Ви є тут

Підготовка майбутнього вчителя музики до професійної самореалізації

Автор: 
Сегеда Наталя Анатоліївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2002
Артикул:
0402U001265
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНА СИСТЕМА ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ МУЗИКИ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ САМОРЕАЛІЗАЦІЇ

2.1 Теоретична модель підготовки студентів музично-педагогічного факультету до самореалізації в педагогічній діяльності вчителя музики

У сучасній науково-педагогічній літературі підкреслюється, що моделювання все більше стає могутнім перетворюючим засобом педагогічних досліджень [174:66]. Тому для подальшого дослідження проблеми підготовки майбутніх вчителів музики до професійної самореалізації нами обрано метод моделювання - створення й дослідження моделі. Під останньою розуміється представлена у смислах і практично реалізована система, яка адекватно відбиває предмет дослідження і здатна заміняти його так, що вивчення моделі дозволяє отримати нову інформацію про об'єкт [174:66]. Педагогічна система - це впорядкована численність взаємопов'язаних компонентів, які утворюють цілісну єдність, що підпорядкована меті навчально-виховного процесу, тому у створенні теоретичної моделі експериментальної підготовки ми виходили із загальновизнаного положення, що стосується структурування її змісту, - системного підходу.
Створюючи теорію будь-якої системи, визначають: по-перше, її місце в метасистемі; по-друге, оптимальний набір і властивості компонентів, що забезпечують ефективне функціонування системи та її розвиток; по-третє, зв'язки між цими компонентами. У побудові теоретичної моделі підготовки майбутніх вчителів музики до професійної самореалізації ми дотримувались принципу функціональної повноти її компонентів, згідно з якими система не може функціонувати ефективно, якщо функціонально не забезпечено набір її суттєво значущих підсистем [107]. Постійне вдосконалення змісту професійної підготовки студентів зумовлює особливе значення використання принципу диференціації, інтеграції та наступності компонентів розробленої нами моделі.
Отримані в ході констатуючого експерименту результати дослідження рівня розвитку структурних компонентів професійної самореалізації та стану підготовки до неї студентів музично-педагогічних факультетів дозволили визначити зміст формуючого етапу, який спрямовувався на формування мотиваційно-смислових засад майбутньої професійної діяльності, самопізнання, актуалізацію необхідного для самореалізації в музично-педагогічній діяльності потенціалу, потреби його виявлення.
Підґрунтям для реалізації завдань формуючого етапу дослідження було вивчення методологічних засад і доцільних шляхів організації навчально-професійної діяльності студентів, науковий пошук яких здійснювався на основі ідей екзистенціалізму, філософської антропології, в центрі яких головна увага приділена людині, перспективам її розвитку через зв'язки з іншою людиною, з єднанням Я і ТИ, де суб'єкти творять один одного. Дане положення має виключне значення у змістовному і технологічному аспектах впровадження системи підготовки майбутнього вчителя музики до професійної самореалізації в навчально-виховний процес.
У процесі професійної самореалізації вчителя відбувається втручання в царину педагогічної етики, тобто соціальних норм. А.В.Петровський підкреслює, що характерною рисою такої діяльності є персоналізація - ідеальна представленість своїх рис в інших людях [171]. Вчитель, таким чином, здійснює своєрідні внески в учнів, колег, батьків та інших, тобто всіх тих, хто його оточує, залишаючи в їхній свідомості слід у вигляді образу своєї особистості. Цей особистий внесок є виявом творчої індивідуальності вчителя, який вимагає творчої самовідданості, розвинутих особистісно-суб'єктивних якостей.
Тому ми вважаємо, що у визначенні змісту і технології процесу підготовки майбутнього вчителя музики до професійної самореалізації необхідно виходити з основної мети навчально-виховного процесу, якою є повна і закінчена підготовка суб'єкта освіти до повноцінного життя у суспільстві через розвиток індивідуальності і формування неповторної особистості [64:3-4].
Визначення змісту підготовки майбутнього вчителя музики до професійної самореалізації та його втілення в практику навчально-виховного процесу педагогічного вищого навчального закладу зумовлено дотриманням основних положень сучасної концепції гуманізації навчання і виховання:
- визнання пріоритету особистості, її унікальності, безумовне усунення з педагогічної практики методів адміністрування, примусу, авторитаризму;
- співробітництво всіх суб'єктів педагогічного процесу в розв'язанні навчально-виховних завдань;
- гуманізація соціального середовища, міжособистісних стосунків у всіх підсистемах педагогічної навчально-виховної системи;
- широкий культурологічний підхід до вибору навчально-виховних технологій;
- опора на загальнолюдські й національні духовні цінності;
- звернення до світового і вітчизняного педагогічного досвіду.
Як цілісну платформу для створення науково обґрунтованої системи підготовки майбутнього вчителя музики до професійної самореалізації ми використовували поєднання найсуттєвіших принципів діяльнісної підготовки вчителя з урахуванням її культуротворчої функції:
1. Особистісний підхід, абсолютне визнання гідності кожної особистості майбутнього вчителя, її права на вибір, власне судження, самостійний вчинок як домінантні спрямування освіти і виховання вчителя. Зміна акцентів: особистість студента - не об'єкт виховання й освіти, а суб'єкт діяльності.
2. Спільна творча діяльність викладача і студента, а також самостійна робота студента ґрунтуються на наскрізній ідеї подолання суперечностей, ідеї досягнення важкої мети. Спрощені, примітивні знання формують лише негативні стереотипи, ставлення до знань і досвіду як до догми.
3. Спільна творча діяльність викладача і студента базується на спілкуванні - не зі своїми знаннями до студента, а зі студентами до педагогічної науки і її глибин.
4. Формування широкого, панорамного, образного мислення студента-педагога сприяє розвитку мотивації діяльності, захопленню нею.