РОЗДІЛ 2.
КЛАСИФІКАЦІЯ ПОДАТКОВИХ ПІЛЬГ
2.1 ПІДСТАВИ КЛАСИФІКАЦІЇ ПІЛЬГ ПО ПОДАТКАХ ТА ЗБОРАХ
....................................................................................................
70
2.2 ФОРМИ ПОДАТКОВИХ ПІЛЬГ
...................................................... 93
2.3 ТЕРИТОРІАЛЬНІ ПОДАТКОВІ ПІЛЬГИ ................................... 113
2.4 ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ ВІДНОСИН ПОДАТКОВОГО КРЕДИТУ
.................................................................................................
126
ВИСНОВКИ ДО ІІ РОЗДІЛУ
................................................................ 154
ВИСНОВКИ
...............................................................................................
162
СПИСОК ПОСИЛАНЬ
.............................................................................
177
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ............................................... 188
В С Т У П
Актуальність теми дисертаційного дослідження обґрунтовується тим, що на
сучасному етапі розвитку України виокремились суттєві напрямки перебудови усіх
сфер життєдіяльності суспільства. Якщо 90-ті роки ХХ століття передбачали
перехід від адміністративно-командної системи до ринкових відносин, то сучасний
етап характеризується вже якісним наповненням, забезпеченням об’єктивним
змістом ринкових форм, що вже діють в Україні. Замість планової системи
господарства вже утворились відповідні форми фінансово-економічного регулювання
товарних та грошових потоків, здійснюється лібералізація зовнішньоекономічної
діяльності тощо. Але поряд з об’єктивним і позитивним процесом в цій галузі
посилюються і негативні тенденції в економіці, соціальній сфері. На сучасному
етапі перехід до об’єктивних ринкових форм пов’язаний із зниженням життєвого
рівня населення, ростом безробіття, зменшенням інвестування, орієнтацією на
реконструкцію інфраструктури видобиваючих галузей. Звичайно це обумовлено
певним об’єктивними потребами реформування, що пов’язані з подоланням
структурних диспропорцій, зниженням ефективності та якості продукції, що
випускається, але і послабленням системи державного управління.
Перш за все це стосується питань та перспектив регулювання процесів формування
централізованих грошових фондів за рахунок яких і можуть здійснюватись
кардинальні суттєві перебудови в суспільстві, можна сподіватися на фінансове
забезпечення позитивних тенденцій здійснення державою своїх функцій. Загально
відомо, що формування відповідних державних фондів за рахунок яких
задовольняються ці потреби здійснюються переважно за рахунок коштів від
податків та зборів, що надходять до Державного бюджету, місцевих бюджетів,
позабюджетних цільових фондів.
Орієнтуючись на стимулювання подібних процесів зміст вирішення державних задач
наштовхується на певне протиріччя. З одного боку, об’єктивно необхідне
звеличення централізованих грошових фондів і звичайно розмірів податків та
зборів. Але з іншого боку стимулювання підприємницької активності орієнтується
на об’єктивні, у деякий час низькі розміри податкових відрахувань. Вирішення
подібної дилеми і свідчить про те наскільки чітко здійснюється державне
управління в галузі формування грошових фондів, наскільки об’єктивні існуючі
податкові механізми.
Суттєвішу та мабуть найважливішу роль у вирішенні цього протиріччя і виконує
регулювання змісту форм та видів податкових пільг. Саме за рахунок пільгових
напрямків та механізмів виділяються найбільш перспективні для розвитку сектори
та галузі господарства, найбільш суттєві та значущі напрямки діяльності
юридичних та фізичних осіб як платників податків. На сьогодні проблема
правового регулювання податкових пільг є одним із найбільш болючих напрямків
формування раціональної та ефективної функціонуючої фінансової системи держави.
Підкріплюється актуальність цього напрямку дослідження тим, що сучасний
розвиток державного регулювання в цій галузі виокремлює вже не лише деякі
пільгові категорії відповідних осіб, а і появу певних різновидів пільгових
регіонів та територій в галузі оподаткування.
Ступінь дослідженості теми дисертації. Правове регулювання відносин, пов’язаних
із застосуванням пільгових режимів відносно оподаткування окремих категорій
платників податків або регіонів мають на сьогодні практично виключно установче
положення. Комплексних досліджень, присвячених аналізу особливостей правового
регулювання пільг по податкам не було ні на рівні окремих наукових робіт, ні в
формі самостійних дисертаційних досліджень. Окремі питання цього комплексу
теоретичних проблем були затронуті в працях фахівців, що займаються проблемами
фінансового права і інших публічних галузей права.
Показово при цьому, що тільки з середини 90-х років ХХ століття з’явилися
видання, що взагалі торкаються та підходять впритул до даних проблем. Звичайно,
не можна вважати, що ці проблеми не забезпечені фундаментальними теоретичними
дослідженнями класиків фінансового права та фінансової науки взагалі. Неможливо
уявити аналіз практично будь-якого питання без посилань на фундаментальні праці
І. Озерова, І. Тарасова, А. Смітта, Д. Львова, Ф.Нітті, О. Ісаєва, В. Лебедєва,
К. Рау, Д.Селігмена, А.Гур’єва та інших.
Суттєве значення мають також дослідження видатних вчених з теорії держави та
права, на базі положень робіт яких робилися авторські висновки щодо змісту
обов’язку, його різновидів та форм (С.С. Алексєєв, М.І. Матузов, Р.Й. Халфіна
тощо).
Значний внесок в розвиток теорії і практики оподаткування зробили вчені-юристи
радянського періоду.
- Київ+380960830922