розділ 2).
Враховуючи такі результати вартість поточного ремонту становить 2,49 х 0,45 = 1,12 грн./м2, а вартість середнього ремонту становить 7,50 х 0,45 = 3,38 грн./м2 для конструкції дорожнього одягу з використанням щебенево-мастикового полімерасфальтобетону.
Отже, вартість середніх ремонтів за 9 років експлуатації дороги з використанням щебенево-мастикового асфальтобетону становить: 7,50 грн./м2 х 3 = 22,50 грн./м2, а поточних 2,49 грн./м2 х 6 = 14,94 грн./м2. Тоді усереднені поточні витати за один рік експлуатації дороги становлять: (22,50 грн./м2+14,94 грн./м2) / 9 = 4,16 грн./м2 для щебенево-мастикового асфальтобетону.
Відповідно вартість середніх ремонтів за 9 років експлуатації дроги щебенево-мастикового полімерасфальтобетону становить: 3,38 грн./м2 х 1= 3,38 грн./м2, а поточних - 1,12 грн./м2 х 8 = 8,96 грн./м2. Тоді усереднені поточні витати за один рік експлуатації дороги становлять: (3,38 грн./м2+8,96 грн./м2) / 9 = 1,37 грн./м2 для щебенево-мастикового полімерасфальтобетону.
Отже, - 4,16 грн./м2 ; - 1,37 грн./м2 . Показники для розрахунку ефективності капітальних вкладень наведені в таблиці 4.3.
Використовуючи дані показники був розрахований коефіцієнт ефективності
Таблиця 4.4
Показники для розрахунку ефективності капітальних вкладень за двома варіантами будівництва
ВаріантКапітальні вкладення, грн./м2Експлуатаційні витрати за один рік, грн./м2Експлуатаційні витрати за термін служби (9 років), грн./м2Сумарні витрати, грн./м2ЩМА121,654,16 37,44159,09ЩМПА124,011,37 12,33136,34
Таким чином, можна вважати, що капітальні вкладення в будівництво із щебенево-мастикового полімерасфальтобетону (з вприскуванням Butonal в суміш) для даного об'єкту є ефективними, так як Е=1,18 > ЕН = 0,12.
Розрахунок на основі "Методики оцінки економічної ефективності інвестиційних проектів"
В якості показників порівняльної ефективності інвестиційних проектів, коли враховуються лише частини витрат і результатів, які змінюються по варіантах, можливо використовувати такі показники: порівняльний інтегральний ефект, приведені будівельно-експлуатаційні витрати, строк окупності додаткових інвестицій та ін.
Якщо порівнювані варіанти відрізняються один від одного тільки розмірами потрібних інвестиційних вкладень і експлуатаційних витрат (поточними витратами), то найбільш ефективне рішення буде відповідати мінімуму приведених витрат (ЕПР):
, (4.2)
де t - номер кроку розрахунку (t = 0, 1, 2, 3 ... Т); Т - горизонт розрахунку; Е - норма дисконту; ? - частка податкових відрахувань від прибутку; Кt - капіталовкладення на t-ому кроці; Сt - експлуатаційні витрати (поточні витрати) на t-ому кроці.
За горизонт розрахунку прийнято строк експлуатації дороги до середнього ремонту, тобто Т = 9 років.
Величина комерційної норми дисконту приймається рівною прийнятній для інвесторів нормі доходу на капітал. Мінімальне значення комерційної норми дисконту відповідає банківському депозитному відсотку. На сьогоднішній день банківський депозитний відсоток в державних та комерційних банках України встановлений на рівні 19-20% [45]. Тоді, приймемо Е = 20%.
Законом України "Про оподаткування прибутку підприємств" встановлена ставка оподаткування - 30% [234]. Податок стягується з прибутку підприємства. Отже, ? = 0,3.
Розрахунок капітальних Кt та поточних Сt витрат наведений вище (.п.4.1, табл. 4.4).
Розрахуємо приведені витрати по варіантах: конструкція дорожнього одягу з використанням щебенево-мастикового асфальтобетону (табл. 4.5) та конструкція дорожнього одягу з використанням щебенево-мастикового полімерасфальтобетону (табл. 4.6).
Таблиця 4.5.
Розрахунок витрат на будівництво конструкції дорожнього одягу з використанням щебенево-мастикового асфальтобетону
РікКапітальні вкладення Кt, грн./м2Поточні витрати Сt, грн./м2Сt*Приведені витрати Е, грн./м21 2 3 45 60121,65 1 0,8332,492,07123,932 0,6942,491,731,213 0,5797,54,343,044 0,4822,491,200,845 0,4022,491,000,706 0,3357,52,511,767 0,2792,490,690,498 0,2332,490,580,419 0,1947,51,461,02Всього 133,39
Таблиця 4.6.
Розрахунок витрат на будівництво дорожнього одягу з використанням щебенево-мастикового полімерасфальтобетону
РікКапітальні вкладення Кt, грн./м2Поточні витрати Сt, грн./м2Сt*Приведені витрати Е, грн./м21 2 3 4 5 60124,01 10,833 1,120,93125,5020,694 1,120,780,5430,579 1,120,650,4540,482 1,120,540,3850,402 3,381,360,9560,335 1,120,380,2670,279 1,120,310,2280,233 1,120,260,1890,194 1,120,220,15Всього 128,64
Приведені витрати на будівництво та експлуатацію ділянки з використанням щебенево-мастикового асфальтобетону, становитимуть 133,39 грн./м2 а ділянки з використанням щебенево-мастикового полімерасфальтобетону - 128,64 грн./м2 Отже, при будівництві дорожнього одягу з використанням щебенево-мастикового полімерасфальтобетону зменшення приведених витрат становить 4,75 грн. на будівництво конструкції дорожнього одягу у порівнянні з використанням щебенево-мастикового асфальтобетону.
Таким чином встановлено, що будівництво конструкції дорожнього одягу з використанням щебенево-мастикового полімерасфальтобетону є доцільним, так як приведені витрати при цьому проектному рішенні є меншими, ніж по іншому варіанту.
4.7. Висновки по розділу
1. Аналіз результатів досліджень дозволила виділити найбільш ефективні, перспективні і технологічні прийоми для підвищення довговічності асфальтобетонних шарів за рахунок використання полімерних латексів. Вони розділені на дві основні групи: перша