Розділ 2. Методична система розвивального навчання математики на основі ІКТ
.................................................
83
2.1. Шляхи підвищення ефективності розвитку особистісних якостей учнів у
процесі комп’ютерно-орієнтованого навчання математики ...............
83
2.2 Система задач, спрямованих на формування особистісних якостей школяра
засобами ІКТ та методика їх опрацювання .............................
99
2.2.1 Формування особистісних якостей через впровадження проектних технологій у
поєднанні з ІКТ………………………………
99
2.2.2. Розвиток просторової уяви і просторового мислення учнів засобами ІКТ
……………………………………………………………….
119
2.2.3 Пошуково-дослідницька діяльність учнів у процесі вивчення змістової лінії
„Функції” з використанням ІКТ………………………….
130
2.2.4.Формування пізнавальних якостей учнів у навчанні розв’язуванню задач з
параметрами графічними прийомами………….
140
2.2.5 Формування творчих якостей учнів у процесі розв’язування задач
планіметрії з використанням засобів динамічної геометрії ……………
152
2.2.6 Формування мотиваційно-творчої спрямованості учнів в процесі вивчення
геометричних перетворень з використанням GRAN-2D.
160
2.3 Прикладна спрямованість навчального матеріалу як засіб активізації творчої
діяльності учнів
.............................................................................
165
2.4 Організація проведення педагогічного експерименту та аналіз його
результатів
....................................................................................................
187
висновки до розділу 2
............................................................................
201
Загальні висновки
.....................................................................................
204
список використаних джерел
...........................................................
207
Додатки
...........................................................................................................
234
ПЕРЕЛІК УМОВНИХ СКОРОЧЕНЬ
ГМТ – геометричне місце точок.
ЕОМ – електронна обчислювальна машина.
ІКТ – інформаційно-комунікаційні технології.
ІКЗН – інформаційно-комунікаційні засоби навчання.
ІКТН – інформаційно-комунікаційні технології навчання.
КОМСН – комп’ютерно-орієнтована методична система навчання.
МСН – методична система навчання.
НІТ– нові інформаційні технології.
НІТН – нові інформаційні технології навчання.
ПМК – програмно-методичний комплекс.
ППЗ – педагогічний програмний засіб.
ПЗНП – програмні засоби навчального призначення.
СКМ – системи комп’ютерної математики.
ТМСН – традиційна методична система навчання.
DG – ППЗ „Динамічна геометрія на площині”, від „динамічна геометрія”.
GRAN1 – ППЗ для аналізу функціональних залежностей, скорочено від „графічний
аналізатор”.
GRAN-2D – ППЗ „Динамічна геометрія на площині”, „2” вказує на розмірність
простору.
GRAN-3D – ППЗ „Геометрія в просторі”.
Вступ
Стрімкий розвиток технологій інформаційного суспільства спричинює зміни у
змісті та організації праці, у вимогах до рівня сформованості особистісних
якостей випускників школи, які повинні критично мислити, мати універсальні,
системні знання, володіти навичками співпраці в команді, плідно спілкуватися,
управляти динамічними процесами. Молода генерація людей має бути здатною
забезпечити високий рівень конструкторських розробок та технологій, створити
надійне наукове підґрунтя для розв’язання актуальних проблем економіки, охорони
довкілля тощо.
Оскільки інтелектуальний та творчий потенціал суспільства значною мірою
залежить від того, чи зможе сучасна школа виховати особистість, здатну до
самоствердження, самореалізації, самовдосконалення, то формування особистісних
якостей школяра в навчанні є нагальною проблемою сучасної
психолого-педагогічної науки та практики. Формувати творчі якості в тій чи
іншій мірі потрібно у кожного учня. В гуманному цивілізованому суспільстві
розвиток особистості, її творчих можливостей стає метою всіх суспільних
відносин. Саме тому в Концепції 12-річної загальної середньої освіти [76]
зазначається, що принципово важливою є орієнтація освіти на розвиток творчості
– творчої активності, творчого мислення, здібностей до адекватної діяльності в
нових умовах. Важливо виховати самостійну особистість, яка вміє приймати
рішення і нести за них відповідальність, володіє розвиненим логічним та
евристичним мисленням, компетентно веде дискусію, аргументує і враховує
аргументи опонентів, адаптована до життя в інформаційному світі.
Проблема формування особистісних якостей учня завжди була і є в полі зору
науковців, методистів. Питання, пов’язані з формуванням творчої особистості
учня, досліджували В.І. Андрєєв[1], Ю.К. Бабанський [6],
Д.Б. Богоявленська[14], Н.В. Кічук[72], А.Н. Лук [121], М.М. Поташник [6],
С.О. Сисоєва [197], О.І.Скафа [199-201], З.І. Слєпкань [203], Н.Ф. Тализіна
[215] та ін. Психологічні аспекти творчості, проблеми вивчення й розвитку
особистісних якостей учнів, формування творчих здібностей особистості в
навчанні, мотивів творчої діяльності висвітлювалися в працях Л.С. Виготського
[26], В.М. Дружиніна[46], Г.С. Костюка [78], В.А. Крутецького [106-107],
В.О. Моляко[139-140], С.Л. Рубінштейна [190], М.Л. Смульсон [135],
А.В. Хуторського [236] та ін. Важливі питання теорії особистісно-орієнтованого
навчання і виховання розробляли І.Д. Бех [12], Л.В. Кондрашова [157],
З.І.Слєпкань[203], А.В. Хуторський [236], І.С. Якиманська [260] та ін. Доцільні
і важливі положення для вирішення визначеної проблеми знайшли
- Київ+380960830922