Ви є тут

Професійна підготовка викладачів фізичного виховання в університетах США

Автор: 
Осадча Тетяна Юріївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2005
Артикул:
0405U003555
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
Змістові аспекти базових курсів професійної підготовки
викладачів фізичного виховання в університетах США

2.1. Теоретико-методологічні основи фізичного виховання у змісті курсів професійно-педагогічного блоку
Порівнюючи програми підготовки викладачів фізичного виховання в США й Україні, необхідно відмітити, що поділ предметів навчання на блоки в цілому співпадає. Блок гуманітарних і соціально-економічних дисциплін вищих навчальних закладів України знаходиться у відповідності із загальноосвітнім блоком США, блоки предметів за вибором, ознайомча, навчальна й виробнича педагогічні практики, курсові роботи (самостійні дослідження - в університетах США) існують у програмах вищих навчальних закладів обох країн. Блоку фундаментальних і професійно-зорієнтованих дисциплін вищих навчальних закладів України відповідають предмети спеціальності "Фізичне виховання" (або блок загальноспортивних дисциплін) і професійно-педагогічний блок університетів США.
Виходячи із завдань нашого дослідження (виявлення позитивних тенденцій формування змісту освітніх програм підготовки спеціалістів із фізичного виховання в університетах США), слід особливу увагу приділити аналізу змістових аспектів саме фундаментальних, професійно-зорієнтованих дисциплін програм підготовки викладачів фізичного виховання в університетах США.
На основі аналізу програм підготовки викладачів фізичного виховання декількох університетів США, можна виділити наступні основні фундаментальні професійно-зорієнтовані дисципліни, що пропонуються студентам як обов'язкові (професійно-педагогічний блок):
* у програмах підготовки бакалаврів - "Педагогічна психологія", "Створення шкільної програми фізичного виховання", " Методика викладання фізичного виховання", "Перша допомога й безпека на уроці фізичного виховання", "Навчання руховим умінням", "Соціальні аспекти фізичного виховання і спорту", "Адаптивне фізичне виховання", "Семінар із проблем фізичного виховання в сучасному суспільстві" (предмети "Тестування й оцінювання у фізичному вихованні" і "Основи фізичного виховання" найчастіше належать до блоку предметів із спеціальності); у проаналізованих програмах підготовки бакалаврів 12 американських університетів професійно-педагогічний блок включає такі дисципліни (див. Додаток В):
Таблиця 2.1
Дисципліни професійно-педагогічного блоку деяких університетів США
Назва дисципліниКількість університетських програм, до яких включена дана дисциплінаПедагогічна психологія2Методика викладання фізичного виховання в початковій школі6Методика викладання фізичного виховання в середній школі6Методика викладання й побудова шкільної програми з фізичного виховання8Адаптивне фізичне виховання7Перша допомога й попередження травматизму на уроках5Освіта в полікультурному суспільстві, соціальні аспекти фізичного виховання і спорту7Практикум із викладання фізичного виховання5Семінар із сучасних проблем фізичного виховання і з педагогічної практики6Технології у викладанні фізичного виховання4Вступ до спеціальності6Навчання руховим умінням4Польова й педагогічна практика12Вивчення літератури зі спеціальності й самостійні дослідження4Оцінювання й тестування у фізичному вихованні12
* у програмах підготовки магістрів - "Аналіз шкільних програм фізичного виховання", "Спорт і фізичне виховання в американській культурі", "Аналіз методик викладання й оцінювання ефективності викладання у фізичному вихованні", "Критичний аналіз літератури з основних проблем фізичного виховання", "Семінар для підготовки супервайзерів і вчителів-методистів";
* у програмах підготовки докторів - "Методологія досліджень у фізичному вихованні", "Принципи побудови програм фізичного виховання в школах і оцінювання їхньої ефективності", "Оцінювання методик викладання фізичного виховання", "Викладання в коледжі фізичного виховання".
Якщо дисципліни "Основи фізичного виховання", "Методика викладання фізичного виховання", "Перша допомога й безпека на уроках фізичного виховання", "Адаптивне фізичне виховання" мають аналоги в програмах українських вищих навчальних закладів, то такі дисципліни як "Створення шкільної програми фізичного виховання і аналіз шкільних програм", "Тестування й оцінювання у фізичному вихованні", "Соціальні аспекти фізичного виховання і спорту й спорт і фізичне виховання в культурі країни", "Семінар з проблем фізичного виховання в сучасному суспільстві", "Критичний аналіз літератури з проблем фізичного виховання", "Оцінювання ефективності викладання у фізичному вихованні" характерні лише для програм підготовки викладачів фізичного виховання університетів США.
Для досягнення мети нашого дослідження, слід звернути увагу на аналіз як змістових аспектів курсів, яких немає в навчальних планах ВНЗ України, так і курсів, зміст яких відрізняється від відповідних українських курсів.
Зміст освіти визначається як педагогічно адаптована система знань, способів діяльності, ціннісного ставлення до світу, як система форм соціального досвіду, відображених у типах діяльності, що втілені в навчальних дисциплінах і програмах (В.Краєвський). На формування змісту освіти програм підготовки викладачів США і, відповідно, шкільних програм, впливають такі фактори як соціальний (він виявляється в загальнонаціональному соціальному замовленні), науковий (пануючі в педагогіці теорії й концепції), культурний (взаємовизначаюча роль фізичного виховання й культури в суспільстві) [75]. Усі перераховані фактори значно відрізняються у двох країнах - США й Україні, чим пояснюються відмінності в змісті професійно-зорієнтованих курсів.
Одним з основних завдань, які стоять перед факультетами коледжів, що готують викладачів фізичного виховання в університетах США, є формування спеціаліста, який розуміє роль фізичного виховання в житті суспільства й кожної людини, здатного знайти способи вирішення проблем, які існують як у галузі фізичного виховання, так і в педагогіці в цілому. Кожен студент, який готується стати викл