Ви є тут

Організаційно-методичне забезпечення оцінки ефективності корпоративного управління

Автор: 
Вереітіна Інна Юріївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2008
Артикул:
3408U002088
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ОРГАНІЗАЦІЙНО-МЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ АНАЛІТИЧНОЇ ОЦІНКИ ЕФЕКТИВНОСТІ КОРПОРАТИВНОГО УПРАВЛІННЯ

2.1 Рейтингова оцінка ефективності корпоративного управління
Ключовою проблемою в області розробки і розповсюдження передових стандартів корпоративного управління є проблема відсутності адекватних механізмів оцінки ефективності корпоративного управління. Такі механізми дозволили б чітко визначити якість корпоративного управління в конкретній корпорації, роль і внесок кожного з учасників корпоративних відносин і, відповідно, сформувати ефективні комунікації, ставити конкретні завдання перед менеджментом, контролювати їх реалізацію, прив'язуючи до системи мотивації і стимулювання. Боротьба за вплив усередині корпорації за контроль фінансових потоків в умовах загальних цілей і критеріїв оцінки, трансформувалася б в співпрацю і сумісне зростання добробуту корпорації, власників і менеджерів.
Питання оцінки ефективності корпоративного управління заслуговують в даний час найпильнішої уваги. Це обумовлено, перш за все, суттєвим впливом менеджменту на інвестиційну привабливість корпорації, результати її фінансово-господарській діяльності. Так, аналіз серії банкрутств таких відомих і успішних корпорацій як "Энрон", "Глобал Кросінг", "Уорлдком", "Тайко", "Адельфія" та ін. привів до висновку, що серед причин краху цих компаній важливу роль зіграло порушення принципів корпоративного управління.
Більшість сучасних досліджень в даній області, на жаль, зосереджене на адаптації зарубіжних методик, технологій управління до сучасних проблем українських підприємств. Сьогодні для оцінки ефективності бізнесу менеджмент вітчизняних компаній застосовує набір класичних фінансових показників і сучасні концепції економічної доданої вартості (EVA), процесно-орієнтованого обліку витрат (АВС) і збалансованої системи показників (Balanced Scorecard). Проте для оцінки якості управління, у тому числі і корпоративного, дотепер, не вироблена єдина концепція, методика і система показників оцінки.
Рішення даної проблеми нам бачиться в необхідності вивчення ряду завдань, а саме:
1. Дослідження сутнісного змісту поняття "якість корпоративного управління" за допомогою термінологічного аналізу категорій "оцінка", "якість", "ефективність", "ризик" стосовно системи корпоративного управління.
2. Огляд існуючих підходів до побудови методики оцінки ефективності корпоративного управління.
3. Розробка авторської методики, що дозволяє одержати об'єктивну оцінку якості корпоративного управління.
Для розуміння процесу і технології оцінки якості корпоративного управління звернемося до термінологічного аналізу поняття "оцінка".
Словник сучасної економічної теорії Макміллана дає наступне визначення: "оцінка - кількісне визначення параметрів економічних моделей за допомогою статистичних операцій над даними"[77]. У словнику російської мови під оцінкою розуміється встановлення якості чого-небудь; думка, про якість, цінність, рівень або значення чого-небудь [78]. З погляду наукознавства - оцінка - деяка характеристика об'єкту господарювання, яка виражає певне відношення до цього об'єкту того, хто його оцінює, відповідно до вибраної системи відносин [36].
Деякі фахівці у області управління розглядають оцінку діяльності як "формальну процедуру оцінки роботи співробітника в основному шляхом збору інформації про виконання поставлених завдань" [36, с. 689].
Муравьев А.И. сформулював п'ять визначень поняття "оцінка", як найповніше і точне з яких наступне: "оцінка - це вираз думки якої-небудь особи, організації з приводу змісту, кількісних і якісних параметрів процесу, явища, рівня і динаміки показника" [82].
Виходячи з приведених вище понять "оцінка", економічного змісту поняття "система корпоративного управління", а також з урахуванням мети корпоративного управління, що полягає в забезпеченні ефективності діяльності корпорації, при дотриманні прав та інтересів власників, можна сформулювати наступне визначення оцінки корпоративного управління: оцінка корпоративного управління є специфічним способом отримання, аналізу і узагальнення інформації про кількісні і якісні показники, що характеризують організацію, стан і функціонування системи корпоративного управління.
Таким чином, оцінка управління - це спосіб отримання інформації про якість, надійність, ефективність системи, що управляє, і гарантований при цьому захист прав та інтересів власників бізнесу.
Як спосіб отримання інформації про стан і результативність системи управління корпорацією, аналітики використовують анкетування, бесіди і опитування досвідчених співробітників, ознайомлення із засновницькими документами, дослідження організаційної структури, посадових регламентів і т.п.
Основними критеріями, параметрами оцінки системи корпоративного управління є: якість, надійність, ефективність.
Якість - об'єктивна і загальна характеристика об'єктів, що виявляється в сукупності їх властивостей [48, с.567].
У контексті аналітичних процедур це поняття можна визначити як відповідність одержаної аналітичної інформації реальному стану фінансово-господарської діяльності. Саме якість обґрунтовує необхідність здійснення управлінських дій по досягненню того, щоб рівень управлінської дії (зворотний зв'язок) був релевантний економічним, соціальним і особистим потребам власників бізнесу, забезпечуючи при цьому гарантоване збереження капіталу і прав акціонерів.
Надійність - комплексна властивість об'єкту (системи); полягає в його здатності виконувати задані функції, зберігаючи свої основні характеристики у встановлених межах. Щодо системи корпоративного управління надійність можна визначити як правильне виконання менеджерами корпорації управлінських процедур при впливі на об'єкт управління.
Ефективність - результативність процесу, операції, проекту, яка визначається як відношення ефекту, результату до витрат, що зумовили його отримання [81, с. 874].
У контексті дослід