Ви є тут

Оцінка впливу оточуючого середовища на стратегічні плани підприємства в умовах невизначеності (на прикладі підприємств пивоварної галузі України).

Автор: 
Соломянюк Наталія Миколаївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2006
Артикул:
3406U000672
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
Аналiз впливу оточуючого середовища на стратегічні плани підприємств пивоварної
промисловості
2.1 Дослідження оточуючого середовища підприємств пивоварної галузі України
Для визначення оцінки впливу оточуючого середовища на стратегічні плани
підприємства, першочерговим завданням постає необхідність його глибокого
дослідження. На основі розглянутих у першому розділі факторів та показників
оточуючого середовища, проаналізуємо стан країни та пивоварної галузі, а саме
можливостей та загроз для її суб’єктів.
Аналіз виробничого фактору розпочнемо з визначення стану ринку пива України,
який насьогодні є одним із найбільш швидко зростаючих. Пивоварна галузь, котра
за останні роки збільшила обсяги реалізації більше, ніж у 2,5 рази, представляє
собою ту частину сучасної економіки, котра вчасно почала перехід на ринкові
засади господарювання.
За даними Держкомстату, в 2004 році випуск пива становив 192,757 млн. дал, що
на 13,9 %, або 23,5 млн. дал більше, ніж за цей же період 2003 року. 2003 року
виробництво пива збільшилося порівняно з 2002-м на 13%, або на 19,47 млн. дал,
і становило 169,27 млн. дал. 2002 року приріст виробництва становив 14,6%.
2001-го — 21,4%. За даними Держкомстату України, виробництвом пива на кінець
2004 року займалося 46 великих і середніх підприємства різних форм власності.
Розглядаючи динаміку виробництва пива на Україні, можна прослідкувати постійне
його зростання. Про це свідчать статистичні дані "Укрпива", наведені в
табл.2.1.
Таблиця 2.1
Загальні обсяги виробництва пива за 1996 - 2004 роки
Рік
Виробництво пива, тис.дал.
Темп росту,%
% до базисного року (1996)
Пiдприємства, що входять до складу „Укрпиво”
1996
44.7
100,0
1997
45,3
101,3
101,3
1998
51,1
112,8
114,3
1999
62,7
122,7
140,3
2000
74,7
119,1
167,1
2001
91,0
121,8
203,6
2002
107,0
117,6
239,4
2003
128,3
119,9
287,02
В цілому по пiдприємствах України
1996
60,6
100,0
1997
61,0
100,6
100,7
1998
68,1
111,6
112,4
1999
83,9
123,2
138,4
2000
107,4
128,0
177,2
2001
130,7
121,7
215,7
2002
149,8
114,6
247,2
2003
169,27
113.0
279,3
2004
192,757
113,9
318,1
Головною проблемою пивзаводів на початку 90-х років була фізична та моральна
спрацьованість основних фондів – однієї із складових фактору виробництва. За
роки перебудови значно знизився організаційно-технічний рівень галузі
пивоваріння. Старіння основних фондів, поряд із спадом виробництва пива,
привело до зниження коефіцієнту використання потужностей майже вдвоє,
порівнюючи з 1985 роком. Недосконалість податкової політики, високе
оподаткування (70-80% виробленої продукції), введення митного збору за ввіз
імпортного обладнання та великі відсотки за користування кредитами банків не
давали змоги більшості піприємств проводити технічне переозброєння та
реконструкцію за рахунок власних реінвестиції та залучених коштів.
Що стосується інноваційних розробок, то останнім часом – це технологічні
нововведнення та покращення пакування, які є головним механізмом для залучення
споживачів продукції за умов певних її переваг.
В цілому виробничий фактор безпосередньо впливає на діяльність підприємств
пивовареної галузі і носить більш позитивний характер, ніж негативний при
розробці стратегічних планів.
Досить впливовим фактором оточуючого середовища є економічний фактор.
Основними чинниками сповільнення економічного росту в Україні є несприятлива
економічна кон’юнктура на зовнішніх ринках та погіршення цілого ряду чинників
інвестиційного клімату. За даними Держкомстату України, у 2004 році доходи
населення збільшилися на 24,8%, або 52 460 млн. гривень, в порівнянні з 2003
роком. Експерти Міжнародного рейтингового агентства Standard & Poor’s (S&P)
повідомляють, що середньорічна інфляція в Україні в 2005 році збільшиться до
13%, тоді як в 2004 вона складала 9%, а в 2003 - 5,2%. Реальний валовий
внутрішній продукт у січні–вересні 2005 року порівняно з відповідним періодом
попереднього року становив 102,8%, у вересні – 103,0% [126 ].
Також при оцінці економічного фактору необхідно врахувати географічні
розбіжності в структурі розподілу доходів. Підприємствам пивоварної галузі
потрібно зконцентрувати свої зусилля на районах, які відкривають самі
перспективні можливості, а це області з населенням більш високого рівня доходу
і в яких не досить розвинута галузь по виробництву пива - Луганська, Донецька,
Дніпропетровська (щильність населення в цих областях досить велика, але мале
виробництво пива).
До економічного фактору також слід вднести показник, що характеризує здатність
продукції українських пивоварів конкурувати на міжнародних ринках – дані про
експорт та імпорт товару , надані АТ "Укрпиво" [125] (табл.2.2 та табл.2.3).
Таблиця 2.2
Експорт пива на Україні
Роки
Об'єм експорту
Тис.дал.
Вiдхилення вiд попереднього року, тис.дал.
Тис. грн.
Темп росту, %
1996
2844.4
16192.0
1997
706,0
- 2138,4
4264,61
26,3
1998
604,6
- 101,4
3574,94
22,08
1999
119,8
- 484,8
527,81
3,3
2000
4542,2
3344,2
11309,89
69,8
2001
9261,6
4719,4
24898,24
153,8
2002
10805,6
1544
31619,18
195,3
2003
12534,5
1728,9
39273,27
116
2004
19881,4
7346,9
40062,3
158,6
Данi табл. 2.2 свiдчать про те, що починаючи з 2000 року пивоварна галузь
України щорiчно збiльшує експорт своєї продукцiї. Темпи росту об'єму експорту
2004 року становили 158,6%, а 2003 року - 116%. Цi данi свiдчать про те, що
продукцiя, яка експортується українськими пивоварами до iнших країн, є
конкурентоспроможною.
Таблиця 2.3
Iмпорт пива в Україну
Роки
Об'єм імпорту
тис.дал.
Вiдх. вiд попереднього року, тис.