РОЗДІЛ 2
ДІАГНОСТИКА ЕФЕКТИВНОСТІ УПРАВЛІННЯ ВИТРАТАМИ ОБІГУ|ЗВЕРТАННЯ,ОБІГ| ТОРГОВЕЛЬНИХ |ТОРГІВЕЛЬНИЙ|ПІДПРИЄМСТВ
2.1. Моніторинг ефективності управління витратами обігу|звертання,обіг| торговельних|торгівельний| підприємств Донецької області
Однією з найбільш важливих|поважний| проблем управління торгівельними підприємствами є|з'являтися,являтися| оцінка ефективності самого процесу управління. Теоретичні дослідження показали, що важливе|поважний| місце в системі управління підприємством займає|позичати,посідати| підсистема управління витратами обігу|звертання,обіг|.
Величина витрат обігу|звертання,обіг| істотно|суттєво| впливає на формування фінансового результату. Тому одним з важливих|поважний| етапів управління підприємством є|з'являтися,являтися| ефективне управління витратами обігу|звертання,обіг|, що, своєю чергою, дозволить досягти високих фінансових результатів і забезпечити стабільність і конкурентоспро-можність підприємства на ринку.
Для дослідження основних тенденцій ефективності управління витратами обігу|звертання,обіг| було відібрано 21 торговельне підприємство різних форм власності і форм господарювання, що мають різний обсяг товарообороту, фінансовий результат і торгівельну площу|майдан|. Репрезентативність даної вибірки забезпечується тим, що дані підприємства розташовані|схильний| в Донецькій області, відносяться до галузі торгівлі і спеціалізуються на реалізації продовольчих товарів.
Торгівля - одна із сфер економіки, яка динамічно розвивається, що підтверджується позитивною динамікою обсягу роздрібного товарообороту, зростанням чисельності суб'єктів підприємницької діяльності, зайнятих у торгівлі, значними бюджетними надходженнями.
У 2006 році обсяг роздрібного товарообороту підприємств України (|Додаток Б, таблиця Б.1) у поточних цінах склав 129952,00 млн.грн. В тому числі обсяг роздрібного товарообороту Донецької області склав 11429,90 млн.грн., тобто 8,79% загального роздрібного товарообороту України.
Оскільки на об'єм товарообороту та його динаміку в теперішній час впливає зріст цін на сировинні ресурси, то враховуючи індекс споживчих цін у 2006 році фактичний обсяг товарообороту у порівняних цінах в цілому по Україні (|Додаток Б, таблиця Б.2) склав 10476,54 млн.грн., що у порівнянні з товарооборотом у поточних цінах менш на 10839,26 млн.грн. або на 8,34%.
Позитивним є факт поліпшення фінансового стану підприємств торгівлі та ресторанного господарства (|Додаток Б, таблиця Б.3) . За січень-грудень 2006 року підприємствами України отримано позитивний фінансовий результат від звичайної діяльності до оподаткування у сумі 70236,8 млн.грн., причому прибутково працювали 69,1% підприємств.
Пріоритетність вибору підприємств, що спеціалізуються на реалізації продовольчих товарів, обумовлена значними структурними зрушеннями|зсув| в обсязі роздрібного товарообігу підприємств торгівлі України (|Додаток Б, таблиця Б.4). За період 1996-2006 рр. відбулися значні зміни: якщо в 1996 році основну питому вагу в товарній структурі товарообороту займала|позичати,посідати| реалізація продовольчих товарів 66,60%, то в 2006 році відбулося збільшення частки|доля| непродовольчих товарів, що реалізовувалися підприємствами в сумі на 74517,44 млн.грн. в порівнянні з 1996 роком. При цьому питома вага продовольчих товарів у 2006 році скоротилася в порівнянні з 1996 роком більш ніж на половину (тобто на 24,80%).
Дані зміни товарної структури товарообороту стосуються і Донецької області (|Додаток Б, таблиця Б.5). Де, питома вага роздрібної реалізації продовольчих товарів також мала тенденцію скорочення з 69,90% у 1996 році до 37,8% у 2006 році.
Аналіз динаміки роздрібного товарообороту (|Додаток Б, таблиця Б.4) свідчить про зниження питомої ваги реалізації продовольчих товарів в загальному обсязі роздрібного товарообороту України з 10,72% у 1996 році до 8,70% у 2006 році.
Слід відзначити, що товарна структура товарообороту, її зміна суттєво впливає на витрати обігу. При цьому, як показало дослідження, в останні роки намітилася тенденція до зниження частки продовольчих товарів та підвищенні реалізації непродовольчих товарів, у зв'язку з тим, що продовольчі товари являються більш витратоємними, зміна товарної структури, що намітилася впливає на витрати обігу.
Для вивчення основних тенденцій ефективності управління витратами обігу торговельних підприємств в дисертаційній роботі було здійснено групування торгових|торгівельний| підприємств за рівнем витрат обігу до товарообороту, що обумовлено значною залежністю величини витрат |звертання,обіг| від обсягу роздрібного товарообороту підприємства|обсяг|, що відповідає завданню|задача| формування однорідних груп підприємств, що мають певні особливості.
Групування підприємств за певними класифікаційними ознаками здійснено на основі кластерного аналізу.
Вибір саме данного методу аналізу обумовлений тим, що кластерний аналіз - це загальна назва множини процедур, що використовуються при створенні класифікації. В результаті роботи з процедурами утворюються кластери - групи дуже схожих об'єктів. Більш точно, кластерний метод - це багатомірна статистична процедура, що виконує збір даних, що містять інформацію про вибірку об'єктів і тим самим підпорядковуючи об'єкти в порівняно однорідні групи [44, с.121].
У словнику економічних термінів кластерний аналіз пропонується розглядати як "аналіз, який дозволяє об'єднувати змінні або об'єкти в групи або так звані кластери, таким чином, щоб розходження між об'єктами, що складають один кластер, були б менше їх відмінностей від інших кластерів" [51].
Таким чином, кластерний відбір - один з вірогідних методів формування вибірки, заснований на розподілі сукупності на підгрупи, кожна з яких представляє генеральну сукупність загалом.
Для проведення кластерного вибору торговельних підприємств нами була розроблена матриця (рис. 2.1), на якій по осі Х було відкладено рівень витрат обігу, а по осі У - обсяг това