Ви є тут

Оцінки екологічного стану земельних ділянок, зайнятих відходами та об'єктами поводження з ними

Автор: 
Орлова Тетяна Олександрівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2008
Артикул:
0408U003558
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
КАДАСТРОВИЙ ОБЛІК ЗЕМЕЛЬНИХ ДІЛЯНОК, ЩО ЗАЙНЯТІ ЗВАЛИЩАМИ
2.1. Несанкціоновані і невпорядковані звалища побутових відходів в Україні
Несанкціоноване звалище сміття - це неузгоджене скидання або складування твердих побутових відходів і великогабаритного сміття, відходів виробництва й будівництва, іншого сміття, утвореного у процесі діяльності юридичних або фізичних осіб, на площі понад 50м2 і обсягом понад 30м3. Головна проблема у тому, що звалища кардинально відрізняються одне від одного і потребують різних підходів до їх обстеження та рекультивації. На погляд автора, найбільш адекватною існуючій в Україні ситуації та зручною у використанні є запропонована ним класифікація (табл. 2.1.1).
Таблиця 2.1.1Класифікація звалищ ТипологіяВизначеннязвалищеземельна ділянка, на якій накопичуються антропогенні відходизвалище санкціонованезвалище, статус якого адміністративно встановлено згідно чинному порядкузвалище санкціоноване
незавершенесанкціоноване звалище, облаштування якого не відповідає проектній документаціїзвалище санкціоноване
неупорядкованесанкціоноване звалище, експлуатація якого не відповідає технічним регламентамзвалище несанкціонованезвалище, статус якого не встановлено згідно чинному порядкузвалище неупорядкованезвалище, експлуатація якого не відповідає технічним регламентам У цей час масштаб поширення несанкціонованих звалищ по території Україні придбав статус національної проблеми (табл.2.1.2). В Україні нараховується щонайменше 12 538 звалищ, з яких 6 690 несанкціоновані й 5317 невпорядковані. Проблема придбала такі масштаби, що нею зацікавилися Агентство США з міжнародного розвитку (АМР США) і Інститут сталих співтовариств (ІСС, Вермонт, США).
Таблиця 2.1.2Поширення звалищ по території України
за даними Держкомунгоспу України, 2004р. Пер - перевантажені; НН - невідповідність нормам; Н.зв - несанкціоновані звалища;
N.н.зв - кількість несанкціонованих звалищ; S.н.зв - площа несанкціонованих звалищ, га; З..н.зв -закриті несанкціоновані звалища, га; N.з.н.зв - кількість закритих несанкціонованих звалищ; S.з.н.зв - площа закритих несанкціонованих звалищ, га; н/д - немає данихАдміністративно-територіальний поділЗвалища, од.Н.звЗ.н.звУсьогоу т.ч.N.н.звS.н.звN.з.н.звS.з.н.звПерННАР Крим215,0н/дн/дн/дн/дн/дн/дВінницька128,326,821,0н/дн/дн/дн/дВолинська69,029,029,08,09,18,09,1Дніпропетровська477,931,1110,019,028,331,015,2Донецька37945,467,31854,00,41823,00,4Житомирська402,438,289,6202,028,4149,037,2Закарпатська58,814,289,660,08,811,04,7Запорізька168,033,221,03,00,834,02,1Івано-Франківська83,03,45,264,02,971,02,8Київська582,322,546,1148,043,3120,022,2Кіровоградська121,847,847,836,02,5218,025,2Луганська446,684,9122,340,026,398,012,6Львівська224,018,0н/дн/дн/дн/дн/дМиколаївська664,1н/дн/д224,076,8224,076,8Одеська275,7130,7130,716,019,356,04,7Полтавська147,731,651,37,05,83,02,6Рівненська119,77,4н/д53,02,9107,02,9Сумська133,722,214,0122,010,4118,09,6Тернопільська86,65,516,5н/дн/дн/дн/дХарківська185,6163,315,410,016,48,05,9Херсонська97,722,022,012,02,14,00,8Хмельницька101,038,941,052,011,630,02,1Черкаська135,074,839,224,01,517,00,7Чернівецька42,23,3н/дн/дн/дн/дн/дЧернігівська429,574,821,2268,012,8260,012,0г. Київ73,317,0н/дн/дн/дн/дн/дг. Севастопольн/дн/дн/д76,056,32,07,0Усього по Україні5848,0986,0939,33298,0366,73392,0256,6 Муніципальним обслуговуванням з очищення й видалення сміття охоплене у середньому близько 52% населення країни. Згідно [46] узагальнене подання про ефективність відходовидалення в Україні за станом на 2004р. представлено у табл. 2.1.3.
Таблиця 2.1.3Характеристика об'єктів видалення відходів по Україні в ціломуНайменуванняПоказникКількість ТПВ, що надійшли на звалища, тис. м343 230Загальна площа звалищ, га 5 848Загальна кількість звалищ, од. 3 386Перевантажені звалища, од. 177Звалища, що не відповідають нормам екологічної безпеки, од.467Звалища, що підлягають рекультивації, од.280Звалища, що підлягають паспортизації, од.1 083Звалища, що підлягають санації, од.362Несанкціоновані звалища, од.3 298 Аналіз стану несанкціонованих звалищ виявив несприятливі тенденції: кількість звалищ не зменшується, а замість ліквідованих постійно виникають нові. Згідно табл.2.1.3 33% земельних площ під звалищами перевантажені і не відповідають нормам екологічної безпеки. Застосування штрафних санкцій виявляється неефективним. Місцеві органи самоврядування й комунальні служби не тільки не здійснюють системного нагляду за станом територій, але часто самі є організаторами звалищ. Велика трудомісткість і вартість робіт з ліквідації звалищ, відсутність об'єктивної зацікавленості адміністрації населених пунктів у їхньому проведенні створюють, на думку автора, підґрунтя для подальшого поширення несанкціонованих звалищ:
- низький рівень охоплення комунальними послугами зі збору й вивозу ТПВ у населенніх пунктах - від 0% у віддаленій сільській місцевості до 50...95% у містах;
- якість послуг у сфері поводження з ТПВ у регіонах України є недостатньою; сучасні технології збору муніципальних відходів відсутні у 90...95% випадках і мають характер експерименту;
- диспропорція між фінансуванням галузі й складністю завдань з санітарного очищення територій і утилізації відходів;
- на місцевому рівні відсутня необхідна координація й визначення пріоритетів при керуванні потоками відходів, впровадженні прогресивних технологій утилізації ТПВ;
- відсутні або не актуалізовані основні планувальні документи малих і середніх населених пунктів, у яких передбачається розміщення полігонів ТПВ, сміттєсортувальних (ССП) або сміттєпереробних (СПП) підприємств, розробка генеральної схемі збору й видалення відходів, зокрема у складі "Схеми санітарного очищення населеного пу