Ви є тут

Педагогічні умови інтелектуального розвитку майбутніх учителів математики у процесі фахової підготовки

Автор: 
Нєдялкова Катерина Василівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2003
Артикул:
3403U002536
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2 Експериментальна робота з підвищення ефективності інтелектуального розвитку майбутніх учителів математики83 2.1. Діагностика рівнів інтелектуального розвитку студентів83
2.2. Реалізація педагогічних умов інтелектуального розвитку майбутніх учителів математики у процесі фахової підготовки105 2.2.1. Способи диференціації й інтеграції змісту розумової діяльності 105 2.2.2. Шляхи формування понятійного мислення115 2.2.3. Методи розвитку здатності діяти подумки124 2.2.4. Засоби стимулюва???@???????????????@??????????
bfh
d\d\j\??????@????????????@???????????@??????????????Z?????????????@??????
bh`
d\f\??????@???????????@?????????????????@??????
bj`
????????@??@???????@???????
bjr
????????
blf
??????@????????????@??????
bll
????ТКИ 190

ВСТУП

Актуальність дослідження обумовлена концептуальними положеннями відновлення й розвитку системи національної вищої освіти, переходу до нового типу гуманістично-інноваційної освіти, необхідність якої випливає з її пріоритетності для розвитку України.
Значущість завдання інтелектуального розвитку особистості в сучасних умовах зростає з кожним роком. Характерною рисою нашого часу є глобальний інтелектуальний переділ світу, що означає жорстку конкурентну боротьбу окремих держав за переважне володіння обдарованими людьми - потенційними носіями нового знання.
При цьому цілком очевидно, що за якість інтелектуальних здібностей громадян не в останню чергу відповідає такий соціальний інститут, як вищий навчальний заклад, від функціонування якого значною мірою залежить інтелектуальний потенціал суспільства. У Національній доктрині розвитку освіти у XXI столітті зазначено, що, "освіта відтворює і нарощує інтелектуальний, духовний і економічний потенціал суспільства".
Значна кількість проблем, що мають місце в українському суспільстві, занепад загальнолюдських цінностей, зневага національних пріоритетів вимагають нарощування інтелектуального потенціалу нації, підвищення ролі й можливостей інтелектуально розвинутої особистості у рішенні соціальних і індивідуальних проблем. Саме рівень інтелектуального розвитку людини значною мірою визначає її майбутнє, сферу застосування її розумових, духовних і фізичних зусиль, майбутнє власних дітей і, у кінцевому рахунку, майбутнє нашої держави.
Недостатній рівень загальної культури, професійно-педагогічної освіченості й інтелектуального розвитку сучасного вчителя є одним з факторів, що гальмують розвиток суспільства, його відновлення, відродження.
Унаслідок цього одним із завдань оновлення системи вищої педагогічної освіти повинна стати актуалізація особистісних якостей майбутнього вчителя, підвищення його культурного, професійного й інтелектуального рівня.
Питання розумового, інтелектуального і мислительного розвитку неодноразово піднімалися як у педагогічній науці (Давидов В.В., Ельконін Д.Б., Занков Л.В., Кабанова-Меллер Є.М., Калмикова З.І., Цукерман Г.А. та ін.), так і у психології (Блейхер В.М., Богоявленська Д.Б., Бурлачук Л.Ф., Дружинін В.М., Карпов Ю.В., Тализіна Н.Ф., Фурман А.В., Холодна М.О., Чупрікова Н.І. та ін.). Визначалися рівні розвитку й механізми людського інтелекту, фактори, що впливають на інтелектуальний розвиток особистості. Розроблено форми й методи роботи з обдарованими дітьми; розглянуто види, причини й показники інтелектуальної пасивності та багато інших питань, які мають велике практичне педагогічне значення.
Однак, аналізуючи наукову психолого-педагогічну літературу, ми змушені вказати на недостатній рівень розробки деяких аспектів цієї проблеми. Так, дотепер суперечливими залишаються питання про природу людського інтелекту, причини індивідуальних розходжень у рівні розвитку інтелекту, співвідношення понять "розум", "інтелект" і "мислення".
Не одержали достатнього відображення у спеціальній літературі аналіз педагогічних умов, що сприяють ефективному інтелектуальному розвитку особистості, визначення вікових особливостей інтелектуального розвитку студентства, виявлення специфіки інтелектуального розвитку майбутніх учителів математики.
Вищеозначене, а також наявність невідповідності інтелектуального рівня майбутніх фахівців зростаючим вимогам сучасного суспільства, необхідність формування національної інтелектуальної еліти зумовило вибір теми дисертаційного дослідження: "Педагогічні умови інтелектуального розвитку майбутніх учителів математики у процесі фахової підготовки".
Об'єкт дослідження - інтелектуальний розвиток майбутніх учителів математики.
Предмет дослідження - процес реалізації педагогічних умов інтелектуального розвитку майбутніх учителів математики.
Мета дослідження - визначити, науково обґрунтувати й експериментально апробувати педагогічні умови, що сприяють інтелектуальному розвитку майбутніх учителів математики.
Гіпотеза дослідження - процес інтелектуального розвитку майбутніх учителів математики буде більш ефективним, якщо реалізувати такі педагогічні умови:
- диференціація та інтеграція змісту розумової діяльності;
- формування понятійного мислення як інтелекту в дії;
- розвиток здатності діяти подумки як інтегральної характеристики інтелекту;
- стимулювання інтелектуальної активності;
- забезпечення домінування інтелектуально-спонукального мотиву в структурі мотивації інтелектуальної діяльності особистості.
Завдання дослідження:
1. Уточнити та науково обґрунтувати сутність і структуру поняття "інтелектуальний розвиток особистості майбутнього вчителя математики".
2. З'ясувати фактори інтелектуального розвитку і причини індивідуальних розходжень в інтелектуальному розвитку особистості.
3. Виявити критерії, способи оцінки, показники та охарактеризувати рівні інтелектуального розвитку майбутніх учителів математики.
4. Визначити педагогічні умови інтелектуального розвитку майбутніх учителів математики.
5. Розробити та експериментал