Розділ 2. Плани семінарських занять
Заняття 1-2. Галицька педагогіка в іменах
План
І. Питання для фронтального опитування
1. Роль персоналій у відтворенні історії педагогіки.
2. Педагогічна концепція Івана Ющишина:
а) визначення І. Ющишиним ролі і місця школи в житті нації;
б) редакторська праця в часописі “Учитель”;
в) діяльність І. Ющишина в педагогічно-науковій комісії товариства “Взаємна
поміч українського вчительства”
г) внесок І. Ющишина в педагогічну теорію і практику.
3. Яким Ярема: педагог, учений, освітній діяч:
а) педагогічно-психологічна спадщина Я. Яреми крізь призму часу;
б) українська духовність у педагогічних працях Я. Яреми;
4. Михайло Галущинський: життя віддане національній ідеї:
Продовження додатку М
а) проблеми національного виховання в педагогічній спадщині М. Галущинського;
б) М. Галущинський – директор Рогатинської гімназії;
в) просвітницька та громадська діяльність М. Галущинського.
5. Педагогічна концепція Я. Кузьміва:
а) освітньо-педагогічна діяльність Я. Кузьміва;
б) проблема національного виховання у творчій спадщині Я. Кузьміва;
в) проблеми методики викладання української мови у творчій спадщині Я.
Кузьміва.
ІІ. Питання для поглибленого вивчення
Громадсько-просвітницька діяльність Богдана Заклинського.
Богдан Заклинський про вивчення української мови.
Внесок С. Русової у теорію національного виховання в еміграцій-ному доробку.
Василь Пачовський про роль українознавства в національному вихованні молоді.
Проблеми українознавства у педагогічній спадщині А. Животко.
ІІІ. Додаткові завдання
Підготувати реферати на теми:
Вчитель – громадянин Григорій Врецьона.
Олександр Барвінський як автор українських підручників.
3. Ярослав Біленький як автор програм з української мови та літератури для
середніх шкіл Галичини.
ІV.Запитання для самоконтролю:
З якими українськими дитячо-юнацькими періодичними виданнями співпрацював Б.
Заклинський, і які за змістом та тематикою були його публікації?
Які основотворчі положення у педагогічній концепції Б. Заклинського?
Які психологічні засади побудови навчально-виховного процесу у школі розглядав
Я. Кузьмів?
Які чинники вплинули на формування світогляду А. Животко?
5.Які положення А. Животко вважав основними у вихованні дітей дошкільного віку?
6. Хто з галицьких педагогів і як висвітлював проблему впливу джерел масової
інформації на дитину?
Література
1. Джус О. Творча спадщина Софії Русової періоду еміграції: Монографія. –
Івано-Франківськ: Плай, 2002. – 260 с.
2. Завгородня Т. “Виховати творчого, працездатного і продуктивного громадянина”
(Педагогічна концепція Ярослава Кузьміва). – Івано-Франківськ: Плай, 2001. – 87
с.
Продовження додатку М
3. Калічак Ю. Аркадій Животко: повернення із забуття. Педагогічні погляди та
громадсько-просвітницька діяльність вченого. – Дрогобич: Коло, 2003. – 214 с.
4. Кузенко О. Богдан Заклинський – педагог і просвітянин. – Коломия: “Вік”,
2000. – 139 с.
5. Науковий доробок українських галицьких педагогів у галузі дидактики:
Хрестоматія: Упорядник Т.К.Завгородня. – Навч. посіб. для студентів
педагогічних спеціальностей. – Івано-Франківськ: Плай, 2002. – 232 с.
6. Руснак І., Червінська І. Народу віддані життя і праця (Творчий шлях Івана
Бажанського). – Чернівці: Рута, 2003. – 152 с.
7. Ступарик Б., Калинчук Л. Вчитель-громадянин Григорій Врецьона. –
Івано-Франківськ: Лілея-НВ, 1998. – 69 с.
8. Ступарик Б., Михайлишин Р. Педагогічна концепція Івана Ющишина. –
Івано-Франківськ: Лілея-НВ, 1998. – 87 с.
9. Сухомлинська О. Історико-педагогічний процес: нові підходи до загальних
проблем. – К.: “А.П.Н.”, 2003. – 67 с.
10.Українська педагогіка в персоналіях: У 2 кн.: Навч. посібник / За ред.. О.
Сухомлинської. – К.: Либідь, 2005. – Кн. 1. – 624 с.; Кн. 2. – 552 с.
11.Чаграк Н. Педагогічні погляди і просвітницька діяльність Антона
Крушельницького: Дис. канд. пед. наук: 13.00.01. – Івано-Франківськ, 2004. –
210 с.
12. Яким Ярема / Упоряд., ред. і прим. С. Яреми. – Львів: Видавничий центр ЛНУ
імені Івана Франка, 2003. – 244 с.
Заняття 3. Провідні чинники формування світогляду
Іванни Петрів
План
І. Питання для фронтального опитування
1. Проблеми українського шкільництва в Галичині (1910 -1939 рр.) і шляхи,
запропоновані І. Петрів, для їх розв’язання.
2. Родина як основне джерело самовизначення особистості (на прикладі сім’ї І.
Петрів).
3. Вплив вчителів на становлення Іванни Петрів як педагога.
ІІ. Питання для поглибленого вивчення
Провідні напрями роботи І. Петрів.
Влив сім’ї на формування особистості дитини.
Особливості діяльності І. Петрів за межами рідної землі.
ІІІ. Додаткові завдання
Підготувати реферати на теми:
1. Костянтина Малицька – педагог-практик
2. Роль і підготовка вчителя у педагогічній спадщині галицьких педагогів.
3. Осип Маковей – педагог, громадський діяч.
Продовження додатку М
Виховний потенціал творів Осипа Маковея.
Внесок Д. Петрів у реалізацію основ навчання.
Методика викладання природознавства у творчій спадщині Дениса Петріва.
ІV. Запитання для самоконтролю
В яких педагогічних товариствах Галичини брала участь І. Петрів, і яку роботу
вона проводила?
З якими педагогічними періодичними виданнями співпрацювала І. Петрів?
Які праці І. Петрів співзвучні з працями Д. Петріва? Поясніть.
Чим пояснюється обмежений виховний вплив родини на дитину?
Які проблеми підготовки педагогів у сучасному суспільстві?
Які психологічні умови можуть забезпечити розвиток особистості дитини?
Література
1. Завгородня Т. Денис Петрів – галицький педагог // Обрії. – 2000. – №1.– С.
14 – 16.
2. Завгородня Т. Методи навчання в школах Галичини (20–30–ті роки ХХ ст.) //
Ідея національного виховання в українській психолого–педагогічній науці ХІХ –ХХ
ст. – Коломия: Вік, 1997. – С. 67 – 68.
3. Завгород
- Київ+380960830922