Ви є тут

Конкурентне середовище роздрібних торговельних підприємств: механізми та шляхи розвитку.

Автор: 
Барна Марта Юріївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2008
Артикул:
0408U002676
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ПРОЦЕС ФОРМУВАННЯ КОНКУРЕНТНОГО СЕРЕДОВИЩА ПІДПРИЄМСТВ РОЗДРІБНОЇ ТОРГІВЛІ

2.1. Сучасний стан та тенденції розвитку роздрібної торгівлі в Україні

Торгівля як сфера національної економіки за своєю формою і змістом належить до складних соціально-економічних систем і виконує життєво важливі завдання і функції. Торгівля посідає особливе місце в структурі національної економіки та в системі економічних відносин. Вона опосередковує товарно-грошовий обмін у величезних розмірах - більше ніж 500-600 млрд. грн. щороку, формує не менш як 12% ВВП [66] і, безперечно є важливим чинником економічного зростання. Крім того, торгівля відіграє значну роль у реалізації соціальної політики, ринкової орієнтації національної економіки, формуванні конкурентного середовища.
Реструктуризація торгівлі, яка відбувалася в Україні в перехідний період і продовжується на початковому етапі функціонування економіки України на ринкових засадах, спричинила значні зміни в соціальних формах торгівлі, мотивації і принципах її розвитку, в підходах до управління і регулювання нею тощо.
На сучасному етапі внутрішня торгівлі є одним із найпоширеніших видів економічної діяльності в Україні. Функціонально в її структуру входить оптова і роздрібна торгівля товарами народного споживання, торгівля послугами і посередництво.
Відповідно до офіційних статистичних даних оборот оптової і роздрібної торгівлі динамічно розвивається з постійним нарощуванням обсягів реалізації (рис. 2.1). При цьому необхідно зазначити, що приріст обсягів оптового обороту є дещо нижчим, ніж роздрібного. Так, якщо за 2000-2006 рр. оптовий товарооборот зріс майже в 4 рази, то роздрібний - в 5 разів. На нашу думку, це є ознакою інтенсивності конкурентного середовища у сфері роздрібної торгівлі, яка спонукає підприємства активізувати свою діяльність.
Логічним є те, що в загальному обсязі обороту внутрішньої торгівлі вагому частку займає оптова торгівля. Але за останні роки намітилася тенденція до зменшення цього показника (з 77% в 2000 р. до 73% в 2006 р). Це є ще одним підтвердженням активного розвитку роздрібної торгівлі. Поряд з тим необхідно зазначити, що в оптовий оборот відповідно до даних офіційної статистики включено тільки дані щодо оптових підприємств - юридичних осіб без врахування діяльності фізичних осіб-підприємців. Тому наведені дані необхідно певною мірою коригувати.
Рис. 2.1. Динаміка розвитку складових внутрішньої торгівлі України [182, с.268]
Відповідно до проблематики наукового дослідження для досягнення поставленої в роботі мети в першу чергу необхідно провести аналіз сучасного стану та тенденцій розвитку роздрібної торгівлі з метою виявлення і подальшого забезпечення умов формування конкурентного середовища.
Оборот роздрібної торгівлі України сьогодні формується такими складовими:
1) роздрібний товарооборот підприємств - це обсяг продажу споживчих товарів населенню через роздрібну торгову мережу і мережу ресторанного господарства усіма діючими підприємствами, а також промисловими, транспортними та іншими неторговими підприємствами безпосередньо населенню;
2) роздрібний продаж товарів на ринках та фізичними особами-підприємцями через торгову мережу та мережу підприємств ресторанного господарства.
Сучасні тенденції розвитку цих складових подано в табл. 2.1. Дані таблиці показують, що всі складові роздрібної торгівлі розвиваються динамічно при майже незмінній частці в загальних обсягах. Так, співвідношення між оборотом підприємств і фізичних осіб-підприємців протягом останніх років зберігається на рівні 50:50 з незначним відхиленням на користь підприємств. Але необхідно зауважити, що за останні сім років роздрібні підприємства втратили майже 6 % своєї частки.
Таблиця 2.1
Динаміка розвитку роздрібної торгівлі України*
ПоказникиРОКИ2006 р. в % до 2000 р.2000200120022003200420052006Оборот роздрібної торгівлі, млрд. грн.47,55968,887,6116,3174,4237,8500,63в т.ч.роздрібний товарооборот підприємств, млрд. грн.28,834,439,75067,694,3130,0451,39Частка роздрібного товарообороту підприємств в обороті роздрібної торгівлі, %60,658,357,757,158,154,0754,67-* розраховано за даними Держкомстатистики [182, с.268]

Роздрібний товарооборот торговельних підприємств розвивається відповідно до загальноекономічних тенденцій, тобто з постійним нарощуванням своїх обсягів. Але слід зауважити, що дані, наведені в табл. 2.1, подано у фактичних цінах, що на жаль не відображає реального стану. На рис. 2.2 зображено тенденцію розвитку фізичного обсягу роздрібного товарообороту підприємств у співставних цінах по відношенню до 1990 року.
Негативним моментом у виявленій тенденції є те, що фактично на сьогоднішній день роздрібна торгівля функціонує на рівні 1990 року, але позитивом є те, що ця тенденція є зростаюча зі знаком "плюс".
Використовуючи відповідний математичний апарат ми виявили, що тенденція розвитку індексів фізичного обсягу роздрібного товарообороту є прямолінійною і описується рівнянням при R2 = 0.9874. На підставі виведеного рівняння нами прогнозовано, що починаючи з 2008 року ми подолаємо рівень 1990 року, а на наступні три роки ріст становитиме 40 відсотків від базового року (рис. 2.3).
Рис. 2.2. Індекси фізичного обсягу роздрібного товарообороту підприємств України, 1990=100 [182, с.278]
Дані рис. 2.2 щодо індексів обсягу структурних елементів роздрібного товарообороту вказують на те, що динаміка реалізація продовольчих товарів є повільнішою, ніж реалізація непродовольчих товарів. Так, якщо обсяг продажу продовольчих товарів в 2006 р. становить 66 % від рівня 1990 року, то непродовольчих товарів - 146 %. На нашу думку це є свідченням зростання доходів населення, яке значну частину коштів вкладає в задоволення потреб в одязі, взутті тощо.
Підтвердженням наших висновків є дані щодо товарної структури роздрібного товарообороту (табл. 2.2). Так, якщо в 1990 році співвідношення продово