РОЗДІЛ 2
МЕТОДИ Й ОРГАНІЗАЦІЯ ДОСЛІДЖЕННЯ
2.1. Методи дослідження
Поставлені задачі визначили хід теоретико–експериментального дослідження
проблеми. Для вирішення поставлених завдань були застосовані такі методи
досліджень:
аналіз і узагальнення даних літературних джерел, медичних документів;
опитування (анкетування);
педагогічні спостереження;
медико–біологічні обстеження;
психофізичні дослідження;
тестування рівня фізичної підготовленості;
педагогічний експеримент;
методи математичної статистики.
Аналіз і узагальнення даних літературних джерел. Вивчалися і аналізувалися
вітчизняні і закордонні джерела з питань методології, теорії і практики
дошкільного виховання дітей, у тому числі і з відхиленнями у стані здоров’я;
дисертаційні роботи з даної проблематики; досвід оздоровлення дітей.
Аналіз і узагальнення даних медичних карток. Вивчалися медичні карти дітей.
Особливу увагу приділяли таким даним карти: дата народження, основний діагноз,
супутній діагноз, група здоров'я, медична група.
Опитування (анкетування) вихователів та інструкторів з фізичного виховання
проводилося нами для узагальнення передового педагогічного досвіду. Воно
дозволило встановити сучасні організаційні і методичні проблеми фізичного
виховання у дошкільних закладах м. Львова. Анкета (подається у дод. В) не
носила діагностичний характер, а основна її мета— отримання соціологічних
даних. Тому перевірка на валідність і надійність не проводилася. Детальніший
опис організації опитування подається на початку третього розділу дисертації.
Педагогічні спостереження. У нашому дослідженні застосовувалися педагогічні
спостереження закритого і відкритого типу.
Основними об’єктам спостереження були реакція, поведінка та стан дітей у
процесі фізичного виховання. Візуально оцінювалися: рухливість та активність
дітей під час заняття, бажання активно рухатись, вигуки, прояви позитивних або
негативних емоцій; ступінь втоми дітей за показниками кольору обличчя,
потовиділення, координованості рухів тощо.
Визначалась ефективність та доцільність засобів та методів, форм організації
занять у дошкільних закладах. Спостереження проводилися за спеціальною схемою і
передбачали оцінку впливу педагогічних дій на комплекс показників здоров'я.
Медико–біологічні обстеження (соматометрія, соматоскопія: визначення постави;
спірометрія, динамометрія, пульсометрія, тонометрія).
Соматометрія. Вимірювання зросту, маси тіла, обводу грудної клітки проводилися
стандартним інструментарієм за загальноприйнятою методикою. Усі виміри
проводилися за допомогою попередньо перевірених приладів. Під час повторення
експерименту використовувались ті ж прилади.
Показники маси і зросту дітей 5 і 6 років ми оцінювали за нормами, що подаються
в табл. 2.1 [61]. Вік кожної дитини на момент обстеження встановлювався за
загальноприйнятою методикою [103].
Вимірювання обводу грудної клітки проводилося сантиметровою стрічкою. Оцінка
обводу грудної клітки проводилася за табл. 2.2.
Таблиця 2.1
Норми оцінки показників фізичного розвитку дітей
за Н.Ф.Денисенко, 2002
Рівень фізичного розвитку
Показники
5 років
6 років
хлопчики
дівчатка
хлопчики
дівчатка
Високий
Маса , кг
22,9
21,9
25,0
25,9
Зріст, см
117
116
125
124
Середній
Маса , кг
20,9–16,8
20,1–16,6
23,1–19,5
23,4–18,6
Зріст, см
113–106
112–105
121–112
118–110
Низький
Маса , кг
14,8
14,8
17,5
16,1
Зріст, см
102
101
107
106
Проводився розрахунок масо–зростового індексу Кетле за формулою [103]:
ІК=МТ / Р,
де МТ — маса тіла, г,
Р — зріст стоячи, см.
Оцінка масо–зростового індексу проводилася за табл. 2.2.
Визначення біологічного віку в сукупності з показниками фізичного розвитку
дозволяє більш точно оцінити рівень здоров'я і функціональних можливостей
основних систем організму дитини. Це має особливе значення в період підготовки
дітей до школи, оскільки у тих дітей, чий біологічний вік менший паспортного,
частіше знижена розумова і фізична працездатність [70]. Біологічний вік — це
фактично досягнутий рівень морфо–функціонального розвитку. Він залежить від
вроджених (генетичних) особливостей росту і розвитку і цілої низки чинників,
які визначають спосіб життя індивіду [70]. Біологічний вік дітей визначався за
формулою [159]:
БВ = ОГ / ДТ х100,
де БВ — індекс біологічного віку,
ОГ — обвід голови (см);
ДТ — довжина тіла (см)
Якісну оцінку біологічного віку дітей ми проводили за табл.2.2.
Таблиця 2.2
Шкала оцінки фізичного стану дітей 5–6 років
за Н.А Тупчій, 2001
Досліджувані показники
Кількісні і бальні оцінки показника фізичного стану
Низький
(1 бал)
Нижче середнього
(2 бали)
Середній
(3 бали)
Вище середнього (4 бали)
Високий
(5 балів)
Біологічний вік, ум од.
>51
49–51
44–48
43
<43
Масо–зростовий індекс, г/см
<150
150–162
163–191
192–196
>196
Тривалість ГРЗ* в році, днів/рік
>24
19–24
7–18
5–6
<5
Частота серцевих скорочень, ск/хв.
>101
98–101
88–97
76–87
<76
Плечова дуга, см
<33
33
34–36
37–38
>38
Частота дихання, разів/хв.
>26
24–26
20–23
18–19
<18
Індекс сутулості, %
<76
76–79
80–84
85–91
>91
Обвід грудної клітки, см
<54
54–55
56–58
59–60
>60
Примітка. ГРЗ* — гострі респіраторні захворювання
Соматоскопія. Індекс сутулості визначався нами за формулою [159]:
ІС = ПД / ШП х 100,
де ІС — індекс сутулості;
ПД — плечова дуга (відстань по дузі між плечовими точками позаду, см), ШП —
ширина плечей (відстань між плечовими точками по прямій спереду, см).
Нормальною вважається постава, під час якої індекс сутулості знаходиться в
межах 90–100%. Якщо показники нижчі — присутня сутулість [70].
Окрім оцінки окремих показників фізичного стану, нами проводилося визначення
рівня фізичного стану дітей з
- Київ+380960830922