РОЗДІЛ 2
ОЦІНКА ЕКОНОМІЧНОЇ ЕФЕКТИВНОСТІ ТА МАРКЕТИНГОВИХ СТРАТЕГІЙ ДІЯЛЬНОСТІ МОЛОКОПЕРЕРОБНИХ ПІДПРИЄМСТВ
2.1. Економічний стан та тенденції розвитку молокопереробних підприємств Житомирської області
Спроможність підприємств виготовити та ефективно реалізувати на ринку високоякісну, конкурентоспроможну продукцію залежить насамперед від рівня їх розвитку та змоги сформувати і застосувати дієву стратегію маркетингу. У Житомирській області станом на 01.01.2007, згідно із статистичними даними, розміщено 29 молокопереробних підприємств, із них 18 - основне коло (тобто великі і середні підприємства). Відповідно до інформації, одержаної під час усного опитування спеціалістів ВАТ "Житомирмолоко", великими в даній галузі є підприємства, виробничі потужності яких становлять 150-400 тонн молока за добу, середніми - 50-150 тонн молока, малими - до 50 тонн.
Згідно з цією інформацією та з результатами анкетування молокопереробних підприємств регіону, більшість виробників молочної продукції є малими та середніми. Найбільш потужним серед підприємств регіону станом на 2007 р. є ВАТ "Житомирський маслозавод", ДП "Новоград-Волинський сиркомбінат" та ДП "Молочний завод ТОВ "Молочна фабрика "Рейнфорд". Промислова продукція, виражена в діючих цінах молокопереробних підприємств Житомирської області, у 2006 році становила 40,2% від усієї продукції харчової промисловості області. Це свідчить про значний внесок виробників молочної продукції регіону у виробництво продуктів харчування. Слід зазначити, що харчова промисловість у звітному році, порівняно з базисним, збільшила обсяги промислового виробництва на 95,1%, а молокопереробна промисловість - на 83%, що вказує на стабільний їх розвиток, незважаючи на ряд проблем, що мали місце протягом останніх років (табл. 2.1).
Таблиця 2.1
Обсяги промислової продукції молокопереробної
промисловості Житомирської області
РокиОбсяг промислової продукції харчової промисловості у діючих цінах, тис. грн.Структура промислової продукції харчової промисловості (2001-2006рр.), %Обсяг промислової продукції молокопереробної промисловості, тис. грн.Структура промислової продукції молокопереробної промисловості (2001-2006 рр.), %Частка молокопереробної промисловості у харчовій промисловості, %2001689332,610,85295314,511,3942,82002761166,011,98309428,711,9440,72003996300,315,68384297,014,8238,620041206515,418,99472991,218,2539,220051354662,321,32589938,922,7643,520061345179,721,17540384,120,8540,2Всього6353156,3100,002592354,4100,002006 р. у % до 2001 р195,1-183,0--Джерело: розраховано за даними Головного управління статистики в Житомирській області.
Нарощування обсягів виробництва (майже вдвічі) свідчить про позитивні зрушення та є чинником, що сприяє підвищенню економічної ефективності діяльності підприємств при сприятливих ринкових умовах для її реалізації, проте не слід забувати про екологічні чинники, значний вплив на які має розташування сільськогосподарських виробників, що постачають молокосировину. Так, на території області розміщені 9 радіоактивно забруднених районів: Народницький, Овруцький, Лугинський, Олевський, Коростенський, Ємільчинський, Малинський, Новоград-Волинський, Володарськ-Волинськиий [21, с. 22-23]. Вони становлять майже половину районів області та майже у кожному розташовані молокопереробні підприємства (крім Лугинського та Народицького). Тому у таких районах неможливо виробити екологічно чисту продукцію. Тут слід зосередити виробництво продуктів, технологічний процес виробництва яких суттєво знижує кількість радіоактивних сполук, тобто у продуктів із високим вмістом жирової фракції - вершків і масла [21, с. 63-64].
Вважаємо, що кожен виробник, формуючи стратегію маркетингу, має поряд із власними економічними інтересами враховувати інтереси споживачів продукції (забезпечення їх високоякісною та корисною продукцією) та суспільства в цілому (поряд з основною діяльністю активно сприяти здійсненню природоохоронних заходів та збереженню довкілля). За статистичними даними, протягом аналізованого періоду (2001-2006 рр.) кількість підприємств молокопереробної промисловості, яким пред'явлено збори за забруднення довкілля в межах встановлених лімітів, зменшилась на 11,8%, ( Додаток Е ). Зменшення кількості підприємств, яким пред'явлено збори за забруднення довкілля в межах встановлених лімітів, ми пояснюємо тим, що все-таки виробники вживають необхідних заходів, щоб не перевищити допустимі норми забруднення навколишнього середовища і максимально знизити його. Позитивним вважаємо той факт, що в основному підприємства вчасно сплачували пред'явлені їм збори, особливо упродовж останніх трьох років.
З даних, наведених у табл. 2.2, можна зробити висновок, що суми екологічних зборів, пред'явлених підприємствам за забруднення навколишнього середовища, зменшились за аналізований період на 86,2%, а суми фактично сплачених підприємствами коштів зросли більше ніж у 4 рази, що вказує на сплату підприємствами залишків за попередні роки. Молокопереробні підприємства регіону сплачували протягом аналізованого періоду три групи зборів, а у 2006 р. лише два - збори за викиди, скиди, розміщення відходів у межах встановлених лімітів, суми пред'явлення яких менші за фактично сплачені, та збори за викиди, скиди, розміщення відходів понад встановлені ліміти, суми пред'явлення яких у 2006 році дорівнюють фактично сплаченим.
Таблиця 2.2
Екологічні збори, пред'явлені та фактично сплачені молокопереробними підприємствами Житомирської області за забруднення навколишнього середовища
РокиЕкологічні збори, пред'явлені підприємствам за забруднення навколишнього середовища, грн.Екологічні збори, фактично сплачені підприємствами за забруднення навколишнього середовища, грн.Всьогов тому числіВсьогов тому числізбори за викиди, скиди, розміщення відходів у межах встановлених лімітівзбори за викиди, скиди, розміщення відходів понад встановлені лімітизбори за вики