Ви є тут

Адміністративно-правові засади діяльності вищих навчальних закладів МВС України з питань морально-правового виховання курсантів

Автор: 
Миськів Леся Ігорівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2008
Артикул:
0408U004658
129 грн
Додати в кошик

Вміст

Розділ 2
ЗМІСТ АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ МОРАЛЬНО-ПРАВОВОГО ВИХОВАННЯ
КУРСАНТІВ ВНЗ МВС УКРАЇНИ
2.1. Нормативно-правові засади морально-правового виховання у ВНЗ МВС України
Стаття 3 Конституції України проголошує: „людина, її життя і здоров’я, честь і
гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною
цінністю” [1]. Отже, можна зробити висновок, що державна політика у всіх сферах
життєдіяльності держави в першу чергу повинна спрямовуватись на задоволення
потреб та законних інтересів громадян. А це означає, що освіта та виховання
молоді є одним із пріоритетних напрямків реалізації державної політики в
Україні, що також закріплено у низці концептуальних та програмних правових
актах України [2-11].
Як було відзначено вище, складовою частиною національної системи освіти України
є ВНЗ МВС, які готують персонал для роботи в органах внутрішніх справ, а їх
освітня діяльність повинна бути спрямована не лише на передачу певних суто
фахових вмінь та навичок, а перш за все - на формування та розвиток такої
особистості майбутнього працівника ОВС, якій притаманні висока моральність та
відповідний рівень правової свідомості й культури, що досягається у процесі
морально-правового виховання, яке є одним із видів виховання та окремим
напрямком виховної роботи у ВНЗ МВС. Саме тому в цьому підрозділі дисертації
пропонуємо розглянути нормативно-правові засади морально-правового виховання у
ВНЗ МВС, основою яких є система правових актів, відповідно до яких здійснюється
виховна робота у ВНЗ МВС. Таким чином, під нормативно-правовими засадами
морально-правового виховання у ВНЗ МВС пропонуємо розуміти сукупність
нормативно-правових актів, які визначають мету, принципи, завдання, функції та
засоби (заходи та методи) морально-правового виховання курсантів, правовий
статус суб’єктів такого виховання, їх організаційно-штатну структуру,
організацію діяльності та інші питання, відповідно до яких здійснюється цей
напрямок виховної роботи у ВНЗ МВС.
При розгляді діяльності ВНЗ МВС вже зазначалось, що ці заклади
підпорядковуються як МОН України, так і МВС України. Досліджуючи нормативну
базу морально-правового виховання у ВНЗ МВС, акцентуємо увагу на тому, що воно
здійснюється відповідно до нормативної бази МВС України, яка у свою чергу у
сфері виховного та навчального процесу базується на нормативно-правових актах
та рекомендаціях Міністерства освіти і науки України та не повинна суперечити
їм. Тому вважаємо за доцільне спочатку проаналізувати основні національні та
міжнародні, а також відомчі правові акти МОН України з питань організації
виховної роботи у цілому і морально-правового виховання зокрема.
Відповідно до Методичних рекомендацій планування виховної роботи із студентами
у вищих закладах освіти III-IV рівнів акредитації [98] ВНЗ при плануванні
виховної роботи слід керуватись такими нормативно-правовими документами, як:
Конституція України [1], Загальна декларація прав людини [99], закони України
„Про освіту [100], „Про мови в Українській РСР” [101], Державна національна
програма „Освіта” (Україна XXI століття) [102]; регіональні програми практичної
реалізації Державної національної програми „Освіта” (Україна XXI століття),
Указ Президента України від 12 вересня 1995 р. № 832 „Про основні напрями
реформування вищої освіти в Україні” [2], Постанова Кабінету Міністрів України
від 5 вересня 1996 р. № 1074 „Про затвердження Положення про державний вищий
навчальний заклад” [22], Концептуальні засади гуманітарної освіти в Україні
(вища школа) [103], Концепція виховання дітей та молоді в національній системі
освіти [104], Рекомендації Всеукраїнського семінару заступників ректорів з
гуманітарної освіти та виховання в закладах освіти III - IV рівнів акредитації
(Київ, 9-11 листопада 1997 р.) [105], Інформаційно-методичний лист від 9 липня
1998 р. № 1/9- 280 „Про підготовку до 1998/99 навчального року вищих навчальних
закладів” [106] та інші нормативно-правові документи і методичні рекомендації.
Проаналізувавши ці Методичні рекомендації, які були підготовлені майже десять
років тому, ми дійшли висновку, що вони не враховують положення тих
нормативно-правових актів та рекомендацій, які було прийнято в період з 1998 по
2007 рр. Частина актів, про які йдеться у цих Методичних рекомендаціях, а саме
Рекомендації Всеукраїнського семінару заступників ректорів з гуманітарної
освіти та виховання в закладах освіти III - IV рівнів акредитації (Київ, 9 - 11
листопада 1997 р.), Інформаційно-методичний лист від 9 липня 1998 р. № 1/9- 280
„Про підготовку до 1998/99 навчального року вищих навчальних закладів”,
втратили свою актуальність. Крім того, у переліку правових актів та
рекомендацій, який подано у цих Методичних рекомендаціях, не згадується Закон
України „Про вищу освіту”, а також відсутня логічна послідовність у визначені
їх ієрархії, оскільки Укази Президента України розміщені після нормативних
актів Кабінету Міністрів України та регіональних суб’єктів правотворчої
діяльності.
Проаналізувавши нормативно-правову базу за період 1998-2007 рр., вважаємо, що
перелік правових актів, поданий у Методичних рекомендаціях планування виховної
роботи із студентами у вищих закладах освіти III-IV рівнів акредитації” [98],
доцільно було б доповнити і такими: Законом України „Про вищу освіту” [11];
указами Президента України „Про додаткові заходи щодо забезпечення розвитку
освіти в Україні” від 9 жовтня 2001 р. № 941 [3], „Про Національну доктрину
розвитку освіти” від 17 квітня 2002 р. № 347 [4], „Про заходи щодо
вдосконалення системи вищої освіти України від 17 лютого 2004 р. № 199 [5],
„Про