІМЕЙ
2.1. Мета, завдання та характеристика змісту етапів дослідно-експериментальної
роботи
При вивченні підготовки майбутніх педагогів до превентивного виховання дітей із
неблагополучних сімей виникла об’єктивна необхідність підтвердження емпіричними
даними правомірності висунутих нами теоретичних положень, для чого була
спеціально проведена дослідно-експериментальна робота. Відповідно до мети та
застосованих при цьому методів науково-педагогічного дослідження вона була
організована і здійснена у три етапи. Так, перший етап
дослідно-експериментальної роботи охоплював з 1998–1999 роки і носив
пошуково-теоретичний характер, а саме: аналіз стану розробки даної проблеми в
її теоретичному і практичному аспектах, обґрунтування актуальності теми; вибір
об’єкта, предмета дослідження, визначення мети, завдань, робочої гіпотези,
вибору методів, інструментарію, процедури дослідження і опрацювання здобутих
результатів; визначення типів неблагополучних сімей, спостереження за дітьми з
них і відповідно – роботою вчителів
У процесі роботи послідовно вирішувались завдання скеровані на:
* визначення основних підходів до поняття “превентивне виховання”;
* обґрунтування типології неблагополучних сімей;
* розроблення й апробацію валідності методики вивчення педагогічних умов
підготовки майбутніх педагогів до превентивного виховання дітей із
неблагополучних сімей.
На завершення першого етапу було визначено вихідні наукові позиції,
теоретико-методологічні умови, принципи, методики, гіпотезу та мету завдання
дослідження; сформулювано поняття “превентивне виховання”, “неблагополучна
сім’я” як дієвих категорій педагогіки; обрано експериментальні педагогічні
технології підготовки майбутніх педагогів до превентивного виховання дітей із
неблагополучних сімей.
Розв’язання зазначених вище завдань здійснювалося шляхом випадкового добору
респондентів, серед яких директори, вчителі-предметники початкових і старших
класів загальноосвітніх шкіл, вихователі груп подовженого дня, дитбудинків,
інтернатів, притулків, соціальні педагоги та психологи шкіл, спеціалісти
соціальних служб, студенти факультету соціальної педагогіки та психології ЗДУ,
соціально-гуманітарного Мелітопольського державного педагогічного університету,
Запорізького педагогічного коледжу, загалом 366 осіб, а також 60
неблагополучних сімей і 120 дітей із неблагополучних сімей.
Процедура збирання попередніх даних про респондентів здійснювалася за допомогою
анкетування, бесід і вивчення їх особових справ. Так, для виявлення загальних
відмінностей, орієнтирів, професійних установок і позицій, професійних
ускладнень, уявлень про превентивне виховання, а також професійних запитів і
потреб майбутніх і нинішніх педагогів у сфері вдосконалення превентивного
виховання дітей із неблагополучних сімей запропоновано спеціальний комплексний
опитувальник, модель якого представлена в Додатку Б, а також перелік якостей,
які характеризують готовність майбутнього педагога до превентивного виховання
(Додаток Д). Результати опрацювання даних, одержані з їх допомогою, відбиті у
таблиці 2.1.1.
Як видно із таблиці, сформована нами методом випадкового добору
експериментальна вибірка респондентів є кількісно та якісно представницькою,
оскільки віддзеркалює типові особливості генеральної сукупності саме тієї
категорії фахівців, яка повинна здійснювати превентивне виховання дітей із
неблагополучних сімей за параметрами професіонального статусу (посади) та
здобутого освітньо-кваліфікаційного рівня підготовки.
Таблиця 2.1.1.
Експериментальна вибірка масиву респондентів
першого етапу дослідження
№ з/п
Респонденти (посада)
Стаж роботи
1 – 3 роки
4 – 5 років
6 – 8 років
9 – 10 років
більше 10 років
Директори шкіл
Вчителі-предметники,
Класні керівники
11
15
11
Вихователі груп подовженого дня
12
Вихователі дитбудинків, інтернатів, притулків
Соціальні педагоги і психологи шкіл
Спеціалісти соціальних служб
Студенти
Навчальний заклад
ЗДУ
МДПУ
ЗПК
125
104
50
Діти:
Вік
6-8
8-10
10-12
12-15
Сироти
З багатодітної сім’ї
10
З повної сім’ї
З неповної сім’ї
Продовження таблиці 2.1.1.
З літньої сім’ї
З малозабезпеченої сім’ї
З алкоголе-наркозалежної сім’ї
6-8
8-10
10-12
12-15
З сім’ї, позбавленої батьківських прав
З сім’ї батьків-інвалідів
З сім’ї психічно хворих батьків
З сім’ї бомжів
З сім’ї, у якій батьки знаходяться в розшуку
З сім’ї, у якій батьки відбувають покарання за вирішенням суду
З матеріально забезпеченої сім’ї
13
Відповідно до цих параметрів контингент респондентів поділили на вісім основних
страт. До, першої (25 осіб) увійшли директори шкіл зі стажем педагогічної
діяльності, в основному, до десяти років (22 особи). До другої (48 осіб) –
учителі-предметники та класні керівники зі стажем роботи також, в основному, до
десяти років (37 осіб). Хоча значна частина (11 осіб) має стаж педагогічної
роботи понад 10 років. Третю страту склали вихователі груп подовженого дня (33
особи). Як правило, це молоді вчителі зі стажем роботи до п’яти років (20
о