Ви є тут

Організаційно-педагогічні умови військової підготовки студентів цивільних вищих навчальних закладів

Автор: 
Подтергера Євген Миколайович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
3407U003001
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНИХ УМОВ ВІЙСЬКОВОЇ ПІДГОТОВКИ
СТУДЕНТІВ ЦИВІЛЬНИХ ВНЗ
2.1. Загальна характеристика структурно-функціональної моделі організації військової підготовки студентів цивільних ВНЗ

2.1.1. Побудова організаційно-управлінської інфраструктури системи військової підготовки студентів цивільних ВНЗ. Визначення й обґрунтування організаційно-педагогічної умови щодо реалізації принципів логістики і педагогічного менеджменту в системі управління процесом військової підготовки (ВП) студентів цивільних ВНЗ дозволило побудувати організаційно-управлінську інфраструктуру системи означеної підготовки за чотирма рівнями: І - глобально стратегічним, ІІ - локально стратегічним або оперативно-стратегічним, ІІІ - загально тактичним або оперативно-тактичним і ІV - локально тактичним. Провідними принципами, покладеними в основу побудови означеної інфраструктури, були принципи педагогічного менеджменту: соціальної детермінації, єдності централізму і демократії, правової пріоритетності, послідовності та перспективності, і логістики: інтеграції та інтегрального цілепокладання, ієрархії і рівневого розподілу, системності, творчого підходу, зв'язку часткових завдань і загальної оптимізації, аналізу дидактичного ланцюжка з кінця процесу, обумовленості результатів діяльності раціональністю організації руху інформаційних і відповідних матеріальних потокових процесів.
Також було визначено загальний, тобто незалежний від конкретного рівня, зміст основних організаційно-управлінських функцій виконавчих структур та виконавців: планування, керівництва, контролю, коригування Зрозуміло, що на кожному визначеному організаційно-управлінському рівні ці функції мають специфічний характер, оскільки на кожному рівні вирішуються власні завдання щодо організації ВП студентів ВНЗ.
При розробці експериментальної методики військової підготовки студентів цивільних ВНЗ і відповідної структурно-функціональної моделі ми спиралися на властиву, як логістиці, так і педагогічним дослідженням, методологію аналізу і синтезу щодо оптимізації процесів, найважливішою умовою якої є дотримання організаційної і змістової (технологічної, інформаційної тощо) єдності цих процесів, і на подані вище принципи педагогічного менеджменту і логістики, насамперед щодо інтегрального цілепокладання і системності, координації і гармонізації інтересів усіх учасників потокових процесів.
Виходячи із зазначеного, ми розглянули два пов'язані між собою аспекти інфраструктури системи управління і організації військової підготовки студентів - організаційно-структурний і змістовий. При цьому ми мали на увазі, що, за концептуальними положеннями логістики, підсумок оптимізації не є сумою ефектів, які досягаються завдяки вдосконаленню окремих ланок, а є результатом оптимізації всієї організаційно-управлінської системи як єдиного цілого.
Для забезпечення наочності організаційно-структурного аспекту військової підготовки студентів цивільних ВНЗ та його взаємозв'язку зі змістовим аспектом цієї підготовки ми, базуючись на розробленій нами і поданій у першому розділі схемі процесу визначення і реалізації організаційно-педагогічних умов через функції виконавців і виконавчих структур на всіх організаційно-управлінських рівнях інфраструктури ВП (див. рис.1.1), розробили структурно-функціональну модель організації військової підготовки студентів цивільних ВНЗ, подану на рис.2.1.
Отже, при розробці експериментальної методики військової підготовки студентів цивільних ВНЗ ми використовували й метод наукового моделювання, який спирається на специфічний вид порівняння - аналогію, що є підставою для встановлення ступеня подібності явищ, еквівалентності у визначених відносинах двох об'єктів: більш структурно спрощеного і доступного для вивчення - моделі та більш складного - оригіналу, прототипу; і відкриває "можливість переносу інформації за аналогією від моделі до прототипу" [193:65-66].
Метою даної моделі є забезпечення результативності організації військової підготовки студентів цивільних ВНЗ як майбутніх офіцерів запасу.

Розроблена нами модель складається із наступних блоків: структурного, функціонального, критеріально-діагностувального і блоку організаційно-педагогічних умов ВП, що були визначені й обґрунтовані в попередньому розділі; і наочно демонструє взаємозв'язки цих блоків та їх взаємну впливовість. В основу даної моделі покладено визначення й урахування чинників, що впливають на систему організації означеної підготовки в сучасних умовах військового реформування і модернізації вищої освіти в контексті євроінтеграційних процесів в Україні.
Структурний блок моделі містить визначені нами організаційно-управлінські рівні: глобально стратегічний (найвищий), локально стратегічний (оперативно-стратегічний), загально тактичний (оперативно-тактичний) і локально тактичний, які в часовому вимірі виступають етапами організації ВП. Окрім того, цей блок встановлює відповідність означених рівнів та виконавчих структур, які на кожному етапі (рівні) здійснюють організаційно-управлінські функції, котрі відбиваються у функціональному блоці моделі; і наочно демонструє (через функціональний блок) взаємозв'язки та взаємну впливовість цих виконавчих структур та виконавців, як вертикальну управлінську гілку. Горизонтальні управлінські гілки наочно продемонстровано як взаємозв'язки між структурним і функціональним блоками моделі на кожному визначеному рівні організації ВП.
У функціональному блоці моделі подаються основні організаційно-управлінські функції виконавчих структур і виконавців (планування, керівництво, контроль, коригування) в усіх горизонтальних гілках управління, виявляються прямі та зворотні взаємозв'язки, взаємозалежніст