РОЗДІЛ 2
МЕТОДОЛОГІЧНА ОСНОВА ДИСЕРТАЦІЇ
Й ОСНОВНІ МЕТОДИ ДОСЛІДЖЕННЯ
2.1. Обгрунтування вибору напрямків дослідження
Як свідчить огляд джерел літератури, наведений у попередньому розділі, а також
практичний стан справ на оптовому фармацевтичному ринку, визначення та
впровадження обґрунтованих наукових і практичних підходів до системного
дослідження діяльності ОФП є нагальною потребою та вирішальною передумовою їх
успішного функціонування.
Зокрема, для ОФП, що працюють на конкурентному фармацевтичному ринку, виникає
необхідність застосування гнучкого й ефективного маркетингового, логістичного
управління, здатного створити умови для сталого існування та розвитку,
розширити й втримувати коло аптек-замовників та більш дрібних ОФП, забезпечити
раціональну взаємодію з виробниками ЛЗ і товарів медичного призначення. Це
зумовлює доцільність дослідження відповідних складових діяльності ОФП з
урахуванням їх різного розміру, спеціалізації, спрямування
комерційно-посередницької діяльності тощо.
Значна частка транспортно-складських витрат в загальному їх обсязі вимагає
розробки засобів покращання логістичних аспектів транспортного забезпечення
функціонування ОФП, а саме - складання раціональних маршрутів перевезень при
виконанні замовлень, автоматизації складання розкладів руху транспорту та
доставки ЛЗ в аптеки, оптимізації завантаження замовлень (вантажних одиниць) у
транспорт та при складуванні.
В умовах значної кількості пропозицій виробниками аналогічних ЛЗ дуже важливим
для ОФП є правильний вибір постачальників. Для цього попередньо слід визначити
та проаналізувати відповідні критерії вибору з урахуванням специфіки,
можливостей, вимог певного конкретного ОФП, а надалі – розробити та
запропонувати науково обгрунтовані практичні методики для їх використання
менеджерами.
З іншого боку, для ОФП важливим є також вивчення аптек-замовників (як наявних,
так і потенційних), зокрема, стосовно їх вимог (як клієнтів) до рівня та умов
обслуговування. Це дозволить ОФП об'єктивно сегментувати ринок, визначити коло
своїх клієнтів, а також – виявити для себе внутрішні напрямки, потреби,
завдання покращання рівня сервісу, що надається та пропонується
аптекам-замовникам.
Відповідно, необхідним також є моделювання якісних та цінових складових
діяльності ОФП, в тому числі формалізація параметрів маркетинг-логістичних
складових обслуговування аптек-замовників та оцінка на їх основі якості
обслуговування, розрахунок можливих цінових знижок при дистриб'юції ЛЗ,
визначення прихильності аптечних закладів до ОФП на основі оцінки аптеками
якості пропонованого ОФП рівня цін, умов і параметрів обслуговування.
Основні логістичні завдання, що мають місце для суб'єктів фармацев-тичного
ринку, в тому числі обрані в дисертаційній роботі як напрямки дослід-ження, а
також методи і моделі для їх вирішення, пропоновані для розгляду і
використання, та їх зв'язок, схематично представлено на рис. 2.1.
2.2. Загальна методологія проведення дисертаційних досліджень. Методи вирішення
завдань
Для визначення методів, які доцільно використовувати для вирішення завдань ЛМ
діяльності фармацевтичних підприємств, слід виділити та стисло проаналізувати
розвиток їх застосування. На початку робилися спроби довести можливість та
доцільність застосування математичних підходів для формалізації та розв’язку
завдань управління виробництвом, а згодом і розподілом (в їх логістичному
аспекті) стосовно фармацевтичної галузі.
Далі мало місце як застосування загальновживаних математичних методів, так і
розробка й адаптація вузьконаправлених методик, здатних оптимально вирішувати
окремі завдання управління запасами, складською діяльністю та транспортним
обслуговуванням. Досягнуті при цьому результати дали не завжди обгрунтовану
впевненість в доцільності та ефективності більш широкого використання
спеціалізованих методів для розв’язання комплексних, багатокомпонентних
проблем, які суттєво відрізняються за складностю від завдань, котрі вже було
раніше вирішено.
У подальшому, до теперішнього часу, постійно відбувається вивчення та
опрацювання доцільності та специфіки застосування як загальновідомих, так і
вузькоспеціалізованих економіко-математичних та ймовірносно-статистичних
підходів у напрямку їх пристосування до завдань ЛМ фармацевтичного розподілу,
сумісного або поетапного їх застосування в процесі комплексного управління
комерційно-збутовою діяльністю ОФП [141, 142, 143, 159].
Слід зазначити, що увагу питанням фармацевтичної логістики, як окремої
складової вдосконалення функціонування фармацевтичного забезпе-чення, його
оптової ланки, відповідним методам і моделям, вітчизяні науковці та практики
стали приділяти лише в останні роки [18].
Так, в ряді джерел запропоновано для застосування ОФП методи ABC, XYZ, VEN
аналізу [25, 71, 76, 149], SWOT-аналізу [99]. Використання класич-них
статистичних методів (кореляційного, регресійного аналізу, робастного
експерименту та інших), а також прогнозування на їх основі при дослідженнях
фармацевтичного ринку та дій його учасників докладно описано в [68, 160, 161].
Зокрема, в [162] проведено математичне моделювання процесів форму-вання
асортименту ЛЗ. В [145] побудовані багатофакторні моделі для оптимі-зації площ
виробничих приміщень з урахуванням розмірів ОФП, напрямків реалізації, обсягів
фармацевтичної діяльності. Управління товарними запасами ОФП за допомогою
засобів статистичного прогнозування досліджено в [96].
Основні аспекти логістичного управління ресурсами