Ви є тут

Активізація бюджетної політики у забезпеченні соціально-економічного розвитку регіонів (на прикладі Львівської області)

Автор: 
Демків Олег Іванович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2006
Артикул:
0406U003422
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОЦЕСІВ НАПОВНЕННЯ ТА ВИКОРИСТАННЯ
БЮДЖЕТНИХ РЕСУРСІВ У РЕГІОНАХ
2.1. Методи та критерії оцінки повноти і ефективності використання бюджетних
ресурсів у регіоні
Використання бюджетних ресурсів на теперішній час здійснюється державою та
регіональними органами управління в процесі виконання завдань, що випливають із
положень Конституції України, а також низки чинних законодавчих актів [14, 63,
61, 66]. До найважливіших завдань можна віднести запровадження важелів та
регулювання чинників впливу на розвиток регіональної економіки, надання
населенню гарантованих державою соціально-культурних послуг і реалізацію
соціальних програм, забезпечення охорони правопорядку, здійснення заходів щодо
охорони навколишнього середовища, міжнародне співробітництво. Пріоритети
щорічно змінюються, особливою специфікою відзначаються підходи до виконання
покладених на державу і регіони завдань з переходом на нові умови
господарювання і закріплені Конституцією засади ринкової економіки.
Найбільше фінансових ресурсів регіону, які використовуються територіальними
органами влади для реалізації окреслених Бюджетним кодексом України власних і
делегованих державою повноважень у здійсненні господарського, соціального і
культурного будівництва, зосереджено у місцевих бюджетах. Обсяг їх ресурсів
останніми роками зростає. Це пов’язано, передусім, з розширенням кола завдань і
перенесенням відповідальності за виконання соціальних програм на місцеві органи
влади та збільшенням частки місцевих бюджетів у зведеному бюджеті України. Це
відповідає загальноєвропейській тенденції децентралізації і демократизації
бюджетного процесу, сприяє зміцненню місцевого самоврядування та підвищенню
його ролі в економічному і соціальному розвитку регіонів і країни в цілому.
В складі та структурі видатків позначається особлива роль місцевих бюджетів як
бюджетів місцевого самоврядування, за допомогою яких формуються відповідні
фінансові кошти. Аналіз і порівняння видатків місцевих бюджетів за певні
відрізки часу дозволяють дослідити економічні та соціальні зміни, які
відбуваються у суспільстві: обсяг видатків як державного так й місцевих
бюджетів значною мірою впливає на соціальний стан населення і залежить від
стану економіки країни. Доходи місцевих бюджетів відображають результативність
діяльності суб’єктів господарювання через залучення до них податкових платежів
та зборів. Крім того, місцеві бюджети одержують трансферти (дотації та
субвенції) з державного бюджету, які надходять у порядку міжтериторіального
перерозподілу виробленого у регіонах внутрішнього продукту з метою фінансового
вирівнювання, забезпечення виконання делегованих повноважень і пропорційного
розвитку адміністративно-територіальних одиниць. За рахунок доходів і одержаних
з державного бюджету та перерозподілених через обласні і районні бюджети
трансфертів здійснюється фінансування видатків місцевих бюджетів, насамперед
соціального спрямування. Передусім, це стосується виконання державних програм
соціального захисту населення, утримання закладів соціально-культурної сфери,
забезпечення розвитку житлово-комунального господарства. З місцевих бюджетів
також здійснюється фінансування інвестиційних проектів, що мають велике
соціально-економічне значення для регіону. Тому місцеві бюджети можна вважати
головним джерелом коштів для вирішення місцевих проблем та задоволення потреб
населення. Це обумовлює важливість ефективного використання бюджетних коштів.
Місцевий бюджет є планом формування фінансових ресурсів та використання їх
органами місцевого самоврядування на здійснення власних і делегованих
повноважень щодо задоволення економічних і соціальних потреб визначеної
території. Забезпечення повного і ефективного використання бюджетних коштів
слід віднести до одного із головних завдань бюджетного процесу. У Бюджетному
кодексі відзначено: „На всіх стадіях бюджетного процесу здійснюються фінансовий
контроль і аудит та оцінка ефективності використання бюджетних коштів” (ст.19,
п.2). А одним із принципів, на яких грунтується Бюджетна система України, як
відмічено у Бюджетному кодексі, є принцип ефективності. Його сутність визначена
таким положенням: „При складанні та виконанні бюджетів усі учасники бюджетного
процесу мають прагнути досягнення запланованих цілей при залученні мінімального
обсягу бюджетних коштів та досягнення максимального результату при використанні
визначеного бюджетом обсягу коштів” (ст.7, п.6) [14]. Особливого значення
вимога щодо підвищення ефективності використання бюджетних коштів набула за
умов, коли можливості місцевих бюджетів обмежені і рівень бюджетної
забезпеченості не відповідає потребам регіонів у фінансових ресурсах, оскільки
її можна вважати одним із напрямків залучення додаткових коштів для
фінансування соціально-культурної сфери. „Економічна криза і суперечності у
бюджетному процесі, - відмічає академік НАН України В.М.Геєць, - на початковій
стадії трансформаційних змін змусили пережити в Україні проблеми наповнення
бюджету грошовими коштами” і не випадково у цей період „урядом України було
ухвалено низку рішень, спрямованих на економію бюджетних коштів та підвищення
ефективності їх використання” [40]. Зокрема, здійснювалися заходи, спрямовані
на оптимізацію мережі і структури бюджетних установ, на зменшення витрат з їх
утримання. Запроваджено лімітування витрат на утримання легкового та
спеціального автотранспорту, придбання мобільних телефонів та легкових
автомобілів, обмежено преміювання і встановлення надбавок до посадових окладів
державних службовців тощо. Окремі обмеження залишилися й на теперішній час:
пробл