РОЗДІЛ 2
МЕТОДИ ТА ОРГАНІЗАЦІЯ ДОСЛІДЖЕННЯ
2.1. Методи досліджень
Методологічну основу досліджень склали теоретичні концепції представників
науки І.П. Павлова, Б.М. Теплова, В.Д.Небиліцина, теорії управління В.В.
Петровського, теорії адаптації, теорії функціональних систем П.К. Анохіна,
фундаментальних праць про особистість Б.Г. Ананьєва, Л.С. Виготського, Г.С.
Костюка, О.М. Леонтьєва, Б.Ф. Ломова, С.Л. Рубінштейна, Д.Н. Узнадзе та ін.,
психологічні основи впровадження у практику особистісно орієнтованих технологій
виховання Ш.О. Амонашвілі, І.Д. Беха, М.Й. Боришевського, В.О. Сухомлинського,
засади гуманістичної психології А. Маслоу, К. Роджерса, К. Юнга.
Для рішення поставлених завдань і одержання об’єктивних даних у роботі
використовувались наступні методи досліджень:
а) теоретичні: аналіз і синтез; порівняння та узагальнення; історико-логічний
(вивчення основ теоретико-методологічних засад досліджуваної проблеми). Було
проведено вивчення та аналіз філософської, психологічної, педагогічної,
методичної літератури і узагальнення одержаної інформації з метою виявлення
шляхів удосконалення психолого-педагогогічних основ особистісно орієнтованого
навчання.
б) емпіричні: антропометричне дослідження, педагогічного тестування,
педагогічне спостереження, психофізіологічне тестування, психологічне
тестування, педагогічний експеримент для визначення ефективності врахування
індивідуально-типологічних властивостей нервової системи при особистісно
орієнтованому навчанню руховим діям дітей 5 – 6 років в умовах дошкільного
навчального закладу;
в) статистичні: статистичний аналіз результатів експерименту з метою виявлення
середніх показників, варіативності (метод середніх величин), зв’язків між
досліджуваними показниками (кореляційний аналіз), питомої ваги кожного з них у
ефективності навчання руховим діям (факторний аналіз), достовірності
відмінностей між контрольною та експериментальною групами (t-критерій
Стьюдента) і встановлення наукової достовірності отриманих результатів
дослідження. Для математичної обробки даних досліджень використовували сучасні
комп’ютерні технології статистичної обробки даних (Microsoft Excel, “Statistiсa
v.6.0).
2.1.1. Вивчення наукової і науково-методичної літератури
Для розробки методики дослідження було проаналізовано науково-методичну
літературу з кількох напрямів:
а) особливості навчання руховим діям дітей дошкільного віку в умовах
дошкільного навчального закладу;
б) система фізичного виховання дітей дошкільного віку, управління особистісно
орієнтованим фізичним вихованням в умовах дошкільного навчального закладу;
в) формування особистості дитини дошкільного віку;
г) біологічні основи формування індивідуальності дитини, формування
індивідуального стилю діяльності та його вплив на ефективність навчання руховим
діям;
д) особистісно орієнтовані освітні технології, їх значення на сучасному етапі
та особливості.
е) особистісно орієнтований підхід до навчання дітей 5 – 6 років руховим діям.
ж) пошук шляхів удосконалення особсистіно орієнтованого навчання руховим діям
дітей 5 – 6 років в умовах дошкільного навчального закладу.
2.1.2. Антропометричне дослідження
Нами було проведено вимірювання тотальних розмірів тіла: зросту (застосовано
ростомір), обхвату грудної клітини та визначена маса тіла дитини (ваги).
Розраховані нормальні показники за зросто-ваговими показниками для дітей 5 – 6
років за формулами [67]:
Для показників маси тіла порівняння з нормальними для даного віку дітей
проводилось відповідно до формули:
Маса тіла дівчаток = 2,4Чвік+7,8;
Маса тіла хлопчиків = 2,4Чвік+8,2.
Для показників довжини тіла порівняння з нормальними для даного віку дітей
проводилось відповідно до формули:
Для дівчаток = 6Чвік + 76;
Для хлопчиків = 6Чвік+ 77.
Для показників ОГК порівняння з нормальними для даного віку дітей проводилось
відповідно до формули:
Для дівчаток ОГК = 1,62Чвік +48;
Для хлопчиків = 1,7Чвік+47.
Розраховано Індекс фізичного розвитку (ІФР):
ІФР = L – (P+ОГК), , де L – зріст (см.), P – маса, (кг)
За індексом фізичного розвитку дитину можна віднести до однієї з п’яти груп:
І група ( 23,0 і нижче) – дитина має зайву масу тіла понад 15% від належної,
малорухома.
ІІ група (23,1 – 31,9) – дитина міцна, спокійна.
ІІІ група (32,0 – 37,9) – дитина розвинута пропорційно.
ІV група ( 38,0 – 42,9) – дитина розвинена нормально, активна.
V група (43,0 і вище) – дитина худорлява.
Індекс Піньє (ІП) ІП = Зріст (см) — вага (кг) + ОГК (см). (М.В. Антропова,
2002). Чим менше індекс Піньє, тим міцніше статура.
Стандартні показники Індексу Піньє у дітей
Вік
хлопчики
дівчата
34,2
34,7
36,1
37,0
Оцінка пропорційності розмірів тіла здійснювалась за формулою по Індексу
Кетле: I = Р/L2 (маса тіла дитини (в кг) ділиться на квадрат росту в метрах).
Якщо результат (індекс) більше 22, то в дитини надлишкова маса, а більше 25 -
ожиріння; якщо індекс менше 14, то в дитини дефіцит маси тіла [17].
2.1.3. Педагогічне тестування
У процесі педагогічного тестування нами застосовувалися такі методики
відповідно до програми «Малятко» та «Дитина» [8, 6, 7]:
1. Біг 10 м (с)
2. Біг 20 м (с)
3. Біг 30 м (с)
4. Стрибок у довжину з місця (см)
5. Кидання м’ячиків на дальність правою та лівою рукою, вага 200 г (м)
6. Тести на координацію рухів.
Координацію рухів можна визначити за такими контрольними тестами:
І. Поєднання рухів руками, тулубом і ногами.
Вихідне положення – основна стійка.
Крок правою, ліва рука в сторону.
Крок лівою, права рука в сторону.
Приставити праву, коло руками до низу.
Стрибок з колом руками до верху і руки вниз.
Теж саме, але починати рухи лівою ногою і правою
- Київ+380960830922