РОЗДІЛ 2
РОЗВИТОК ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ФАХІВЦІВ МИТНОЇ СПРАВИ У ПРОЦЕСІ ПІДВИЩЕННЯ
КВАЛІФІКАЦІЇ
2.1. Педагогічна технологія розвитку професійної компетентності фахівців з
товарознавства і експертизи в митній справі у процесі підвищення кваліфікації
Педагогічні засади процесу розвитку професійної компетентності фахівців з
товарознавства і експертизи в митній справі передбачають формування структури і
змісту навчального процесу, спрямованого на науковий пошук. Тому його структура
повинна будуватися як на філософських принципах і законах пізнання, так і на
міждисциплінарних і суто педагогічних методологічних вихідних положеннях [169,
170, 269].
Проблемі організації процесу розвитку професійної компетентності у закладах
післядипломної освіти присвячені наукові дослідження А.М. Зубко [104], І.А.
Зязюна [107], В.В. Олійника [192], В.І. Пуцова [216], А.В. Соложніна [239] та
ін.
В.М. Монахов розглядає діяльність з розвитку професійної компетентності
фахівців з позицій системного підходу. Учений характеризує її як певну
сукупність взаємопов’язаних засобів, методів і процесів, необхідних для
створення організованого, цілеспрямованого і свідомого педагогічного впливу на
формування особистості з заданими якостями [163].
Є.Е. Смирновою розроблено функціональний підхід до розвитку професійної
компетентності через навчання як засвоєння професійних функцій [235].
Окрім того, результати аналізу теорії і практики з проблеми дослідження,
прогресивні тенденції, що спостерігаються у післядипломній освіті фахівців з
різноманітних спеціальностей свідчать, що у процесі розвитку професійної
компетентності особистості необхідно враховувати як загальнопедагогічні, так і
специфічні, конкретні вихідні положення.
До загальнопедагогічних положень належать: особистісний підхід до розвитку
знань, умінь та професійно важливих якостей, орієнтація на активний характер
навчання, цілеспрямований і організований вплив на слухачів курсів, самостійна
діяльність суб’єктів навчання, актуалізація знань з опорою на професійний
досвід.
До специфічних вихідних положень розвитку професійної компетентності фахівців з
товарознавства і експертизи в митній справі в умовах курсової підготовки
відносяться: неперервність розвитку компетентності, корекція професійної
спрямованості та самооцінки, врахування наявного рівня розвитку професійної
компетентності слухачів курсів; забезпечення інтегративності та
міждисциплінарних зв’язків у процесі викладання різних курсів; прогностичне
моделювання мети, завдань, змісту, організаційних форм та методів навчального
процесу; створення відповідної педагогічної технології.
Ефективність процесу розвитку професійної компетентності фахівців з
товарознавства і експертизи в митній справі значною мірою визначається
відповідністю дидактико–методичного забезпечення соціальному замовленню,
прогностичною спрямованістю його мети й організації навчального процесу.
Розвиток професійної компетентності передбачає створення умов, які допоможуть
фахівцю здобути знання та сформувати якості й уміння, необхідні для успішної
роботи у сучасному суспільстві. Пріоритетним є гуманістичний,
особистісно-зорієнтований підхід, який враховує не лише рівень професійних
потреб, а й особисті якості фахівця.
Організація процесу розвитку професійної компетентності фахівців з
товарознавства і експертизи в митній справі (див. рис. 2.1) - це сукупність
оптимальних педагогічних впливів на слухачів курсів, які забезпечують найбільш
повний і якісний розвиток їх компетентності, сприяють активності професійної
діяльності, реалізації фахових умінь.
Професійна компетентність є важливим соціальним замовленням і, водночас,
важливою умовою професійної діяльності фахівців з товарознавства і експертизи в
митній справі. Тому виникає потреба створення оптимальної педагогічної
технології, здатної забезпечити відповідність практичного рівня розвитку
професійної компетентності спеціалістів з даного фаху теоретично розробленій і
обґрунтованій моделі їх компетентності.
Поняття технологія закріпилося у суспільній свідомості другої половини XX
століття.
Автори Словника української мови пропонують наступне визначення поняття
технологія: сукупність знань, відомостей про послідовність окремих виробничих
операцій... [231, т.10, с. 106].
Аналіз інших довідкових видань дозволяє зробити висновок, що під поняттям
технологія більшість учених розуміють послідовність дій, які призводять до
очікуваного кінцевого результату.
Позитивний вплив цього поняття полягає у спонуканні дослідників до:
* пошуків засад результативності діяльності;
* мобілізації кращих досягнень науки та практичного досвіду з метою отримання
науково достовірного результату;
* орієнтації діяльності на інтенсивну, науково обґрунтовану основу;
* надання більшої уваги прогнозуванню та проектуванню діяльності;
* застосуванню новітніх інформаційних технологій.
З огляду на це технологічність сьогодні є домінуючою характеристикою діяльності
людини ї означає перехід на якісно новий ступінь ефективності та
оптимальності.
Слід зазначити, що у педагогіці відсутній єдиний підхід до визначення поняття
технологія.
Автори Українського педагогічного словника наводять визначення технології
навчання, запропоноване ЮНЕСКО – "системний метод створення, застосування й
визначення всього процесу навчання і засвоєння знань, з урахуванням технічних і
людських ресурсів та їх взаємодії, який ставить своїм завданням оптимізацію
освіти" та зазначають, що технологію навчаня також част