РОЗДІЛ 2
МОДЕЛЮВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНОГО РЕСУРСУ
СИСТЕМ УПРАВЛІННЯ НАВЧАЛЬНИМ ПРОЦЕСОМ
2.1. Модель інформаційного ресурсу систем управління навчальним процесом
Система управління навчальним процесом (СУНП) забезпечує досягнення цілей
підготовки спеціалістів та є складовою інформаційно-освітнього середовища ВНЗ.
Система управління навчальним процесом характеризується інформаційним ресурсом,
який надалі ми будемо називати інформаційним ресурсом СУНП [4]. Необхідно
розробити модель інформаційного ресурсу систем управління навчальним процесом,
що визначатиме його структуру та інформаційні об’єкти інформаційно-освітнього
середовища ВНЗ в розрізі СУНП.
Поняття інформаційний ресурс систем управління навчальним процесом та
інформаційних об’єкт потребують роз’яснення.
Визначення 2.1
Інформаційний ресурс систем управління навчальним процесом – це сукупність
об’єктів, що визначають організацію навчального процесу.
Визначення 2.2
Інформаційний об’єкт – це інформація про організацію навчального процесу,
збережена на будь-якому носії.
Беручи до уваги контекстну діаграму функції управління навчальним процесом ВНЗ
(рис. 1.3.), визначимо структуру інформаційного ресурсу систем управління
навчальним процесом. З точки зору формування інформаційного ресурсу СУНП кожен
зі складових інформаційного ресурсу має відображення на контекстній діаграмі
функції управління навчальним процесом ВНЗ (рис. 2.1).
Рис. 2.1. Контекстна діаграма формування ІР СУНП
Так управляючому впливу, що забезпечують регламентуючі документи, відповідає
зовнішній інформаційний ресурс. Знання, вміння, навички працівників ВНЗ,
спираючись на які вони виконують управління навчальним процесом, приймемо за
інтелектуальний інформаційний ресурс. Інформацію про організацію та умови
реалізації навчального процесу будемо називати інформаційним ресурсом вищого
навчального закладу. Тобто структура інформаційного ресурсу СУНП визначена
складовими (рис. 2.2):
зовнішній інформаційний ресурс;
інформаційний ресурс вищого навчального закладу;
інтелектуальний інформаційний ресурс.
Сукупність складових інформаційного ресурсу СУНП будемо вважати такою, що
забезпечує ефективну роботу систем управління навчальним процесом у ВНЗ.
Складові інформаційного ресурсу СУНП характеризуються інформаційними
об’єктами.
Дамо визначення складовим інформаційного ресурсу СУНП та введемо інформаційні
об’єкти, що їх формують.
Рис. 2.2. Модель структури інформаційного ресурсу систем управління навчальним
процесом
Визначення 2.3
Зовнішній інформаційний ресурс систем управління навчальним процесом – це
множина нормативних документів, які регламентують навчальний процес і цим самим
забезпечують відповідну до вимог Болонського процесу підготовку професійних
фахівців у ВНЗ.
Інформаційні об’єкти зовнішнього інформаційного ресурсу:
i11
–
Перелік кваліфікацій за відповідними освітньо-кваліфікаційними рівнями;
i12
–
Перелік напрямів, за якими здійснюється підготовка фахівців у вищих навчальних
закладах за відповідними освітньо-кваліфікаційними рівнями;
i13
–
Перелік спеціальностей, за якими здійснюється підготовка фахівців у вищих
навчальних закладах за відповідними освітньо-кваліфікаційними рівнями;
i14
–
Зміст освіти;
i15
–
Вимоги до освітньо-кваліфікаційних рівнів вищої освіти;
i16
–
Нормативний зміст навчання;
i161
–
Назви нормативних дисциплін;
i162
–
Назви нормативних модулів;
i163
–
Начальний час за нормативною частинами програми підготовки;
i1631
–
Навчальний час за циклами підготовки;
i16311
–
Обсяги нормативних дисциплін;
i16312
–
Обсяги нормативних модулів;
i16313
–
Обсяги практик нормативної частини програми підготовки;
i1634
–
Начальний час за варіативною частинами програми підготовки;
i17
–
Норма навантаження студента на один навчальний рік;
i18
–
Норма загального навантаження на студента в тиждень;
i19
–
Норми обсягу аудиторної та самостійної роботи на дисципліну;
i110
–
Норма годин на дисципліну, за якої можливе планування курсові роботи;
i111
–
Норма годин на дисципліну, за якої можливе планування курсового проекту;
i112
–
Норма кількості курсових робіт та проектів у семестрі;
i113
–
Норма кількості контрольних заходів;
i114
–
Норми годин на проведення практики;
i115
–
Норма суми обсягів обов’язкових та вибіркових змістових модулів для вивчення
протягом навчального року;
i116
–
Норматив штатної кількості науково-педагогічних працівників у відповідності до
контингенту студентів;
i117
–
Норма навантаження науково-педагогічних працівників вищих навчальних закладів;
i118
–
Норми часу для планування та обліку навчальної роботи педагогічних і
науково-педагогічних працівників ВНЗ;
i119
–
Норматив чисельності студентів денної форми навчання аспірантів, докторантів,
здобувачів наукового ступеня кандидата наук, які працюють над дисертаціями
самостійно, слухачів, інтернів на одну штатну посаду науково-педагогічного
працівника у вищих навчальних закладах III і IV рівня акредитації;
i120
–
Форма державної атестації;
i121
–
Нормативний термін навчання.
Тоді, зовнішній інформаційний ресурс систем управління навчальним процесом є
множиною інформаційних об’єктів:
де
зовнішній інформаційний ресурс СУНП;
інформаційний об'єкт зовнішнього інформаційного ресурсу СУНП ;
кількість об'єктів зовнішнього інформаційного ресурсу СУНП .
Визначення 2.4
Інформаційний ресурс ВНЗ – це накопичена в процесі функціонування ВНЗ і
відображена в різноманітних документах ВНЗ інформація про організацію та умови
реалізації навчального процесу в ВНЗ.
Інформаційні об’єкти інформаційного ресурсу ВНЗ:
i21
–
Перелік спеціалізацій за спеціальностями;
- Київ+380960830922