Ви є тут

Наукове обґрунтування системи оптимізації формування здорового способу життя серед міських школярів підліткового віку

Автор: 
Василик Валентина Сергіївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2008
Артикул:
0408U005340
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ПРОГРАМА, МАТЕРІАЛИ ТА ОБСЯГ ДОСЛІДЖЕННЯ
2.1. Матеріали та обсяг дослідження
Програма проведення дисертаційного дослідження передбачала медико-соціологічне
вивчення психологічних, медико-соціальних, поведінкових чинників, які впливають
на здоров’я школярів та наукове обгрунтування і розробку шляхів оптимізації
системи організації надання превентивної допомоги міським школярам підліткового
віку на основі формування здорового способу життя.
Дослідження здійснювалось за спеціальною програмою, розробленою з використанням
методу системного підходу, що стало методологічною особливістю досягнення мети
(рис.2.1).
Мета роботи: наукове обґрунтування удосконалення системи формування здорового
способу життя серед школярів підліткового віку.
Дослідження проводилось у шість етапів, кожний з яких мав свої цілі і конкретні
завдання з їх переходом до наступного етапу, що забезпечувало системність
дослідження, оскільки дані, отримані на попередніх етапах, ставали логічною
основою не тільки для наступних, а й для узагальнення кінцевих результатів та
наукового обґрунтування удосконалення профілактичної роботи.
На першому етапі пошукачем був проведений аналіз зарубіжних та вітчизняних
літературних джерел з проблем збереження здоров’я і формування здорового
способу життя серед школярів. Виявлені закономірності та особливості стали
підставою для розробки програми дослідження та встановлення об’єкту і предмету
дослідження.
На другому етапі сформована програма, мета, завдання, методи та обсяг
дослідження.
v

Методичне забезпечення дослідження:
Використані методи
Етапи дослідження
1.Системний підхід
I-IV
2.Структурно-логічний аналіз
I-IV
3.Статистичний
III-IV
4.Медико-соціологічне опитування
III, IV
5.Математичне моделювання
III
6 Експертних оцінок
VI
Рис. 2.1. Програмно-цільова структура, обсяг та етапи дослідження
Послідовно були проаналізовані регіональні закономірності захворюваності
школярів підліткового віку міста Вінниці за період з 2001 по 2006 рр. за даними
медичної статистичної документації.
Використовувалась наступна облікова і звітна медична документація:
Індивідуальна карта дитини (ф.26)-12287 осіб,
контрольна карта диспансерного хворого (ф № 30) -3000 і 12287 осіб.
На третьому етапі проводилось вивчення шляхом поглибленого соціологічного
опитування (анкетування) соціально-гігієнічних, поведінкових і психологічних
чинників ризику здоров’я серед підлітків 12-16 років, які навчаються у 4-х
загальноосвітніх школах міста Вінниці (5-11 класи). У цій вибірковій групі (400
осіб) проводилось анонімне опитування за модифікованою автором анкетою, яка
розроблена Саскачеванським університетом в межах україно-канадського проекту
«Молодь за здоров’я» (додаток А). Вивчення розповсюдженості шкідливих звичок
серед підлітків 12-16 років проводилось за методиками, рекомендованими ВООЗ
(тест Фагестрема, AUDIT).
Основними аспектами здорового способу життя визнано дотримання гігієнічних
нормативів для школярів 12-16 років (Сердюковська Г. Н., Сухарев А. Г., 1986)
стосовно харчування, режиму дня, занять фізичною культурою в позанавчальні
години, тривалості перегляду телепрограм або занять за комп’ютером, тривалості
перебування на відкритому повітрі, відсутність паління, зловживання алкоголем,
вживання психотропних речовин, низький рівень психосоціального стресу (методика
Рідера).
Перший блок питань анкети стосувався вивчення соціально-демографічної
характеристики досліджуваної сукупності і включав основні відомості в
залежності від віку та статі.
Другий блок „Соціально-економічні аспекти” містив дані про рівень матеріального
стану, задоволеність ним, житлово-побутові умови життя.
Третій блок „Стосунки в сім’ї» включав дані про склад сім’ї, характер стосунків
в сім’ї.
Четвертий блок „Відомості про фізичну активність” стосувався інформації про
систематичність занять ранковою гімнастикою, заняття спортом, заняття фізичною
культурою в позанавчальні години, міграційну активність.
П’ятий блок „Відомості про оздоровлення та відпочинок»: вид відпочинку,
тривалість нічного сну, тривалість перегляду телепрограм або занять за
комп’ютером, особливості проведення канікул.
Шостий блок „Характеристика харчування ” включав збір інформації стосовно
кількості і якості харчових продуктів, дотримання режиму харчування.
Сьомий блок питань включав «виробничі чинники»: наявність перевтоми при
навчанні.
Восьмий блок питань «Соціальне оточення» мав такі запитання як наявність
друзів, стосунки з ними.
Рівень психоемоційного напруження досліджували за методикою Рідера (додаток
В).
З метою вивчення на індивідуальному рівні особливостей способу життя,
психологічних харакеристик, соціально-гігієнічних чинників, які впливають на
здоров’я підлітків відібрані соматично здорові і соматично хворі. Серед
соматично здорових віком 12-16 років (232 особи-112 хлопчиків і 120 дівчаток),
проводилось детальне клініко-інструментальне обстеження у науково-дослідному
центрі Вінницького національного медичного університету ім. М.І. Пирогова, яке
включало ультразвукову діагностику внутрішніх органів черевної порожнини,
рентгенографію грудної клітини, спірографію, кардіографію, реовазографію
крупних судин. Дітей, у яких виявили будь-які захворювання, виключали з групи
здорових. Соматично хворі школярі віком 12-16 років відібрані за даними
щорічних медичних оглядів у школах (звітні форми «Карта диспансерного нагляду»
ф. 30). У обох групах проводилось медико-соціологічне опитування (анкетування)
та психологічне тестування за тестом СБОО (адаптований варіант тесту ММРІ).
Оцінка психологічного стану здійснюва