Вы здесь

Система підготовки соціальних працівників у вищих навчальних закладах США.

Автор: 
Віннікова Лариса В\'ячеславна
Тип работы: 
Дис. канд. наук
Год: 
2003
Артикул:
0403U004181
129 грн
Добавить в корзину

Содержимое

РОЗДІЛ 2. ОСОБЛИВОСТІ ЗМІСТУ Й ОРГАНІЗАЦІЇ ПІДГОТОВКИ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ У
США.……………….…….......................80
2.1. Багаторівнева підготовка соціальних працівників у США..…….80
2.2. Зміст навчання в школах соціальної роботи ………............……113
2.3.Організація й основні завдання польової практики ……….……136
Висновки до розділу
2…………...................................................………157
ВИСНОВКИ...………………………………….....................................160
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ....……..................................…167
ДОДАТКИ..............................................................................................…..201
ВСТУП
Актуальність теми. На сучасному етапі розвитку українського суспільства, коли
значно зростає кількість людей, покинутих державою, так званих соціальних
аутсайдерів, питання соціального захисту населення набирає особливої ваги. У
цих умовах держава намагається проводити виважену соціальну політику з надання
соціальної підтримки незахищеним верствам населення (літнім людям, інвалідам,
самотнім, малозабезпеченим). Ефективність її реалізації залежить від наявності
кваліфікованих кадрів соціальних працівників. У 1991 році в Україні була
введена професія соціального педагога й соціального працівника, а в 1997 році 
– створено Міністерство праці та соціальної політики. За останнє десятиріччя у
нашій країні організовано державні установи соціальної роботи, соціальні
служби, у яких соціальні працівники здійснюють соціальний захист і надають
соціальну допомогу населенню.
Сьогодні більшість фахівців соціальної роботи здобувають освіту у вищих
навчальних закладах України (переважно в університетах). Аналіз кадрової
ситуації в соціальній галузі дає підстави стверджувати, що сьогодні в нашій
країні значна кількість працівників соціальних служб не мають відповідної
професійної освіти й рівня кваліфікації, тому що система навчання соціальних
кадрів поки ще не досконала. Між тим, у розвинених країнах світу і, в
особливості, в США фах “соціальний працівник” дуже поширений, користується
великою повагою з боку держави й громадськості, а система різнорівневої
підготовки соціальних працівників є динамічною й ефективною.
Ми вважаємо, що створенню вітчизняної системи підготовки спеціалістів із
соціальної роботи, яка б відповідала цінностям демократичного суспільства,
сприятиме урахування й творче застосування досвіду розвинених країн і, зокрема,
США.
Орієнтація на досвід інших країн допоможе Україні стати повноправним членом
світової демократичної спільноти. Також досить важливим є вивчення зарубіжного
досвіду для ознайомлення з потоком освітніх інновацій та змін у галузі
соціальної роботи.
Специфіка вітчизняної практики підготовки фахівців з соціальної роботи полягає
в тому, що вона здійснюється не тільки в класичних університетах, а й на базі
вищих педагогічних навчальних закладів. Тому своєрідним підґрунтям у питаннях
становлення й розвитку системи підготовки соціальних педагогів і соціальних
працівників є дослідження з проблем вищої педагогічної освіти.
Теоретико-методологічні аспекти професійної підготовки педагога розглянуто в
працях А.Алексюка, В.Алфімова, Т.Василькової, Ю.Василькової, В.Галузинського,
О.Глузмана, І.Зязюна, В.Кан-Калика, Л.Коваль, Н.Кузьміної, Г.Лактіонової,
В.Оржеховської, М.Поташника, В.Сластьоніна та ін. Аналізу способів
удосконалення навчального процесу у вищій школі присвячено дослідження
Ю.Бабанського, А.Верхоли, В.Загвязінського, М.Євтуха, І.Підласого, О.Сердюк та
ін.
За останній час предметом наукових досліджень стали проблеми професійної
підготовки соціальних педагогів і соціальних працівників. Ці питання висвітлено
в працях Л.Ваховського, І.Звєрєвої, А.Капської, Н.Кривоконь, Н.Максимової,
Л.Міщик, В.Поліщук, С.Харченка, І.Цимбал, (Україна), ряда російських
дослідників (М.Богуславський, В.Бочарова, М.Єфремова, І.Зимня, Г.Корнетов,
П.Павленок, А.Соловйов, Б.Шапіро, та ін.).
Проте зазначені дослідження не вичерпують усіх питань, пов’язаних із засадами
підготовки спеціалістів нової генерації – соціальних працівників. Проблема
навчання соціальних працівників у США у названих працях зовсім не
розглядається.
Поряд з цим маємо значну кількість праць американських учених про діяльність
соціальних служб та соціальних працівників (А.Абботт (A.Abbott), Х.Браунс
(H.Brauns), Д.Крамер (D.Kramer), Д.Линн (D.Lynn), Р.Спрінг (R.Spring), К.Уілсон
(K.Wilson), П.Аллен-Меарес (P.Allen-Meares), Т.Бемфорд (T.Bamford), П.Хайгем
(P.Higham), K.Келхоун (C.Calhoun), а також праць, в яких відображено зміст,
напрямки, технології підготовки кадрів для соціальних служб (Х.Бургес
(H.Burgess), М.Болдуін (M.Baldwin), Д.Делримпл (J.Dalrymple), Д.Томас
(J.Tomas). Це створює сприятливі умови для вивчення й узагальнення
американського досвіду підготовки соціальних працівників.
Отже, необхідність створення сучасної ефективної системи підготовки соціальних
працівників в Україні з урахуванням досвіду розвинених країн світу та
відсутність досліджень, присвячених цій проблемі, і стало основою для вибору
теми дисертаційного дослідження: “Система підготовки соціальних працівників у
вищих навчальних закладах США”.
Зв’язок роботи з науковими програмами, планами, темами. Дослідження
виконувалося згідно з планом наукової роботи Луганського державного
педагогічного університету імені Тараса Шевченка на період до 2002 року в
рамках комплексного дослідження кафедри соціальної педагогіки та соціальної
роботи “Теоретико-методичні основи змісту і техноло