РОЗДІЛ 2
СТРУКТУРА, ЗМІСТ, ФОРМИ, МЕТОДИ І ЗАСОБИ
ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ
В УНІВЕРСИТЕТАХ КАНАДИ
2.1.Організація стаціонарної та нестаціонарної професійної підготовки
соціальних працівників в університетах Канади на різних рівнях:
бакалаврат, магістратура, докторат
Професійна підготовка соціальних працівників здійснюється у Канаді за
ступеневою системою освіти. Ця система включає переддипломне, дипломне та
післядипломне навчання фахівців. Термін навчання на кожному із циклів
визначається не стільки кількістю років навчання, скільки кількістю т. зв.
„кредитів” – академічних залікових одиниць, які повинен успішно скласти
студент. У вищих навчальних закладах процес здобуття переддипломної освіти
реалізується у два етапи: 1) загальна підготовка на початкових курсах
університетських коледжів та університетів країни, 2) навчання за програмою
освітньо-кваліфікаційного рівня „бакалавр” або навчання, яке передбачає
присудження відповідних дипломів чи сертифікатів. Перший етап переддипломного
навчання має на меті засвоєння студентом гуманітарних, соціально-економічних,
базових, а також невеликої кількості фахово-орієнтованих дисциплін і,
відповідно, одержання визначеної (для зарахування на подальше навчання) школою
чи факультетом соціальної роботи кількості кредитних одиниць. Більшість
університетів країни зараховують бакалаврат до переддипломного рівня освіти.
Так, „університетські календарі” – студентські довідники подають програми
навчання за освітньо-кваліфікаційним рівнем „бакалавр” у секції переддипломної
освіти [123]. Зарахування на другий етап переддипломного навчання вимагає
успішного завершення студентом вищезгаданого курсу загальної університетської
підготовки. Бакалаврат – у середньому – 4-річний курс університетської освіти,
після успішного завершення якого студентові присвоюється рівень бакалавра
соціальної роботи. Виконання вимог цього етапу освітнього процесу передбачає
одержання студентом певної кількості кредитів з нормативних, у переважній
більшості, фахово-орієнтованих дисциплін; вибіркових дисциплін; проходження ним
професійної практики.
Програми (термін „програма”, який застосовується щодо освітньої системи Канади,
означає „кваліфікаційний напрям підготовки фахівців”) дипломної підготовки
фахівців з соціальної роботи розраховані на професійну підготовку фахівців у
магістратурі та докторантурі. Магістратура – 1-річний курс навчання на базі
бакалаврату та 2-річний курс навчання для осіб, які здобули базову вищу освіту,
але не у сфері соціальної роботи. Після успішного завершення навчання
студентові присвоюється ступінь магістра соціальної роботи. Докторантура –
4-6-річний курс навчання, написання та захист наукового дисертаційного
дослідження. Докторанту, який виконав усі вимоги програми, присвоюється ступінь
доктора філософії з соціальної роботи. Наведені терміни навчання дійсні лише за
умови виконання студентами повного тижневого навантаження. Студенти, що
навчаються за повним тижневим навантаженням, повинні бути зареєстрованими для
вивчення щонайменше 80% дисциплін плану підготовки фахівців у навчальному році
[252, с.29]. Додаток К ілюструє відсотковий розподіл студентів, зарахованих на
навчання на різних освітніх рівнях в університетах Канади за повним (рис.К.1.)
та неповним тижневим навантаженням (рис.К.2.). Кількість студентів, які
зараховувались на навчання в університетах Канади за повним тижневим
навантаженням, починаючи з 1951 року постійно зростала і переважала кількість
студентів, що були зараховані на навчання за неповним тижневим навантаженням
(табл.2.1.).
Таблиця 2.1.
Кількість студентів, що навчалися в університетах Канади
за повним тижневим навантаженням у період з 1951 по 1993рр. [210, с.5]
рік
1951
1961
1971
1981
1991
1993
к-кість студентів
70,251
141,117
322,404
426,389
553,910
585,200
В університетах Канади навчалась і навчається велика кількість іноземних
студентів з Гонг Конгу, США, Філіппін, Японії, Китаю, Тайвані, Великобританії,
Франції та ін. країн. Станом на 1992р. кількість таких студентів складала
37.478 осіб, з яких 21.869 навчались на рівні переддипломного навчання, 15.609
– на рівні дипломного навчання [210, с.11]. У 2003р. на навчання лише в
університеті провінції Манітоба було зараховано 1232 студенти-іноземці, що
складало 4,9% кількості студентів університету [3, с.22].
Третій рівень професійної підготовки соціальних працівників – післядипломна
освіта – передбачає підвищення професійної кваліфікації у системі неперервної
освіти. Таким чином, система ступеневої освіти сприяє реалізації принципів
послідовності та наступності у професійній підготовці фахівців на різних її
етапах.
Сфера освіти, зокрема – університетської, є добре фінансованою у Канаді.
Джерела її фінансування, а також витрати на університетську освіту представлено
у додатку Л на рис. Л. 1. та у табл. Л.1.
Професійну підготовку соціальних працівників Канади у системі вищої освіти на
даний момент здійснюють школи соціальної роботи, які належать до системи
університетської освіти цієї країни, а також спеціалізовані факультети
університетів. Умовою належного функціонування цих освітніх інституцій та
забезпечення високої якості освіти соціальних працівників є наявність
акредитації, здійснюваної центральним акредитаційним органом – Канадською
Асоціацією шкіл соціальної роботи, або такими професійними асоціаціями, як
Асоціація університетів та коледжів Канади, чи Північно-Центральна Асоціація
коледжів та шкіл [114; 291]. Здебільшого, процес акредитації програм підготовки
фахівців для сфери соціальних послуг зд
- Київ+380960830922