РОЗДІЛ 2
ОРГАНІЗАЦІЯ ТА МЕТОДИ ДОСЛІДЖЕННЯ
2.1. Аналіз та узагальнення наукової літератури
Вивчення наукової літератури по теорії та методиці фізичного виховання, фізіології, гігієні, дерматогліфіці, педагогіці дало можливість з'ясувати причини низького рівня фізичного розвитку у школярів 7-16 років, які пов'язані із несприятливими економічними і екологічними умовами в яких проживає даний контингент населення України в цілому і Прикарпаття зокрема, виділити не вирішені питання, визначити проблему і наукове завдання для власного дослідження. Аналіз наукових джерел дав можливість розкрити зміст основних понять, визначити вікові зміни фізичної працездатності, рухової активності і їх взаємозв'язок зі станом соматичного здоров'я, дерматогліфічними показниками і цитогенетичними маркерами, а також встановити основні кореляційні зв'язки між вищевказаними параметрами дитячого організму. На основі аналізу та узагальнення джерел літератури були визначені об'єкт, предмет, гіпотеза, мета і завдання дослідження.
2.2. Педагогічне спостереження
Проводилося з метою вивчення і уточнення рівня рухової активності школярів у віковому аспекті. Спостереження проводились за виконанням режиму дня першокласниками експериментальних підгруп і за відношенням учнів до занять фізичною культурою під час обстеження, зверталась увага на індивідуальні особливості дітей, реакцію організму на заданий рівень фізичного навантаження.
2.3. Організація дослідження
Включало комплекс методик, які були направлені на вивчення розвитку фізичних якостей у школярів різного віку. Для вибору показників, які характеризують рівень фізичних якостей, ми враховували сучасні комплексні дослідження стану фізичного розвитку дітей України і дані зарубіжних дослідників [271].
Проводили тестування м'язової сили, швидкісних здібностей, швидкісно-силових якостей, витривалості, спритності і гнучкості. Рівень м'язової сили визначався за результатами кистьової динамометрії, згинання і розгинання рук в упорі лежачи, підтягування у висі хватом зверху; швидкісно-силових якостей за результатами стрибків у довжину; швидкості за результатами бігу на 30 м; спритності за результатами човникового бігу 4х9 м; витривалість за результатами бігу на 300м; гнучкість за результатами нахилу тулуба вперед із положення сидячи.
2.4. Антропометричні методи дослідження
Використовувалися для характеристики довжини і ваги тіла, обводу грудної клітки в спокої, товщини шкірно-жирових складок на основі, яких проводилось соматипування дітей дослідних груп [137].
За вихідними даними обчислювали:
індекс ожиріння (ІО) = ;
індекс Ерісмана (ІЕ)= - ОГК (см);
індекс Піньє І (ІП) = ріст (см) - маса (кг) + ОГК (см);
індекс м'язового розвитку = ;
індекс Korf (варіант А): ДРхОР+ДНхОН (дм2);
індекс Korf (варіант В):ШП+ШТ х ріст/ маса тіла2 (см2/кг).
2.5. Дерматогліфічні методи обстеження
Для оцінки фізичного розвитку школярів нами було обстежено 500 хлопчиків і дівчаток, яких в залежності від віку розділили на три групи: І-(6-8 років), ІІ-(9-11років), ІІІ-(12-14років). Дерматогліфи (ДГ) отримували за методикою [50] в модифікації Л.Є. Ковальчук, М.В. Бондаренко (раціоналізаторська пропозиція №24\23131). Аналіз отриманих даних проводився за методом Камінса і Мідло з наступним аналізом 56-ти кількісних і якісних показників.
Відповідно до класифікації пальцевих візерунків, що була запропонована Гальтоном і Henri вимирялися відстані і кути між визначиними точками на долонній поверхні кисті. Буде вивчатися тип папілярного візерунку, кількість дельт на кожному пальці, загальна кількість дельт на всіх десятьох пальцях, числові показники на кожному пальці кожної руки, тотальний гребневий рахунок за методикою Хальта, яка описана [49]. Від дельти до візерунку по лінії прямої підраховується кількість гребінців (ліній візерунка) і крапок, що або торкнулися чи переплилися чи перетнули цю лінію. У тих візерунках, де було в наявності дві або більше дельт береться до уваги більший числовий показник.Буде вимірюватися відстань між три- радіусами, які розташовані на долоні під II, III, IV і V пвльцями (a,b,c,d), рис.2.1. і 2.2., а також відстань до проксимального краю долоні, де знаходиться осьовий трирадіус t і кути між ними. Всі виміри проводяться за допомогою лінійки, олівця, лупи, голки і транспортира. При обробці матеріалів за пальцевими відбитками, крім звичайного підрахунку, нами обчислювалися індекси візерункових типів. Буде розрахований дактилоскопічний індекс Фурагати, що засвідчує відношення завитків до загальної кількості петель (ульнарних і радіальних разом, тобто відкритих в бік 1-го пальця) івизначається за формолою:
If = х 100, де W - кількість завитків; L - кількість петель.
Індекс Данкмейкера, що показує відношення загальної кількості дуг до загальної кількості завитків і обчислюється за формолою:х 100, де А - кількість дуг; W - кількість завитків.
Індекс Пола, що показує відношення загальної кількості дуг до загальної кількості петель і обчислюється за формолою: Ір = x 100, де А - кількість дуг; L - кількість петель.Крім вище зазначених індексів, що враховують тільки два візерунки: завитки і петлі або дуги і петлі, нами буде розраховуватися радіально- ульнарний завитковий індекс Гейпеля, що визначається за формолою: IG =
I дельтовий індекс Камінса,що відображає відношення петель,дуг і завитків на всіх десятьох пальцях і обчислюється за формолою: К10=х 10.
Дерматогліф школяра М, старшої вікової групи
ПРАВА РУКА
Рис.2.1. Кут atd [1] , малюнок в 4- міжпальцевому проміжку.
Дерматогліф школяра М, старшої вікової групи
ЛІВА РУКА
Рис.2.2. Кут аtd [1], малюнок в 4-му між пальцевому проміжку.
Дерматогліф школяра В, старшої вікової групи
ПРАВА РУКА
Рис.2.3. Дуги, петлі, завитки та кути в усіх між пальцевих проміжках
Методи оцінки фізичної працез