Ви є тут

Інформатизація управління навчально-виховним процесом у загальноосвітньому навчальному закладі

Автор: 
Забродська Людмила Михайлівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2002
Артикул:
0402U003564
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
УПРАВЛІННЯ НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНИМ ПРОЦЕСОМ ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ В УМОВАХ ІНФОРМАТИЗАЦІЇ ГАЛУЗІ ОСВІТИ
2.1. Концепція інформатизації управління навчально-виховним процесом у загальноосвітньому навчальному закладі

Інформатизація управління навчально-виховним процесом є невід'ємною складовою інформатизації загальноосвітнього навчального закладу. Вона істотно впливає на зміст, організаційні форми і методи навчання й управління, спричиняє зміни в діяльності учнів, учителів, адміністративно-управлінської ланки закладу освіти й охоплює всі напрями та сфери їх діяльності. Інформатизація управління навчально-виховним процесом передбачає формування й розвиток інформаційного навчального середовища закладу освіти на основі впровадження інформаційних систем і технологій.
У досліджені загальноосвітній навчальний заклад, відносно мети інформатизації, розглядають як інформаційне навчальне середовище, в якому відбувається НВП. Достатньою умовою існування інформаційного навчального середовища закладу освіти є наявність суб'єкта навчання, створення й реалізація в його межах інформаційного, функціонального і комунікаційного компонентів навчально-виховного процесу, забезпечення в межах інформаційного навчального середовища обігу навчальної й управлінської інформації. Суб'єкт навчання є кінцевим адресатом управлінських дій, що реалізують в межах інформаційного навчального середовища закладу освіти. Специфіка інформаційних потоків, що циркулюють у ЗНЗ, їхня періодичність, обсяг і необхідність контролю за проходженням інформації є однією з ознак, що визначає навчально-виховний процес як систему, якісне функціонування котрої неможливе без використання сучасних апаратних і програмних засобів інформаційних технологій управління. Життєвий цикл інформаційного навчального середовища визначають часом існування інформації в активній формі - часом, потрібним для сприймання і засвоєння суб'єктами інформації, що циркулює в інформаційному навчальному середовищі закладу освіти. Водночас із визначенням періодичності життєвого циклу інформаційного навчального середовища враховують його рухомість і періодичну зміну контингенту суб'єктів управління відносно його побудови. В дослідженні інформаційне навчальне середовище розглянуто як штучно побудоване середовище, структура і складові якого сприяють досягненню мети навчально-виховного процесу. Інформаційне навчальне середовище сформовано з окремих середовищ (підсистем). Водночас кожну підсистему розглянуто як замкнуте інформаційне середовище. Структура інформаційного навчального середовища визначила його внутрішню організацію і взаємозалежність між підсистемами й елементами середовища. Складові інформаційного навчального середовища визначають його змістову й матеріальну наповненість і водночас є інформаційним ресурсом загальноосвітнього навчального закладу ?84?.
Проведене дослідження дало нам змогу зробити висновок, що наявність апаратних і програмних засобів інформаційних технологій управління в ЗНЗ є одним із чинників, що формує інформаційне навчальне середовище і забезпечує підключення його до глобальної інформаційної мережі. Об'єктивна потреба підвищення ефективності функціонування системи освіти час від часу приводить до оновлення засобів організації НВП в загальноосвітньому навчальному закладі. Така модернізація відбувається відносно всіх суб'єктів управлінської і навчально-пізнавальної діяльності: учнів, педагогів, учених, працівників сфери управління. До числа засобів, порівняних за своєю значущістю з уведенням писемності та друку книг, віднесено появу апаратних і програмних засобів інформаційно-комунікаційної техніки. Вони істотно і відчутно спричинили вплив на традиційні парадигми освіти, що плехали надію на можливість різкого підвищення якості, доступності й ефективності системи освіти. Інформатизація управління НВП у загальноосвітньому навчальному закладі передбачає: розробку і впровадження інформаційної системи управління як основу сучасної технології опрацювання управлінської й навчальної інформації; використання діалогових засобів доступу до баз даних; створення умов прогнозування результатів прийняття управлінських рішень; використання засобів телекомунікації; розробку й упровадження автоматизованого робочого місця керівника ЗНЗ тощо.
Розроблена нами "Концепція інформатизації управління навчально-виховним процесом у загальноосвітньому навчальному закладі" ?додаток К? включає стратегічні цілі й основні принципи інформатизації управління навчально-виховним процесом, очікувані результати її реалізації. В "Концепції інформатизації управління навчально-виховним процесом у загальноосвітньому навчальному закладі" простежено тенденцію зростання експансії комп'ютерів у НВП і порівняно окремі прогностичні очікування, що задекларовані на початкових етапах комп'ютеризації, із результатами і можливим перспективним використанням комп'ютерної техніки й інформаційних технологій управління в ЗНЗ. Нормативно-правове забезпечення інформатизації управління НВП загальноосвітнього навчального закладу регламентовано переліком державних законодавчих і нормативних актів, які в сукупності є нормативно-правовою базою інформатизації управління навчально-виховним процесом. Інформатизація управління НВП у загальноосвітньому навчальному закладі передбачає поетапну розробку "Програми інформатизації загальноосвітнього навчального закладу", що визначає комплекс взаємопов'язаних завдань (проектів) інформатизації, спрямованих на реалізацію освітньої й інформаційної політики в ЗНЗ; визначення пріоритетних напрямів інформатизації ЗНЗ і формування інформаційного навчального середовища в закладі освіти. Наступний етап - розробка заходів реалізації "Програми інформатизації загальноосвітнього навчального закладу". До переліку заходів реалізації "Програми інформатизації загальноосвітнього навчального закладу" входять заходи, що спрямовані на інформатизацію управління НВП, котрі є організаційною основою для розробки ц