РОЗДІЛ 2
ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА ПЕРЕВІРКА ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНИХ УМОВ, ЯКІ ЗАБЕЗПЕЧУЮТЬ
СТВОРЕННЯ СПРИЯТЛИВОГО НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНОГО СЕРЕДОВИЩА
2.1 Організація експериментальної роботи
Метою дослідження була експериментальна перевірка організаційно-педагогічних
умов, які забезпечують створення сприятливого навчально-виховного середовища у
авторській загальноосвітній школі повного дня.
Ця робота проводилась відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України
"Про утворення експериментального педагогічного майданчика для розробки й
апробації ефективних моделей організації науково-виховного й внутрішкільного
управління на базі "Авторської школи Бойка № 34 від 11.02.1999 року».
Методологічною основою експериментального дослідження є теорія управління, що
розроблена Ю.Конаржевським, М.Поташником, Т.Шамовою та іншими ученими, а так
теорія розвивального навчання Д.Ельконіна і В.Давидова та теорія розвитку
особистості О.Дусавицького. Нами вперше досліджувалися
організаційно-педагогічні методи реалізації системи управління аторскою школою
повного дня, що забезпечує реалізацію цілісної системи освіти (О.Дусавицький) з
метою створення моделі сприятливого навчально-виховного середовища в
загальноосвітній авторській школі повного дня в сучасних умовах.
Програма експерименту включала три етапи.
1 етап – 1999-2000рр. – етап діагностики діяльності школи (формування іміджу
школи), тобто констатувальний етап експерименту.
2 етап – 2001-2005рр. – основний, тобто формувальний етап експерименту
(організація взаємодії суб‘єктів педагогічного процесу та управління процесом
створення сприятливого навчально-виховного середовища).
3 етап – 2005-2010рр. – етап удосконалення моделі створення сприятливого
начально-виховного середовища.
На першому етапі:
проаналізовано освітню ситуацію в школі з метою виявлення існуючих недоліків
у практиці навчання, виховання й розвитку школярів. Було встановлено, що в
цілому в школі наявні сприятливі передумови для подальшої роботи, створення
нової моделі сприятливого навчально-виховного середовища на основі
впровадження зазначених організаційно-педагогічних умов;
виявлено серйозну необхідність у створенні постійно діючого батьківського
факультету, на якому буде можливою реалізація ідеї про створення єдиного
колективу однодумців, батьків – активних учасників не тільки педагогічного
процесу, але й процесу побудови нової системи управління школою;
організовано орган шкільного самоврядування "Рада Старійшин", який
уповноважений приймати поряд з іншими й управлінські рішення;
проведено роботу з перепідготовки кадрового складу разом з Харківським
Науково-методичним центром "Розвивальне навчання", організовано постійно діючий
психолого-педагогічний семінар для вчителів;
сформовано мініпедколективи, які вирішують конкретні педагогічні завдання;
здійснено комплексну діагностику психологічного й професійного стану
педагогічного колективу, намічено основні шляхи й методи роботи, спрямовані
на формування цілісного педагогічного колективу;
основним завданням на завершення першого етапу було проведення роботи з
формування позитивної мотивації кожного співробітника, застосування нових
методів морального й матеріального стимулювання педагогічних кадрів.
У результаті проведеного експерименту в "Авторській школі Бойка" склався
стабільний педагогічний колектив з високим навчальним потенціалом, у склад
якого входять 45 осіб (див табл. 2.1.).
Таблиця 2.1
Склад педагогічного колективу НВК «Авторська школа Бойка»
Кількість осіб
2001 р.
2006 р.
Штатні
44
65
Сумісники
Доценти, кандидати наук
Учителі-методисти
11
Старші вчителі
Учителі вищої категорії
12
20
Учителі 1 категорії
Учителі 2 категорії
Учителі-спеціалісти
18
Соросівський учитель
Відмінники освіти України
Заслужений вчитель України
Авторська школа Бойка проходила переліцензування й розширила свої освітні
послуги, одержавши такий статус: приватний середньо-освітній навчально-виховний
комплекс "Авторська школа Бойка" (дошкільний навчальний заклад – спеціалізована
середня загальноосвітня школа з поглибленим вивчанням англійської мови).
Короткий звіт про реалізацію першого етапу програми додається (див. додаток А).
В 2001-2002 н.р. було закладено основи довгострокових експериментальних
програм:
програму роботи з батьками (див. додаток Б)
«Експеримент по впровадженню електронних засобів спілкування в процесі
управління з метою підвищення ефективності управлінського процесу»;
Проект громадської організації «Центр розвитку творчих здібностей молоді» (див.
додаток В);
«Особистісно-орієнтована передуніверситетська освіта школярів» "Авторської
школи Бойка" (див. додаток Д).
Отже, провіривши зазначену роботу, отримали можливість сприятливого переходу до
реалізації другого етапу, розрахованого на строк з 2001 по 2006 роки.
Передбачалося, що цей етап повинен стати, в основному, навчальним. Головною
метою цього етапу було створення сприятливого навчально-виховного середовища на
основі взаємодії суб‘єктів педагогічного процесу та відпрацьовування нових
способів управління педагогічним колективом авторської загальноосвітньої школи
повного дня.
2.2 Реалізація організаційно-педагогічних умов створення сприятливого
навчально-виховного середовища
Першою умовою, яка сприяла створенню сприятливого навчально-виховного
середовища, було формування іміджу школи.
"Авторська школа Бойка", за задумом тих людей, які її створили, – школа для
всієї родини. Це будинок, у якому тепло й затишно, де люблять і чекають, де
завжди допоможуть.
Але, з іншого боку, школа ця – держава й
- Київ+380960830922