РОЗДІЛ 2
ЗМІСТ ГОСПОДАРСЬКОЇ КОМПЕТЕНЦІЇ МІСЦЕВИХ ДЕРЖАВНИХ АДМІНІСТРАЦІЙ
2.1. Створення суб'єктів господарювання та припинення їх діяльності
Однією з найважливіших частин господарської компетенції місцевих державних адміністрацій є їх компетенція щодо створення та припинення діяльності суб'єктів господарювання.
Відповідно до ст. 55 ГК України суб'єктами господарювання визнаються учасники господарських відносин, які здійснюють господарську діяльність, реалізуючи господарську компетенцію, мають відокремлене майно і несуть відповідальність за своїми зобов'язаннями в межах цього майна, крім випадків, передбачених законодавством. Суб'єктами господарювання є, зокрема, господарські організації - юридичні особи, створені відповідно до Цивільного кодексу України, державні, комунальні та інші підприємства, створені відповідно до ГК України, а також інші юридичні особи, які здійснюють господарську діяльність та зареєстровані в установленому законом порядку.
Згідно з п. 1 ст. 19 Закону про місцеві адміністрації місцева державна адміністрація приймає рішення про створення, реорганізацію та ліквідацію підприємств, установ і організацій, що належать до сфери її управління. Отже, зазначена норма надає можливість місцевим державним адміністраціям приймати рішення про створення та припинення діяльності суб'єктів господарювання - підприємств. Водночас Закон не виключає й можливості створення місцевими державними адміністраціями інших господарських організацій для здійснення останніми господарської діяльності. Проте формулювання вищенаведеної законодавчої норми в частині закріплення повноважень місцевих державних адміністрацій щодо прийняття рішень про створення підприємств, установ, організацій представляється недосконалим. Адже до сфери управління місцевих державних адміністрацій не можуть належати підприємства, установи, організації, які ще не створені. Тому більш точним було б визначити у Законі, що місцеві державні адміністрації приймають рішення про створення підприємств, установ, організацій на основі майна, яке належить до сфери їх управління (додаток А).
Майновою основою для створення місцевими державними адміністраціями суб'єктів господарювання є майно державної власності та майно спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст. Так, ст. 15, 19 Закону про місцеві адміністрації встановлюють, що місцева державна адміністрація здійснює на відповідній території управління об'єктами, які перебувають у державній власності та передані до сфери її управління, а також здійснює делеговані відповідною радою функції управління майном, що перебуває у спільній власності територіальних громад. П. 2 ст. 19 вказаного Закону також визначає, що місцева державна адміністрація здійснює управління майном інших суб'єктів права власності в разі передачі його в установленому порядку. Однак, за відсутності правових норм, які б конкретизували підстави та порядок управління місцевими державними адміністраціями майном інших суб'єктів права власності, наведене законодавче положення майже не застосовується.
Виходячи з норм чинного законодавства, створення та припинення місцевими державними адміністраціями господарюючих суб'єктів можна розглядати як своєрідні форми управління майном у сфері господарювання. Зокрема, згідно із законами України "Про власність" (ст. 33) та "Про управління об'єктами державної власності" (п. 1 ст. 6) органи, уповноважені управляти об'єктами державної власності відповідно до покладених на них завдань приймають рішення про створення, реорганізацію і ліквідацію підприємств, установ та організацій, заснованих на державній власності. Таким чином, однією з передумов прийняття місцевою державною адміністрацією рішення про створення суб'єкта господарювання є набуття нею повноважень щодо управління відповідними майновими об'єктами господарського призначення, які можуть бути віднесені до основних фондів створюваного суб'єкта.
Згідно з ч. 2 ст. 15 Закону про місцеві адміністрації повноваження щодо управління майном спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст набуваються місцевими державними адміністраціями у випадку делегування їм зазначених повноважень місцевими радами. Управління об'єктами державної власності здійснюється місцевими державними адміністраціями у разі передачі до сфери їх управління зазначених об'єктів за рішенням Кабінету Міністрів України (ч. 1 ст. 5 Закону України "Про управління об'єктами державної власності").
Приймаючи рішення про створення суб'єктів господарювання, місцеві державні адміністрації виступають як органи, що безпосередньо здійснюють організаційно-установчі повноваження власників - держави і територіальних громад. Так, згідно з ч. 2 ст. 135 ГК України власник має право через уповноважені ним органи з метою здійснення підприємницької діяльності засновувати господарські організації, закріплюючи за ними належне йому майно на праві власності, праві господарського відання, а для здійснення некомерційної господарської діяльності - на праві оперативного управління.
Огляд нормативно-правових актів дозволяє констатувати, що створення місцевою державною адміністрацією певного суб'єкта господарювання іноді обумовлюється відповідним дорученням органу влади вищого рівня. Наприклад, розпорядженням Кабінету Міністрів України від 30 березня 1998 р. № 208-р "Про передачу майна цеху будівельних матеріалів (смт Краснокутськ) державного підприємства Харківський виробничо-інженерний центр "Харківбудматеріали" до сфери управління Харківської обласної державної адміністрації" вказаній облдержадміністрації було доручено створити в установленому законом порядку на базі даного цеху державне підприємство [125]. Водночас розглянута вище ст. 19 Закону про місцеві адміністрації не виключає можливості створення суб'єктів господарювання також і за власним рішенням місцевої державної адміністрації. Крім того, вивчення практики діяльності місцевих державних адміністрацій свідчить й про випадки створення ними господарюючих суб'єктів за