Ви є тут

Маркетингова діяльність сільськогосподарських підприємств на ринку органічної агропродовольчої продукції

Автор: 
Рудницька Оксана Валентинівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2008
Артикул:
0408U000134
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
МАРКЕТИНГОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ДІЯЛЬНОСТІ СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКИХ ПІДПРИЄМСТВ НА РИНКУ
ОРГАНІЧНОЇ ПРОДУКЦІЇ В УКРАЇНІ
2.1. Аналіз стану та розвитку ринку органічної продукції
Необхідною умовою маркетингової діяльності підприємств на всіх рівнях
управління є аналіз та оцінка стану ринку. Аналіз ринку органічної продукції в
Україні ускладнюється відсутністю офіційних статистичних даних обстеження
органічних господарств. Тому на сучасному етапі основним джерелом інформації є
дані звітів іноземних експертів, які здійснюють процес сертифікації органічного
виробництва в нашій державі, а також маркетингові дослідження, які часто в
сучасній економіці ототожнюють з дослідженням ринку. Проте маркетингові
дослідження охоплюють ширше коло проблем з усього комплексу факторів,
пов’язаних із маркетингом товарів на ринку, тоді як дослідження ринку є лише
його складовою частиною.
Аналіз ринку органічної продукції в Україні розпочато з кабінетних досліджень,
які забезпечили загальні уявлення про кон’юнктуру агропродо-вольчого ринку,
специфіку аграрної політики України, основні тенденції на вітчизняному ринку
продовольства, добробут населення тощо. Основними недоліками кабінетних
досліджень є наявність застарілої та неповної інформації, яка часто не
відповідає поставленій меті дослідження. Тому аналіз вторинної інформації
доповнено паралельним проведенням польових досліджень, які ґрунтуються на
первинних даних відповідно до мети поставленого завдання. Первинну інформацію
про стан ринку органічної продукції одержано від споживачів, товаровиробників,
переробних підприємств, продавців, представників влади тощо.
За даними Міжнародної федерації сільськогосподарського органічного руху
(IFOAM), в Україні загальна площа сільськогосподарської угідь під органічним
землеробством у 2006 р. становила 242,03 тис. га, що відповідає 17-му місцю у
світі, рейтинг визначався серед більш як 100 країн світу. На наше переконання
цей показник є суттєвим досягненням, оскільки Україна випередила ряд країн
Східної Європи, нових членів Європейського Союзу, для яких розвиток органічного
землеробства є пріоритетом Спільної аграрної політики ЄС (рис.2.1).
Рис. 2.1. Динаміка площі органічних сільськогосподарських угідь та кількості
органічних господарств в Україні
Розраховано за: Willer Helga and Minou Yussefi. The World of Organic
Agriculture. Statistics and Emerging Trends 2003 -2006. IFOAM, Bonn, Germany
Аналіз даних рис. 2.1 свідчить, що протягом 2002-2006 рр. площа під органічним
землеробством і кількість органічних господарств в Україні зростали не суттєво,
за винятком 2002-2003 рр. Стабільність площ і кількості господарств протягом
останніх чотирьох років свідчить про те, що без створення внутрішнього ринку
органічної продукції сільськогосподарські товаровиробники не зацікавлені у
розширенні виробництва.
В історичному аспекті розвитку органічного агровиробництва прийнято вважати, що
органічне фермерство у Центральній та Східній Європі вперше зародилося у 1983
р., коли перша організація органічного землеробства – Клуб “Біокультура” був
створений в столиці Угорщини – Будапешті. Його членами були переважно люди, що
займалися вирощуванням городини на присадибних ділянках. Вони були не байдужі
до стану довкілля та зацікавлені у природних методах оздоровлення. В Україні до
піонерів органічного землеробства належить господарство ПП “Агроекологія”
(Полтавська область, Шишацький район, с. Михайлики), яке спеціалізується на
вирощуванні зернових і технічних культур та виробництві молока і м’яса. З 1976
р. господарство є базовим з виробничої перевірки ґрунтозахисних технологій
вирощування культур, заходів щодо розширеного відтворення родючості ґрунтів і
виробництва екологічно безпечних продуктів харчування. Технології
ґрунтозахисного біологічного землеробства почали впроваджуватися у господарстві
з 1979 р., а технології органічного землеробства – з 1990 р.
Дані порівняння урожайності органічних сільськогосподарських культур у
господарстві ПП «Агроекологія» та середньої урожайності сільськогосподарських
культур, вирощених традиційним способом у Полтавській області та Україні,
наведено в табл. 2.1.
Таблиця 2.1
Урожайність сільськогосподарських культур у 2004 – 2005 рр., ц/га
Культури
ПП «Агроекологія»
Полтавська область
Україна
2004
2005
2004
2005
2004
2005
Пшениця
41,9
65,0
32,3
32,6
31,7
28,5
Кукурудза на зерно
30,0
43,0
40,3
47,8
38,6
43,2
Соняшник
13,6
25,1
10,3
15,4
8,9
12,8
Джерело: дані звітів ПП «Агроекологія» за 2004-2005 рр., статистичний збірник
«Сільське господарство України» за 2005 р.
Дані таблиці свідчать, що показники урожайності пшениці та соняшнику
органічного виробництва в господарстві перевищують середні показники в
Полтавській області та Україні. Проте, високі показники урожайності
сільськогосподарських культур органічного виробництва характерні для передових
господарств, яскравим прикладом яких є ПП «Агроекологія». Такі господарства
повинні чітко дотримуватися технологій органічного землеробства,
використовувати якісний посадковий матеріал, вчасно проводити агротехнічні
заходи тощо. За даними Асоціації учасників біовиробництва „БІОЛан Україна”
середня урожайність озимої пшениці у 2005 р. в органічних фермерських
господарствах Вінницької області становила 19,39 ц/га, що на 50 % нижче ніж в
традиційних господарствах.
Європейський досвід свідчить, що показники урожайності сільськогос-подарських
культур, вирощених за органічними технологіями, в середньому на 30–40% нижчі,
залежно від країни, регіону та виду продукції. У країнах Центральної та Східної
Європи показники урожайн