Ви є тут

Становлення і розвиток комп'ютерної освіти студентів педагогічних коледжів України

Автор: 
Майборода Олена Вікторівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2002
Артикул:
0402U003272
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2. ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ВИЗНАЧЕННЯ ЗМІСТУ КОМП'ЮТЕРНОЇ ОСВІТИ ТА ОРГАНІЗАЦІЙНО-МЕТОДИЧНІ УМОВИ ЇЇ РОЗВИТКУ
2.1 Сутність та структура комп'ютерної освіти

Описаний у першому розділі констатуючий зріз і отримані результати стали сприятливою умовою для подальшого дослідження і створення необхідної наукової бази для переходу в роботі до експериментальної частини. Відповідно до завдань і плану дослідження першочергового розгляду вимагають такі питання:
* визначення і обґрунтування в межах започаткованого дослідження сутності запропонованого дисертантом поняття "комп'ютерна освіта" як основного компоненту процесу формування інформаційної культури студента педагогічного коледжу;
* визначення й обґрунтування структури, змісту комп'ютерної освіти та виявлення в ній тих основних зв'язків, залежностей і умов, які проектують ефективність функціонування всього процесу, оскільки за твердженням А.М.Леонтьєва "... формування ... вимагає чіткого визначення факторів, які впливають на перебіг даного процесу, способів їх сприйняття і перетворення" [92,с.33];
* визначення і обґрунтування можливих шляхів удосконалення навчального процесу вищої педагогічної школи в умовах комп'ютеризації освіти, відповідно до сучасних вимог. Такий підхід, на думку багатьох вітчизняних та зарубіжних дослідників (А.М.Алексюк[2,3], В.П.Беспалько[8], В.М.Галузинський, М.Б.Євтух[26], В.А.Козаков[70], М.Д.Ярмаченко[181] та ін.), розглядається як дієвий і достатньо ефективний і є найкоротшим шляхом досягнення основної мети, через вирішення подібних педагогічних суперечностей.
З філософської точки зору сутність - "... це сукупність всіх необхідних сторін і зв'язків (законів), які властиві речі, взяті в житті в їх природному взаємозв'язку" [77,с.578]. Узгоджуючи з філософським визначенням поняття "сутності", Т.А.Ільїна вважає, що сутність "... означає зміст даної речі, тобто те, що вона є сама по собі на відміну від інших речей" і "... повинна відображати глибинні зв'язки, відношення, внутрішні закони, які визначають і традиції даного явища" [55,с.369].
Таке визначення суттєво співпадає з поняттям внутрішньої структури, хоча в ньому не розглядаються потенційні можливості саморозвитку явища чи процесу. Водночас вважаємо, що сутність повинна проявлятися, розпізнаватися. Відповідно, для її визначення необхідне дослідження, яке може розглядатися як виявлення сутності через властивості і відношення відомих понять.
Поняття - це "цілісна сукупність суджень, тобто думок, в яких що-небудь стверджується про відмінні ознаки досліджуваного об'єкта, стрижнем якого є твердження про найбільш загальні і водночас суттєві ознаки даного об'єкта" [77,с.576], тобто стрижнем може бути сутність.
У відповідності до запропонованого нами у першому розділі визначення комп'ютерної освіти як процесу і результату формування інформаційної культури людини, спираючись на викладені визначення сутності освіти та з метою виявлення "властивостей та відношень" учасників процесу комп'ютерної освіти, в якому провідну роль відіграє педагогічна діяльність, а в її структурі комп'ютерне навчання, ми проаналізували літературу і передовий педагогічний досвід. У дослідженні користувались методом педагогічної дедукції - від загального до конкретного.
На підставі аналізу дидактичних джерел багатьох авторів (Л.П.Бабенко, Л.В.Верника, А.П.Єршова, Ю.І.Машбиця, В.М.Монахова, Р.Вільямса, К.Макліна та ін.) нами виявлено основні компоненти процесу комп'ютерної освіти у педагогічних коледжах та училищах, за якими визначаються тенденції розвитку:
1. цілі, які детермінуються вимогами суспільства до комп'ютерної освіти;
2. зміст, що випливає із її основної функції - прилучити студентів до сучасних інформаційних технологій;
3. організаційні форми та методи роботи;
4. умови, за яких відбувається нормальне функціонування системи (науково-методичне забезпечення тощо).
Основна мета комп'ютерної освіти полягає в тому, що вона покликана сприяти формуванню інформаційної культури суб'єкта (окремої особистості, соціальної групи, людства взагалі), його діяльності, спрямованої на взаємодію з сучасними інформаційними технологіями. Основи інформаційної культури закладаються при вивченні курсу інформатики, який дає уявлення про інформаційні системи і процеси, порушує широке коло проблем від аналітико-синтетичної обробки інформації до формування ноосфери. У процесі вивчення курсу інформатики формуються розуміння важливості ефективного використання інформації для особистості і суспільства, навички застосування електронної інформації, що сприяє зростанню інформаційної культури суспільства.
Мета як основоположний визначальний фактор навчального процесу виражає в загальній та абстрактній формі плани та вимоги відносно напряму та якості формування особистості. Але її абстрактний характер не забезпечує точної орієнтації відносно пошуків та реалізації цільових планів формування особистості студента в умовах навчального процесу. З цього погляду особливе значення має той факт, що мета як основоположний фактор, об'єктивно пов'язана із змістом освіти. Саме у рамках змісту освіти конкретизуються й формуються цілі, які мають бути реалізовані в навчальному процесі. З методологічного погляду конкретизація мети в змісті освіти є першою необхідною фазою на шляху її реалізації в навчальному процесі.
Змістом комп'ютерної освіти є система наукових знань про сучасні інформаційні технології, сфери та соціальні наслідки їх застосування, практичних вмінь і навичок та способів діяльності, досвіду творчої діяльності, світоглядних, моральних ідей та відповідної поведінки, якою на базовому рівні повинен оволодіти студент у процесі навчання інформатиці. На зміст комп'ютерної освіти впливають об'єктивні (потреби суспільства, розвиток науки і техніки тощо) та суб'єктивні (політика керівних сил суспільства, методологічні позиції вчених) фактори.
Структурою комп'ютерної освіти є відносно стійкі зв'язки та взаємодія елементів і явищ загального процесу комп'