Ви є тут

Педагогічні умови формування конструктивного ставлення до себе у молодших школярів у процесі навчальної діяльності

Автор: 
Шилкунова Зоя Ігорівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2005
Артикул:
3405U004514
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2. ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА ПЕРЕВІРКА ПЕДАГОГІЧНИХ УМОВ
ФОРМУВАННЯ КОНСТРУКТИВНОГО СТАВЛЕННЯ ДО СЕБЕ У
МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ....................................................................................76
2.1. Організація і проведення експериментальної роботи................................75
2.2. Характеристика і реалізація педагогічних умов формування
конструктивного ставлення до себе у молодших школярів 90
2.2.1. Організація навчання, спрямованого на розвиток рефлексії у
молодших школярів................................................................................................90
2.2.2. Розробка й використання педагогічного інструментарію.........................96
2.3. Аналіз результатів експериментальної роботи...........................................113
ВИСНОВКИ ДО 2 РОЗДІЛУ...............................................................................154
ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ......................................................................................157
ЛІТЕРАТУРА........................................................................................................161
ДОДАТКИ..............................................................................................................180
ВСТУП.
Актуальність дослідження. Важливим інтегративним критерієм прогресу людства виступає рівень гуманізації суспільства. Система освіти, з одного боку, є показником рівня гуманізації суспільства, а з іншого, - засобом для її реалізації. Перед сучасною системою освіти стоїть завдання формування основ розуміння світу як динамічно змінюваного, в якому особистість перебуває в стані постійного творця цього світу й самої себе, головним результатом і умовою чого є гармонія людини із самою собою, зі світом, що посилює інтерес до педагогічних досліджень питань самосвідомості, формування ставлення особистості до себе.
На сьогодні в педагогічній і психологічній науках накопичена велика кількість даних про те, що особливості внутрішньої динаміки самосвідомості, структура і специфіка ставлення особистості до себе має регулюючий вплив на різні важливі сторони життєдіяльності людини; на розвиток міжособистісних відносин; формування мотивації й цілеутворення, ініціативи і відповідальності, виховання поваги до себе, власної гідності, що робить надзвичайно актуальними дослідження, спрямовані на вивчення педагогічних умов цілеспрямованого формування конструктивного ставлення особистості до себе.
У філософських, психологічних, педагогічних дослідженнях представлені різні аспекти проблеми, що можуть стати теоретико-методологічним фундаментом для вивчення педагогічних умов формування конструктивного ставлення до себе у молодших школярів: розкриті загальні основи формування ставлення особистості до інших і до себе (Р. Декарт, І. Кант, А. Камю, К. Маркс, Е. Муньє, І. Фіхте); досліджені питання становлення самосвідомості особистості (Б. Ананьєв, Л. Божович, Л. Виготський, О. Леонтьєв, С. Рубінштейн, В. Столін П. Чамата, Н.Чеснокова, О. Шорохова,); вивчені побудова, структура й динаміка ставлення особистості до себе (Р. Бернс, У. Джемс, Х. Каплан, І. Кон, С. Пантилєєв, К. Роджерс, М. Розенберг, В. Столін, Р. Уайлі); досліджені особливості самооцінки та її взаємозв'язок з оцінками оточення (Н. Анкудінова, М. Боришевський І. Кон, Г. Липкіна, Г. Прихожан, Є. Савонько, В. Сафін та ін.); науково обґрунтовані психологічні основи формування й розвитку особистості (К. Абульханова-Славська, Б. Ананьєв, В. Давидов, О. Дусавицкий, Г. Костюк, Б. Ломов, О. Леонтьєв, С. Максименко, С. Рубінштейн, Г. Цукерман, Д. Ельконін); розроблені нові парадигми освіти (Г. Балл, І. Бех, В. Давидов, О. Дусавицький, С.Максименко, С. Подмазін, В. Рєпкін, О. Савченко Г. Цукерман, Д.Ельконін, І. Якиманська).
Досвід психолого-педагогічних досліджень останніх десятиріч дозволяє переглянути існуючі уявлення про вікові можливості молодших школярів (В. Давидов, О. Дусавицький, Л. Занков, С. Максименко, В. Рєпкін, Д.Ельконін) і зробити висновок про те, що їхні пізнавальні можливості практично невичерпні, що відбуваються кардинальні зміни в мотиваційній структурі особистості учнів, а процес побудови різноманітних міжособистісних зв'язків у спілкуванні дітей сприяє розвитку самосвідомості.
Однак у педагогічній науці не розкритий цілісний процес формування конструктивного ставлення до себе у молодших школярів у процесі навчальної діяльності. Дана проблема потребує обґрунтування педагогічних умов і розробки технології формування конструктивного ставлення до себе у молодших школярів.
Актуальність, теоретичне і практичне значення проблеми, її недостатня розробленість у педагогічній науці і шкільній практиці обумовили тему дослідження: "Педагогічні умови формування конструктивного ставлення до себе у молодших школярів у процесі навчальної діяльності".
Зв'язок роботи з науковими програмами, планами, темами. Дисертаційне дослідження виконано згідно з темою науково-дослідної роботи кафедри загальної педагогіки Харківського національного педагогічного університету ім. Г.С.Сковороди "Підвищення ефективності навчально-виховного процесу в середніх загальноосвітніх і вищих навчальних закладах (РК № 120019900410). Тема затверджена Ученою радою Харківського національного педагогічного університету ім. Г.С.Сковороди (протокол №2 від 30 квітня 2004р.) і погоджена з Радою по координації наукових досліджень у галузі педагогіки і психології в Україні (протокол №4 від 28.04.2004р).
Метою дослідження є визначення змісту й способів формування конструктивного став