РОЗДІЛ 2. ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА ПЕРЕВІРКА ТЕХНОЛОГІЇ ФОРМУВАННЯ КУЛЬТУРИ ЛОГІЧНОГО
МИСЛЕННЯ МАЙБУТНІХ
ВЧИТЕЛІВ…………..........................................................
100
2.1. Підготовка і проведення педагогічного експерименту …………......
100
2.2.Забезпечення реалізації етапів формування культури логічного мислення
………………………………………………………………........
121
2.3.Аналіз результатів експериментальної роботи …………………........
174
Висновки до другого розділу ………………………………………….......
198
ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ……………………………………………........
202
ДОДАТКИ ………………………………………….………………….......
205
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ …………………………........
292
ВСТУП
Актуальність теми. Реформування системи освіти України, пов’язане з глобальною
інтеграцію у світовий освітній простір, упровадженням особистісноорієнтованої,
гуманістичної парадигми, реалізацією розвивального професійного навчання,
зумовлює підвищення вимог до професійного мислення педагога, характеристиками
якого мають бути самостійність, гнучкість, рефлексивність, креативність,
системність, критичність, відкритість та ін., що дозволить успішно вирішувати
як життєві, так і професійні завдання, створювати сприятливі умови для
навчання, виховання, всебічного гармонійного розвитку учнів відповідно до
запитів сьогодення.
Вищезазначене знайшло своє відображення у Національній доктрині розвитку освіти
України у ХХІ столітті, Законах України «Про вищу освіту», «Про загальну
середню освіту», Концептуальних засадах розвитку педагогічної освіти України та
її інтеграції в європейський освітній простір, Указі Президента України «Про
додаткові заходи щодо забезпечення розвитку освіти в Україні», «Основні напрями
реформування вищої освіти», Наказі Міністерства освіти і науки України «Про
затвердження Плану дій щодо забезпечення якості вищої освіти України та її
інтеграції в європейське і світове освітнє співтовариство на період до 2010
року» та інших державних законодавчих документах. Це потребує впровадження в
процес професійної підготовки майбутніх учителів таких технологій, що
сприятимуть формуванню культури їх професійного мислення взагалі та логічного
мислення зокрема.
Необхідність дослідження й вирішення проблеми формування культури логічного
мислення майбутніх вчителів, її актуальність і доцільність зумовлені наявними
суперечностями між:
– об’єктивною потребою суспільства у високопрофесійних педагогах, які мають
відкриту пізнавальну позицію, здатні мислити логічно, творчо, критично та
недостатньою спрямованістю професійної підготовки майбутніх вчителів на
формування їх культури логічного мислення;
– актуальною потребою педагогічної практики у науково обґрунтованій технології
формування культури логічного мислення майбутнього вчителя й недостатнім рівнем
теоретичної розробки зазначеної проблеми;
– усвідомленістю пріоритетності розвиненої культури логічного мислення
майбутніх вчителів і недостатньою розробленістю в сучасній педагогічній науці
та практиці ефективних освітніх заходів, спрямованих на формування її
складових, а також неготовністю викладачів вищих навчальних закладів до їх
впровадження.
Аналіз філософської, психологічної та педагогічної літератури з проблем
формування культури логічного мислення майбутніх вчителів засвідчує, що різні
аспекти досліджуваної проблеми знайшли своє відображення в таких напрямах
наукової думки: методологічні засади дослідження професійної педагогічної
підготовки фахівців (О. Абдулліна, А. Акімов [1], Ю. Бабанський [15], І. Зязюн
[70], С. Сисоєва [183], В. Сластьонін [187], та ін.); сутність феномену
педагогічної культури ( Є. Бондаревська [24], В. Гриньова [47], І. Ісаєв
[75]); загальнотеоретичні основи розвитку мислення суб’єкта діяльності
(О. Брушлинський [26], Л. Виготський [39], О. Леонтьєв [103], Н. Менчинська
[124], С. Рубінштейн [171] та ін.); сутність феномену логічного мислення та
логічних понять (Н. Кондаков [92], П.Копнін [94], К. Ушинський [217]),
психолого-педагогічні умови формування та розвитку логічного мислення
особистості (Г. Лаврешина [101], Н. Тализіна [207], О. Федоренко [219]);
формування і розвиток педагогічного мислення майбутнього вчителя (В. Лозова
[116], М.Меерович [122], А. Павленко [143], В. Паламарчук [144],
В. Сухомлинський [202] та ін.). Окремі аспекти засвоєння знань шляхом міркувань
відображено в працях О. Івіна [72], П. Копніна [94] та ін.
Пошуку шляхів розвитку логічного мислення учнів, вивченню впливу особливостей
організації навчально-пізнавальної діяльності на формування логічних умінь
присвячено наукові праці Г. Лаврешиної [101], О. Федоренко [219], у яких
наголошується на тому, що серед різних типів мислення особливе місце в
професійній підготовці вчителя посідає логічне мислення, а уміння
використовувати арсенал логічних пізнавальних засобів сприяє підвищенню
інтелектуального потенціалу людини, формуванню професіонала-аналітика, який
творчо розв’язує завдання у різних сферах життєдіяльності.
Проте, незважаючи на значні теоретичні здобутки вітчизняних та зарубіжних
науковців у вирішенні окресленої проблеми, поза увагою дослідників залишилась
розробка та обґрунтування технології формування культури логічного мислення
майбутнього вчителя.
Зазначене коло науково-практичних завдань розвитку професійної освіти в Україні
разом з актуальною проблематикою сучасної педагогічної науки й зумовили вибір
теми кандидатської дисертації «Формування культури логічного мислення
майбутнього вчителя у процесі фахової підготовки».
Зв’язок роботи з науковими програмами, планами, темами. Дисертація виконана
відповідно до теми науково-дослідної роботи каф
- Київ+380960830922