РОЗДІЛ 2
ТВІР "аl-Kafi fi 'ilmi -d-din" - НАЙДАВНІШЕ ДЖЕРЕЛО СИСТЕМНОГО ВИКЛАДЕННЯ ШИЇТСЬКОЇ КОНЦЕПЦІЇ ІМАМАТУ
2.1. Хадисознавча діяльність Абу Джа'фара Мухаммада б. Я'куба б. Ісхака ар-Разі ал-Куліні та характеристика його збірки переказів "al-Kafi fi -'ilmi-d-din" ("Компендіум із богословської науки")
2.1.1. Біографічні відомості про Абу Джа'фара Мухаммада б. Я'куба ал-Куліні
Автором компендіуму хадисів "al-Kafi fi -'ilmi-d-din" ("Компендіум із богословської науки"), який розглядається в даному розділі, є Абу Джа'фар Мухаммад б. Я'куб б. Ісхак ар-Разі ал-Куліні. Інформації про його життя збереглось дуже обмаль. Відомостей про точну дату народження ал-Куліні немає. Напевно точно не відомо вірне вимовляння його нісби: ал-Куліні чи ал-Кулайні. Як повідомляє Хусейн 'Алі Махфуз, який написав передмову до останнього видання "al-Kafi", серед шиїтських богословів ніколи не було єдиної думки про правильне читання цієї нісби [31, с.10]. Сучасні дослідники шиїзму також транслітерують її по-різному. Нісба ал-Куліні походить від географічної назви села, із якого вийшов цей відомий колекціонер хадисів. У тих місцях є кілька селищ з однойменною назвою, але, на жаль, остаточно не відомо, яке з них є батьківщиною ал-Куліні. Як повідомляє ан-Наджаші в "Rigal", він народився у селі Кулін, яке лежить біля міста Рея [32, с.266]. У "Mu'gamu -l-buldan" ("Словник країн та міст") уточнюється, що Кулін є першим населеним пунктом із Рея, якщо прямувати до головного шляху з метою здійснення хаджджу [119, т.3, с.478]. Це невелике село розташоване в тридцяти восьми кілометрах від Рея, міста поблизу Тегерана [31, с.9]. Як повідомляє Абу Са'д 'Абд ал-Карім ас-Сам'ані (пом. 1156 р.): "[У слові] ал-Куліні кяф [огласовується] даммою та кясрою лям, після них іде ал-йа' із двома крапками внизу, а на кінці нун. Ця нісба [походить] від Кулін, села в Іраці, [в околицях] Рея" [33, т.3 с.486]. Найімовірніше різниця у прочитанні має місце тому, що, як повідомляє у виносках Хусейн 'Алі Махфуз, в наші часи назва цього села вимовляється як Кулайн [31, с.9]. На погляд дисертантки перевагу слід віддати не сучасному, а оригінальному варіанту читання нісби, тобто ал-Куліні.
В родині ал-Куліні було кілька мухаддасів і факигів, серед яких слід відзначити його батька муллу Я'куба ал-Куліні та дядька по материнській лінії Мухаммада б. 'Алі ал-Куліні ар-Разі, відомого як 'Аллан. Ан-Наджаші називає останнього шейхом імамітів у Реї. В околицях Кулайна збереглася могила його батька. Відомо, що в рідному селі ал-Куліні отримав початкову релігійну підготовку, а потім виїхав у Рей для подальшої освіти, де мав нагоду відвідувати лекції відомих учених того часу. Оскільки чимало передавачів його традицій були жителями Кума, ймовірно, що ал-Куліні також жив і навчався протягом тривалого часу в цьому місті. Відомо, що ал-Куліні багато подорожував і зустрічався з різними авторитетами в галузі ахбарів. Сучасні ал-Куліні вчені називали його "ріхла-і хадіс", тобто той, хто подорожує з метою збирання традицій. Точно не відомо, чи він відвідував Нішапур, але одним із передавачів у його збірці переказів є Мухаммад б. Ісма'іл ан-Нішапурі. Відомо, що автор першої колекції хадисів високо цінував і поважав імамітського вченого з Нішапура Абу Мухаммада ал-Фадла б. Шазана (пом. 260/874 р.), який вважав себе учнем Гішама б. ал-Хакама (пом. 795 р.) [42, c.59]. Він визнавався шиїтами авторитетним передавачем імамітських переказів, і на нього посилалось багато ранньошиїтських теологів [3, с.57].
Вважається, що ал-Куліні написав шість творів. Є підстави стверджувати, що, крім "al-Kafi", всі його інші трактати були з часом утрачені.
1. "al-Kafi fi -'ilmi-d-din" ("Компендіум із богословської науки") - найважливіший із його творів. Складається із трьох частин: "Usul min al-Kafi" ("Основи [релігії] за al-Kafi"), "Furu' min al-Kafi" ("Гілки [релігії] за al-Kafi") і "Rawdatu -l-Kafi" ("Сад al-Kafi"), кожна з них нараховує більше ніж один том.
2. "Tafsiru -r-ru'ya " ("Тлумачення сновидінь").
3. "Kitabu -r-rigal" ("Книга про передавачів хадисів").
4. "Kitabu -r-radd 'ala -l-qaramita" ("Відповідь карматам").
5. "Kitabu rasaili -l-aimmati" ("Послання про імамів").
6. "Kitab ma qila min as-si'r fi ahli -l-bayt" (Книга про вірші, [написані у похвалу знаменитостям] з агл ал-байт).
Головним центром шиїтської ученості за років життя ал-Куліні був Багдад. Збирачів переказів досить часто можна було там зустріти. Сюди вони переселялися на постійне помешкання, щоб мати можливість особисто слухати відомих передавачів традицій. Скоріш за все, ал-Куліні переїхав до Багдаду на початку IV ст. гіджри та прожив у ньому останні двадцять років свого життя. Відомо, що в Багдаді вчений мешкав і викладав у районі біля Куфійських воріт (ар. баб ал-Куфа), що на західному березі Тигру. В Багдаді читали лекції відомі колекціонери ахбарів, знавці спекулятивного богослов'я та відбувалися релігійні диспути між шиїтами та іншими ісламськими сектами. Там також було досить поширене нове на той час явище в релігійному житті - діалектичне тлумачення богословських норм за допомогою методів каламу. Кум мав свої власні теологічні традиції. В ньому більш розвинутою була галузь збирання переказів імамів. Ал-Куліні був вихідцем кумської громади. До Багдада його привело бажання зробити відомою свою збірку ахбарів, ознайомивши з ними багдадську громаду. Прийнято вважати, що ал-Куліні був лідером імамітів Рея й Кума. Саме з останнього містечка походять його основні передавачі. Відтак, "al-Kafi" був зібранням тих знань, яким навчали в Кумі в ІХ ст. [42, с.59].
Згодом, поширювачами "al-Kafi" стали учні ал-Куліні: Абу Галіб аз-Зурарі (пом. 979 р.), 'Алі 'Абдаллаг ал-Варрак, 'Алі б. Ахмад ад-Даккак. Ал-Куліні визнали муджаддідом (відновлювачем) ІІІ ст. [34, с.135]. Відповідно до ісламської традиції, на початку кожного століття з'являється особистість, яка "відновлює" релігію. Така фігура називається муджаддідом. Концепція муджаддіда базується на