РОЗДІЛ 2
Особливості та стан розвитку творчих здібностей майбутніх учителів
образотворчого мистецтва
в умовах застосування комп’ютерних технологій
Діагностика розвитку творчих здібностей майбутніх учителів образотворчого
мистецтва
Прийняття оптимальних педагогічних рішень передбачає, передусім, глибоке знання
особливостей розвитку креативної особистості і, зокрема, особливостей
формування її найважливіших творчих сил та якостей. Ефективно впливати на
розвиток творчих здібностей майбутніх учителів образотворчого мистецтва
уявляється можливим, якщо ураховуються їх структурні та функціональні
особливості, характер та способи використання на практиці, спрямованість та
рівень розв’язання завдань художньо-педагогічного змісту. Виходячи з такого
розуміння нами були визначені завдання науково-педагогічного пошуку, пов’язані
з дослідженням особливостей та стану розвитку творчих здібностей майбутніх
учителів образотворчого мистецтва.
У психологічній літературі знайшли певне висвітлення питання особливостей
творчого розвитку особистості. Учені цілеспрямовано вивчають психологію
творчості (В.Моляко), психологічні аспекти розвитку мотивації до творчості
(Н.Литвинова), психологію розвитку творчої особистості (В.Рибалка, Н.Смагло),
діяльність суб’єкта творчого процесу (Д.Богоявленська), розвитку креативного
мислення у студентів (В.Виноградова-Бондаренко). У центрі уваги вчених
знаходяться питання психології здібностей до образотворчої діяльності
(В.Кіреєва), структури здібностей до образотворчої діяльності (А.Ковальов),
психології мистецтва (Л.Виготський, Б.Лезін, К. Сельченко). Наголошується у
наукових працях на необхідності дослідження розвитку творчого потенціалу
особистості (О.Яковлєва, В.Лихвар), стимулювання творчої активності учнів
(Т.Волобуєва), формування творчого мислення старшокласників (О.Смалько),
організації творчої роботи учнів на уроках образотворчого мистецтва (
В.Томашевський).
Ученим вдалося визначити певні особливості розвитку творчих здібностей
особистості у різних сферах і напрямах діяльності. Йдеться, зокрема, про
особливості розвитку творчих здібностей учнівської і студентської молоді у
сфері пізнавальної, науково-дослідної, технічної, культуротворчої, навчальної
та мистецької діяльності. Отримані наукові дані дозволяють зробити висновок про
те, що творчі здібності являють собою індивідуально-психологічні особливості,
які є однією з суб’єктивних умов успішного виконання певного типу діяльності.
Творчі здібності не можуть бути уніфіковані, адже вони мають особистісну
зумовленість, відображають тісний зв’язок з найважливішими формами і способами
діяльності людини.
Творчі здібності вчителя образотворчого мистецтва не є виключенням і
характеризуються тим, що засвідчують про певну спрямованість, характер, рівень
організації того виду діяльності, який є домінуючим у процесі його життєвої та
професійної самореалізації. Таким видом діяльності учителя образотворчого
мистецтва є художньо-естетична освіта і виховання учнівської молоді. Саме тому
виявляється доцільним вивчення особливостей розвитку творчих здібностей учителя
образотворчого мистецтва як важливого чинника його художньо-педагогічної
діяльності.
Для вирішення найважливіших завдань художньо-естетичної освіти і виховання
учнів учитель образотворчого мистецтва використовує освітньо-виховний потенціал
художніх творів як головного засобу педагогічного випливу. Важливою передумовою
ефективного використання у навчально-виховному процесі творів образотворчого
мистецтва є творчі здібності вчителя. Як засвідчують результати наукових
досліджень (В.Бутенко, С.Коновець, І.Удріс та ін.) творчі здібності вчителя
образотворчого мистецтва покликані сприяти виявленню естетичного ставлення до
творів живопису, графіки, скульптури, привносити емоційну забарвленість у
процес спілкування з художніми творами, відкривати простір для глибокого
пізнання й осмислення художніх закономірностей, зміцнювати прагнення до
художньо-творчої самореалізації у сфері художньо-естетичної культури. На думку
С.Коновець, „творчі можливості, закладені у кожній людині природою, на певному
етапі мають бути педагогічно керованими, оскільки саме вчитель може значною
мірою професійно створити підґрунтя естетичного розвитку особистості та
визначити сталий напрямок цього процесу” [104; 3].
Як зазначено у педагогічному словнику за ред. М.Ярмаченка, здібності людини
поділяються на загальні і спеціальні. Здібності не можна зводити до знань,
умінь та навичок індивіда. Їх проявами є швидкість, глибина, легкість і
міцність оволодіння засобами і прийомами діяльності. Здібності пов’язані із
загальною спрямованістю особистості, ступенем сталості та схильності людини до
тієї чи іншої діяльності. Спеціальні здібності, як психологічні особливості
індивіда, дають можливість успішно виконувати визначений вид діяльності
[162;207].
Творчі здібності вчителя образотворчого мистецтва нами віднесено до категорії
спеціальних здібностей, які покликані функціонально забезпечувати вид
професійної діяльності, який є визначальним для художньо-естетичної освіти і
виховання дітей та молоді. Учитель образотворчого мистецтва не може успішно
вирішувати основні завдання художньо-естетичної освіти, не маючи достатньо
розвинені творчі здібності. Саме тому творчі здібності вчителя образотворчого
мистецтва слід визначати як важливий чинник його професійної діяльності, як
ефективну передумову успішного розв’язання ситуацій, які виявляються у процесі
естетичного ставлення до художніх цінностей, їх сприймання, осмислення та
інтерпретації в
- Київ+380960830922