Ви є тут

Виховання вольових якостей у курсантів вищих військових навчальних закладів

Автор: 
Зонь Віктор Володимирович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2003
Артикул:
0403U000384
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
СИСТЕМА ВИХОВАННЯ ВОЛЬОВИХ ЯКОСТЕЙ У КУРСАНТІВ ВИЩИХ ВІЙСЬКОВИХ НАВЧАЛЬНИХ
ЗАКЛАДІВ
2.1. Аналіз сучасного стану виховання вольових якостей у курсантів
Дослідження рівня сформованості вольових якостей у курсантів передбачало
вивчення існуючого педагогічного процесу в умовах ВВНЗ Міністерства оборони
України. Визначення показників рівня сформованості вольових якостей у курсантів
було обумовлене військово-педагогічними теоретичними положеннями щодо мети і
завдань виховання вольових якостей, а також сучасними вимогами до підготовки
офіцерського корпусу.
З цією метою ми здійснили дослідження рівня знань курсантами вищих військових
навчальних закладів щодо їх особистісних якостей, що дозволило визначити
провідні особистісні якості курсантів, які найбільш цінуються у військовому
середовищі. Висновки з цих досліджень вимагають від керівного складу ВВНЗ,
особливо курсової ланки управління (начальники курсів, курсові офіцери,
офіцери-вихователі та ін.), проведення з курсантами цілеспрямованої виховної
роботи щодо формування у них якостей, які бажано мати військовослужбовцям під
час служби у Збройних силах [59, с. 218-251].
Перш за все необхідно виявити, які саме якості цінують курсанти у військовому
середовищі, вважають найбільш актуальними і потрібними для служби і життя
(табл. 2.1).
Наші дослідження складалися з таких етапів.
Перший – виявлення якостей особистості курсантів, що найбільш цінуються у
військовому середовищі (за допомогою “пілотажного” дослідження), і складення
оціночних карток.
Таблиця 2.1
Ранжування провідних особистісних якостей курсантів ВВНЗ
Особистісні якості, що оцінюються
Значущість підгрупи якостей для курсантів
III
курсу
IY
курсу
курсу
серед.
оцінка
чесність: прямота, відвертість, порядність, справедливість, сумлінність,
правдивість, принциповість.
1-2
сила волі: самовладання, стійкість, невпинність, наполегливість, тривкість,
твердість, завзятість, цілеспрямованість, стриманість, відповідальність,
терпеливість.
3-4
1-2
вихованість: ввічливість, скромність, чемність, інтелігентність, тактовність,
пунктуальність, толерантність.
чуйність: уважність, здатність розуміти інших, вміння піклуватися про колектив.
працьовитість: старанність, завзятість, ретельність, спритність, пильність,
обов’язковість.
самоусвідомленість: самоконтроль, самоаналіз, самооцінка, самокритичність.
16
11
інтелект, розум: кмітливість, тямущість, талановитість, винахідливість,
догадливість, дотепність, меткість.
10-11
ерудиція: освіченість, начитаність, широкий кругозір, знання.
10
3-4
товариськість: емпатичність, комунікабельність.
11
19
14
12
охайна зовнішність: елегантність, акуратність.
13
10
доброта: душевність, приязність, щирість, людяність, повага до особистої
гідності, альтруїзм.
15
гідність.
19
16
10
13
військовий рівень домагань: кар’єризм .
11
10
вірність справі: приязність і відданість.
11
Другий – самооцінка і взаємооцінка товаришів по групі з точки зору розвиненості
встановлених на першому етапі дослідження особистісних якостей курсантів ВВНЗ.
Зіставляючи отримані результати само- та взаємооцінки, ми зробили висновок про
рівень розвитку цих якостей у курсантів.
Проаналізуємо цю методику в практиці. На першому етапі курсантам (кожної групи
окремо) було запропоновано визначити провідні особистісні якості, яким вони
надають перевагу, та навести їх у таблиці за значимістю. Для цього вони
вибирають десять провідних якостей, які у курсантів зустрічаються найчастіше.
Отримані таким чином десять провідних особистісних якостей курсантів заносяться
до спеціальних опитувальних карток під номерами, що відповідають їх рангу.
Підготовлені опитувальні картки особистих вольових якостей курсантів (табл.
2.2) знову пропонуються курсантам для проведення само- та взаємооцінки в групах
за семибальною шкалою з позиції рівня розвитку цих якостей та прояву в
життєдіяльності.
Таблиця 2.2
Опитувальна картка особистих вольових якостей курсантів
Військове
звання
Прізвище, ім’я та по-батькові курсанта
Порядковий номер особистісної якості, що оцінюється

1: Чесність
2: Сила волі
3: Вихованість
4: Чуйність
5: Працьовитість
6: Самоусвідомленість
7: Інтелект
8: Ерудиція
9: Товариськість
10: Охайна зовнішність
11: Доброта
12: Гідність
13: Військовий рівень домагань
14: Вірність
Середня оцінка
с-т
Андрійко О.О.

ряд.
Бойко В.С.

ряд.
Вовчик М.С.

ряд.
Гора С.П.

Далі обчислюються дані з метою отримання середньої само- і взаємооцінки рівня
розвитку визначених провідних особистісних якостей курсантів в групі.
Підрахування середньої оцінки здійснювалось таким чином: слід скласти всі
самооцінки курсанта і поділити їх на десять. Для цього складається таблиця, що
має сім стовпців (за кількістю балів, що містяться у застосованих шкалах
оцінки) і десять смуг (за кількістю провідних особистісних якостей курсантів,
які оцінювалися) (табл. 2.3). До таблиці заноситься кількість відповідних
оцінок за кожною якістю. Припустимо, за кожну якість курсант отримав чотири
семибальні оцінки, чотири оцінки по шість балів, десять трьохбальних тощо. Ці
дані перемножуються на відповідний показник балів, а отримані результати
наводяться рядками в таблиці. Результат записується в правому крайньому стовпці
того рядка, до якого він належить.
Таблиця 2.3
Підсумковий протокол рейтингу вольових якостей
Якості, що оцінюються
Бали
Сума
балів
5